Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken film ska jag ta med?

Produkter
(logga in för att koppla)

huusmann

Medlem
En resa till Malaysia är nära förestående, och nu behöver jag tips på vilken film jag ska ta med. Tänkte främst fota svart/vitt, men även förslag på färgfilm emottages med glädje!

Kameran är en Pentax MZ50, med 28-80 objektiv. Jag har inga filter till den, är det något jag bör tänka på?

Jag kommer att fota allt från natur till människor.
 
Som svartvit 135-film försöker jag främst använda Panf+. Kornet är litet och det är en bra film men kräver en hel del ljus.
APX 100 eller Delta 100 som allround.
TriX
Delta 400, om det är mycket vita toner med.

Neg färg så finns det mycket att välja mellan. Jag anv. Portra 160 NC eller VC. Många använder Reala som allround och den är tålig mot blandljus.

Dia?
 
Mina favoriter är

Svartvit film: Ilford Pan-F och HP-5

Färgnegativ: Fuji Reala 100 och Superia 800.

Den ena filmen av varje typ är finkorning och den andra är ljuskänslig. Jag kan tänka mig att lämna Pan-F hemma och bara använda HP-5 som svartvit film.
 
Kodaks High Definition-filmen är idealisk för de
flesta situationer!
Den nya HD-filmen har ISO 200, alltså neg.film, ger Dig färgkort!
Jag använde den, många rullar gick åt, under min utlandssemester förra sommaren.
Köp dessa i Sverige, ofta billigare än utomlands, packa ner dem i någon väska/ryggsäck, som Du tar som handbagage, undvik att ställa prylarna i extrem solvärme, färgfilm åldras så förbaskat fort i värme!
Med endast min lilla minikamera, Olympus XA, blev resultaten lysande, skarpa och välexponerade.

För sv/v använd, utan tvekan, den utmärkta Kodak Tri-X-Pan, ISO 400, fungerar i alla väder!
Mindre känslig för förvaring i värme!

UV-filter skulle jag rekommendera till Ditt objektiv, tar bort "blåsticket" vid stark sol.
Jag såg en del fotonördar med all världens utrustning, under utlandssemestern, det är synd om dom!
Tron att mycket utrustning gör bilden, får de gärna tro själva, ha-ha!
 
Hej jag kunde inte låta bli att vara med,krångla inte till det använder du dia normalt och känner dig trygg med det använd det eller kort använd det du är trygg med och vet hur det fungerar.Alla har vi våra favoriter hur det ska vara,men den utrustning som tu tänkte ta med dig kommer du långt med jag tror nog att du klarar nära 99% av allt fotande,det viktiga är att du kan och behärskar det du fotar med.Det är inte utrustningen det är den som är bakom kameran.
Lycka till och trevlig resa.
MVH Gunnar.N
 
EFKE är en trevlig svartvit film, ganska billig dessutom. Finns att köpa på Photax. Finns att välja exvis ISO 50 och 100, vet inte om ISO 25 forfarande är tillgänglig??? Hur som helst är det en trevlig bekantskap.

Mvh

Jalle
 
Hej Malin.

Jag håller nog med Gunnar om att det man är van med och känner till väl, är det bästa.

Vad gäller fiter tycker jag också att ett UV filter är ett måste och det funkar ju även som skydd för främre linselementet på gluggen. Du skall ju flänga runt en del.
Se´n skulle jag lägga lite slantar på ett polarisationsfilter, som du nog kommer att ha mycket användning för. Det tar bort solreflexer och det finns det ju gott om i Malaysia. Som t.ex. de flesta reflexer från vattenytor mm.
Att jämföra med ett par polroidsolglasögon.

Ha en trevlig resa!
// Mats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.