Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken fjärrutlösare? (D70S)

Produkter
(logga in för att koppla)

MclarenII

Aktiv medlem
Vad är skillnaden mellan den vanliga kabelfjärrutlösaren http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/mc-dc1.jpg och den trådlösa http://www.cyberphoto.se/nikon/nikmll3.jpg.
Är det några nackdelar med den trådlösa med tanke på att den är så pass mycket billigare.

Min egna gissning är att den trådlösa endast är till för att trycka av ett kort och inget mer, men att man med den andra t.ex. kan fota i bulb-läge och hålla slutaren öppen genom att hålla inne knappen. Jag hade tänkt ha den för att kunna ta lite häftiga bilder med lång slutartid med kameran på stativ. Är det kabelvarianten som gäller då?

Tacksam för svar.

Jag vet inte om du kan använda MC-DC1 för bulb-läge ser ingen spärr på den och att hålla nere knappen verkar jobbigt i längden.

Men annars så är det så att en ML-L3 kräver batterier, kan få problem om det är starkt solljus i som "stör ut" den infraröda signal den sänder eller man står så sensorn inte kan se signalen. Det sista har inte jag upplevt som problem, jag har använt min ML-L3 rakt underifrån kameran, riktad uppåt, när jag stått och tittat genom sökaren. Andra har rapporterat att de varit tvungna att rikta den mer rakt framifrån. Just det, den trådlösa är en liten pryl, lätt att tappa bort :)

maxzomborszki skrev:
Just det, den trådlösa är en liten pryl, lätt att tappa bort :)

Haha, just det! Om någon mot förmodan skulle hitta en sån där liten nikonfjärr i Tarfaladalen så har jag tappat bort min där för några dagar sedan :)

/Jesper

polarhund skrev:
Haha, just det! Om någon mot förmodan skulle hitta en sån där liten nikonfjärr i Tarfaladalen så har jag tappat bort min där för några dagar sedan :)
Och jag tappade min ögonmussla till min D70 på bergssidan upp mot Duolnabagorni förra året. Det verkar som om man nästan kan hitta en hel D70 om man vandrar kring Keb :)

Bulb funkar utmärkt med den trådlösa. Ett tryck för att öppna slutaren, ett till för att sluta den.
Priset är väl rätt irrelevant då den bara kostar 150:- eller nåt sånt.
Det funkar förresten att stå rakt bakom kameran med den.

Edit: Dessutom kan du ju ta helkroppssjälvportträtt utan att sladdjäveln syns;-)

Makten skrev:
Det funkar förresten att stå rakt bakom kameran med den.
Nja, sensorn sitter ju på framsidan, men är väldigt känslig. Skymmer jag den med fingret kan jag fortfarande utlösa den inomhus. Satte jag däremot en tjock broschyr framför händer inget.

Om du står bakom kameran med den trådlösa är det nog för att något framför reflekterar signalen. Det ska man nog inte blint räkna med.

Men annars håller jag med. Man kan använda den för bulb (och funkar MC-DC1 på samma sätt så är det ju ok). Och för det priset är det inget att bråka om egentligen.

Normalt brukade "bulb" innebära att man höll inne avtryckaren. Funktionen när man trycker två gånger, en gång för att öppna slutaren och en gång för att stänga, brukar ofta kallas för "time". Markeras ibland med "B" respektive "T" på reglagen. Men så stor betydelse har det inte, man är ute efter samma funktion.

maxzomborszki skrev:
Nja, sensorn sitter ju på framsidan, men är väldigt känslig. Skymmer jag den med fingret kan jag fortfarande utlösa den inomhus. Satte jag däremot en tjock broschyr framför händer inget.

Om du står bakom kameran med den trådlösa är det nog för att något framför reflekterar signalen. Det ska man nog inte blint räkna med.
Jag har faktiskt inte haft några problem med det utomhus heller, utan nåt som reflekterat. Fan vet hur det går till, men det går:-D Dock kan man ju inte stå så många meter bakom kameran.

Makten skrev:
Jag har faktiskt inte haft några problem med det utomhus heller, utan nåt som reflekterat. Fan vet hur det går till, men det går:-D
Egentligen är det inte så superkonsigt eftersom man ofta har ett motiv ganska nära (några meter). Tror det blir mer problematiskt om man står och tar tex landskapsbilder utan något i den omedelbara förgrunden. Jag upptäckte detta när jag tog panoramabilder från en bro, då räckte det med att jag satt den under kameran riktad uppåt så var det helt plötsligt inga problem för mig.

Men som sagt jag har hört folk klaga och tyckt att den funkat lite si och så, erfarenheter jag inte delar.

Tack för era svar. Då är det ju inte mycket att snacka om, utan jag beställer en trådlös. Såg iofs att digicom.nu sålde sladdvarianten för 275:-, vilket är halva priset mot vad jag har sett på andra ställen. Man kanske ska ta en av varje för lite olika användningsområden?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto