Annons

Vilken film bör man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

seamountain

Guest
Tja!

Jag har aldrig varit speciellt noggrann med att välja film till kameran, har oftast blivit det billigare alternativet.
Köpte en ganska dyr svartvit film, för ett tag sedan, som ska vara bra.
Men om man inte har tillgång till mörkerum, så blir det jävl... dyrt att framkalla.
Då är man tvungen att köra med filmtypen C-41, för att kunna köra den i maskin, och på så sätt blir det billigare.
Har i och för sig inte haft några problem med den typen av film.


Har nu insett att en bra film kan göra rätt mkt, efter att ha varit medlemm ett tag här på fotosidan.

Någon som har tips på bra film, i färg och i svartvitt?

Dock inte för dyrt.

Tack på förhand!
 
Hej på dig!

Om du vill köra SvartVitt i C41 så har Kodak nyligen släppt en "Portra BW" serie, den ska ha fått god kritik.
Annars i färgneg så kör jag nästan uteslutande Kodaks Supra, ISO 100, 400 eller 800. En stryktålig film som tål att pressas lite hit&dit, samtidigt som den har ett väldigt fint korn när man plåtar efter det ursprungliga ISOtalet, mysiga färger oxå...!
Pris...? Vet jag knappt, den är nog lite dyrare än Kodaks "Gold", men personligen så behöver jag all hjälp jag kan få för att bli nöjd med mina bilder....
 
Jag kör med Fujis Superia och Velvia (Dia). Men har precis köpt ett 6-pack Kodak Elitechrome 100 XC (Extra Color). Gillar färgskalan i Fujis filmer. Därför har jag valt dessa. Superian finns från 100 till 1600 ASA.

Priser:
Superia 200 2x3-pack 168:- (28:-/rulle)
Velvia 50 2x5-pack 650:- (65:-/rulle)
 
Tack för tipsen!

Hmmm..velvia,det är väll den en del brukar kalla för fuskfilm?
Hur blir effekten exakt?
Extrema färger?

Kodak Elite Chrome Extra Color, har jag hört ska vara bra.
Väljer nog att testa den.

Tjänar man mkt pengar på att beställa film från internet?
Är det då scandinavian photo som gäller?
 
Tja kanske kan man kalla velvian för fusk film men den är underbar om man vill få fram färgerna (särskilt grän).

Elit EC är nog inte heller direkt realistisk framhäver speciellt blåa färger.


Tips: Mina favoriter!!
Svart vit film Tri X (vanlig "manuell" framk) pris 250kr / 10 pack

Dia: kodaks ektachrome E100VS Pris 480/10pack
alt. elit EC pris 700/20 pack

Neg. kodak supra asa400 pris 310kr/ 10 pack

Priserna från www.hegethorns.se

Mycket billigare än i affärerna. Jag handlar nästan alltid film på internet. Aldrig haft några problem.
 
photax har säljer endel filmer i "pro-pack" dvs 20 filmer som är laddade av någon utomstående fabrik...bra priser på provia och velvia
 
Det var väl filmer som går att framkalla i C-41 som det hela gällde, och då är ju alla diafilmer borträknade direkt, såvida man inte vill ha förvrängda färger och häftiga kontraster!

Svartvitt för C-41 rekomenderar jag Ilford XP2 Super. 400 ASA som är ganska tollerant mot över/underexponering.

När det gäller negfärg så kör på Fuji Superia i den snabbhet som passar för det givna tillfället!
 
Prova gärna Fuji Provia 100F, en finkorning diafilm som är rätt så neutral i färgerna men ända lite kraft i dom.
 
Fö färgneg är min personliga favorit Fuji Reala 100. Extremt fint korn och bra färger. Kan med fördel överexponeras lite (sätt ISO på 50 eller 80) för lite mer färg.

Den är ganska billig i 5-pack med, ca 40 kr.
 
Hawkeye skrev:
Det var väl filmer som går att framkalla i C-41 som det hela gällde, och då är ju alla diafilmer borträknade direkt, såvida man inte vill ha förvrängda färger och häftiga kontraster!

Svartvitt för C-41 rekomenderar jag Ilford XP2 Super. 400 ASA som är ganska tollerant mot över/underexponering.

När det gäller negfärg så kör på Fuji Superia i den snabbhet som passar för det givna tillfället!

Nä det var väl billiga filmer det gällde?

Hursomhelst så angav jag bara vad jag körde med... Fuji har alltid återgett det gröna färgspektrumet bättre? än andra filmer. Eftersom jag fotograferar mest naturbilder så blev mitt val enkelt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.