Annons

Vilken film passar bäst till porträtt???

Produkter
(logga in för att koppla)

Fast

Ny medlem
Hej!
Vi har fått ett önskemål från en släkting om att i julklapp få ett riktigt fint porträtt av våra tre barn. Jag tänkte försöka mig på att ta bilden själv trots att jag inte betraktar mig som porträttfotograf. Den utrustning jag tänkte använda är en Mamiya 645 Super och ett par fina studioblixtar. Så långt är det inga problem. Vad jag för stunden har på kylskåpshyllan är Kodak Ektar och Fuji Pro 160C. Kodakfilmen är ju oslagbar bland färgpositiva filmer när det gäller natur och miljö men frågan är hur den passar till porträtt. Fujifilmen tycker jag är lite blek och mesig utomhus men jag vet inte hur den beter sig inomhus med studioblixt. Är det någon som har någon erfarenhet och kan dela med sig? Jag har i och för sig även tillgång till diverse diafilmer (Fuji Provia och Velvia) men det tar lite för lång tid att skicka filmen nu för att hinna med allt till jul.

Jag hade för det första valt en negativ färgfilm. Min favorit är Fuji NPS. Skickar du den till någon mer professionellt lab så borde du hinna få bilderna till jul.

Rätt många kör Kodak 160NC men själv så gillar jag mera 160VC eller 400VC.

Om du ska köra Dia så rekommenderar jag Fuji Astia 100F...

Jag rekommenderar 160NC om du inte har full kontroll på färgtemperaturen på ljuset. 160VC är enligt min erfarenhet jättekänslig för temperaturen i ljuset, så om din blixt är lite kall så blir hudtonerna väldigt gula och tråkiga. Med kall menar jag här altså lägre kelvin, gulare ljus.

Edit: Observera att jag inte menar att 160NC är fenomenal på blandljus, men jag menar att den är tolerantare än 160VC, som snabbt översaturerar vid felbalanserat ljus.

Glöm inte att dra av åtminstone nån rulle svartvitt också...för upplösningens skull. 100acros är väl den bästa som är lätt att få tag på men jag skulle helst rekommendera att du kör på efke 50 eller 25 om du har det tillgängligt.

Det är konstigt, jag blir inte kompis med fujis porträttfilmer. Däremot Kodaks. Jag framkallar själv och scannar, får man låna tråden och fråga om någon vet om man bör göra något litet trick i form av över- eller underframkallning när det gäller Fuji?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar