Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken film väljer man...

Produkter
(logga in för att koppla)

hell_se

Aktiv medlem
... om man som jag köpt på sig ett antal retrokameror, både för 135- och 120-format? Jag är gammal i gården och borde kanske veta, men jag har enbart kört digitalt de senaste 11 åren. Vad gäller idag?

Det blir färg, negativ och helst låg-ISO som jag skannar in efter framkallning. För att kunna jämföra så skulle jag vilja ha likadan film för båda formaten. Jag har sökt på Internet, men ingenstans hittar jag någon som säljer samma film för båda formaten - och som dessutom har dem i lager.

Alltså: Vilken film? Var hittar man den?

/Lennart L

Kanske Kodak portra 160? macodirect.de har bra priser om du kan tänka dig att köpa från utlandet. Annars Photax.

Kolla Cyberphoto, de har bra priser på en del mellanformatsfilmer! OBS, Fuji Reala går bara använda i solsken, för den kräver ganska mycket exponering för att inte bli kornig.
Jag har använt Superia 400 i mellanformat ganska länge, den är lättskannad och blir inte alls så kornig som man kan tro. Rekommenderas.

Kodak Ektar 100 är ju en bra lågkänslig negativ färgfilm. Annars är färgfilmerna numera så bra att man även kan använda 400ISO-filmer med gott resultat. Inte minst för mellanformat. Den nästan nya Kodak Portra 400 (utan tilläggen NC eller VC) har ju fått mycket goda omdömen.
Finns den nya Kodak Portra 160 (åter utan NC eller VC) att köpa i Sverige än?

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar