Annons

Vilken fjärrstyrning av Canon blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

ANDBOR

Ny medlem
Som rubriken lyder.
Vad ska man ha för fjärrstyrning till Canons hot-shoe blixtar?
Jag har idag en st 430EX men jag skulle vilja använda blixten trådlöst när jag fotar för att få lite annat ljus i vissa bilder och för att lyfta vissa detaljer som annars inte skulle synas.

Funderingen jag har är om jag skall köpa en 580 som kan fjärrstyra 430 blixten med full blixt automatik eller skall man köpa en ST-E2 och en 430EXII?

Prismässigt så är det nästan samma pengar.

580EXII kostar 4290:-
ST-E2 kostar 1895:-
430EXII kostar 2490:-

Sammanfattad fråga är alltså,
Är två fjärrstyrda blixar bättre än en monterad på kameran och en fjärrstyrd?
Är 580 blixten så mycket bättre än vad en 430 är så att det över väger allt?

Kom gärna med egna tankar och övervägningar om hur ni hade gjort, alla tips och motiveringar är välkomna.

ps. känner till de billiga "kina" sändarna men känner att jag vill ha saker som funkar med den inbyggda blixtautomatiken.

Usch och fy på alla dessa ilandproblem...
Andreas
 
Jag personligen ger min röst på ST-E2 sändaren. Av den enkla anledningen att kameran är betydligt lättare och smidigare med den jämfört med en 580EX-blixt påmonterad.
 
Tack för svaret.
Det lutar åt de hållet men det är alltid kul att höra vad andra tycker, så man inte tänker helt fel.
I och med att jag inte håller på med studiofotografering, där dessa blixtarna är för klena ändå, så har jag också tänkt denna tanke.
Vanligtvis så räcker min 430 väldigt långt för mina ändamål.
 
Jag skulle börja med en billig radiosändare och 2 mottagare ( typ Cactus ) , kostar ett par hundra på Ebay eller Gadget Infinity.

Jag kör med såna och Vivitar285 blixtar och tycker det är väldigt spännande att ha blixtar med sig utomhus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.