Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken filmkamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

sthlmjohan

Ny medlem
Jag undrar vilken filmkamera jag ska köpa om jag har sisådär 10.000 i fickan.
Jag vill ha en kamera som jag filmar med tillsammans med kompisar och göra grymma filmer med helt enkelt. Jag vill sedan kunna redigera filmen i datorn och lägga till effekter och sådär.
Man tackar och bugar för svar! Tack på förhand! /Johan Jackson
 
T.ex. Canon MV 500i - DV kamera med 18x optisk zoom, bildstabilisator, digitala effekter (grymt?) DV ut & in, FireWire-kort till datorn + red.program skickas med. Grymta på!
 
Jag hoppas att du menar video kamera...

Film kamera e natt helt annat an vad du just beskrev.
Jag kor med en trv 17, en Sony...
Hade en JVC innan och har testat lite av varje.
Kan tanka mig att Sony'n kan va billig nu da en ny version har kommit ut och fjol arets da sakert tappat i pris...
Tank pa att du behover firewire kort och endel program vara...
kor du Mac sa e det sakert klappat o klart, o har du en ny fete PC sa e det sakerligen osso klappat o klart... skulle det vara att du behover ett firewire kort, sa kostar de runt 1000 spann...
(jag har ett beg, till dig annars)

Timo
 
Jag kör på en Sony DCR-PC6. Köpt på Cyberphoto, dock inte nödvändigt, hitta rätt butik och förhandla. Bildkvaliteten är helt ok, är det bara bra ljus så blir det som på TV, eller skarpare(!)
Har ett Firewirekort(Pinnacle) i datorn och redigerar där. Skall du göra grymma filmer så tycker jag att redigeringsmöjligheterna som finns i kameran är tämligen onödiga. Du behöver grejer.
Vad beträffar kameran så är den lättjobbad, MEN ett STORT minus är att det inte är DV-in (går att fixa dock, med förlorande av garanti som följd). Men på DCR-PC8, finns det DV-in. Hyffsat pris på den så vitt jag vet. Sjunker ju ganska fort.
Men det finns ju såklart andra märken. Vilken kamera du skaffar spelar nog inte världens största roll. Sony el. Canon är mina val. Bra om det är Firewireutgång för överföringshastigheten.
Annars har jag kommit underfund med att ljudet är oootroligt viktigt, så en extern mic, riktad eller liknande, är grymt att införskaffa, Annars så blir ljudet lite burkigt.
Var inne på en Canon XM-1, som har 3CCD och andra bra grejer, men den ligger ju fortfarande på över 20 papp. Skumt..ganska gammal modell vid det här laget.
När du/ni väl kommer igång, så kan man testa lite olika filter, polfilter, etc. Och på så sätt få rätt coolt råmaterial.
Till sist så skall man ta massa extra tekniska mumbojumbo-grejer med en nypa salt när man jämför kameror. Tänker då främst på effekter så som nightshot, vad ska man med det till?!?! Onödigt blaha blaha som vi konsumenter får betala enligt mig. Tänk på vad du skall filma.
Slutligen vill jag återkomma till redigeringsprogram. Tidsödande, extra pengar, men grymt bra att ha och roligt! Splitta ljud och bild, lägga på musik, snygga övergångar etc etc. Obs. en snabb burk och en fet extra hårddisk är att föredra. Finns en grym sajt, typ DV discussionboard. sök på google.
Kör hårt.

/David Holmqvist
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.