Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken film är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

asakasa

Guest
Vilken (vilka) "vanlig" film (färg eller svartvit) är bäst?

Du kommer aldrig få ett svar på frågan.

Det finns inga dåliga filmer, däremot typer av filmer som lämpar sig bättre för vissa fotograferingar.

ok, bara funderade efter att nån skrev att han använde film av bättre kvalitet numera och att de visserligen var lite dyrare men att de gav mycket bättre resultat.

nån film måste väl ändå vara sämre än en annan i ett visst syfte som båda är menade för?

om jag säger så här då:

vilken film är bäst till:

Ute?
Inne?
Porträtt?
Natur?

Hur långt är
Ett nylonsnöre?
Ett hamparep?
En fiskelina?
En lian?

Nä, men allvarligt. Det finns ingen bästa film. Det finns olika egenskaper som man kan matcha mot sin smak. Typ

Technical Pan har högst upplösning och finast korn
Velvia har mest mättade färger
T-Max är de flesta labb inkörda på
Kodak Gold är lättast att få tag i

Senast ändrad:
:p

jimh: vilka sorters filmer tycker DU om att använda? (och formulera inte om det där till nåt om snören är du snäll ;)

asakasa skrev:
jimh: vilka sorters filmer tycker DU om att använda? (och formulera inte om det där till nåt om snören är du snäll ;)
Hampa är schysst :)

Mina filmval:

Svartvitt
T-Max i 135 och 120. Technical Pan i 135.

Dia
Velvia, Provia, Sensia

Negfärg
Jag matar min My2 med det som för tillfället finns på Esso eller Obs!

finns det nånstans på nätet möjligen nån sida som berättar om skillnader mellan olika filmer?

Det är rätt krångligt att hitta info om det, databladen är väldigt tekniska och katalogtexterna väldigt reklamiga. Så du gör nog rätt i att fråga här istället. Men jag tor att det är bra om du avgränsar lite, prova med ett motivområde i taget och antingen negfärg/svartvitt/dia. Det blir så världsomfattande stort med en öppen fråga.

asakasa.

Om jag förstått rätt är du helt ny på systemkameror.

Glöm det där med att hitta ”bästa” filmen och koncentrera dig på att använda en sorts film som är lätt att få tag på, kanske en Fuji Superia eller T-max 100.

Kör med samma film och försök bli bättre på att ta bilder helt enkelt.

Någon enstaka gång kan du prova en annan film för samma motiv, kanske fotograferar du ett porträtt, och jämför då resultatet.

Det är korrekt att det finns filmer som har bättre prestanda, exempelvis ger Fuji Reala finare korn och bättre skärpa än Superia 100 men den är också dyrare och är svårare att få tag på.

Och skillnaden kräver ett erfaret öga och kanske en lupp.

Mina filmval är Fuji NPS och Superia 100-400-800.
Agfapan 100 för svartvitt och Agfachrome 100 för dia.

Börja inte använda till exempel Technical Pan bara för att den har en förmåga att ge god skärpa och fint korn, en T-max 100 ger ett kanonresultat!

Ingen film är bäst men håller du dig till en kvalitetsfilm blir den så småningom bäst. Alltså: du lär dig hur filmen fungerar under olika förhållanden och kan anpassa exponering och ljus efter detta.
Själv använder jag bara tre sorters film, Tri-x för B/W foto. Velvia och Provia F för dia.
Jag kan inte säga att de är bäst för alla men de är det för mig. Ett snöre är 4,32 meter långt. De jag använder i alla fall ;-)).
Us

För min del är det just nu:

Kodak TriX 400 och Ilford FP4+ 125 för s/v för att jag gillar gråskalan och kornet.

Fuji Superia 200 färgneg för att det finns överallt.

Fuji Sensia 100 dia för bästa pris/prestandaförhållande.

För mig finns tre filmer att välja mellan (just nu)

1. Människor = Portra 160 asa
2. Natur och byggnader = Velvia 50 asa (stativ är att föredra)
3. B/W dvs. svartvitt = T-max 100-400 asa

Med Portra får du fina hudtoner
Med Velvia får du lite korn och mättade färger
Med T-max får du ett fint resultat svartvitt.

Vill du se hur Velvia blir kan du kolla på min sida alla bilder tagna med denna film (dia 50 asa). Alla filmer har ju sin karaktär så det bästa är nog att exprimentera sig fram till nåt som du gillar.

Lycka till! /Lasse

Kodak Royal Gold

I Australien har jag hittat en väldigt bra färgfilm - Kodak Royal Gold, som finns antingen i 100, 400 eller 1000 ISO. Jättefina mättade färger och fint korn. Tyvärr har jag inte sett den här i Sverige, någon som vet om den finns?

asakasa skrev:
finns det nånstans på nätet möjligen nån sida som berättar om skillnader mellan olika filmer?

http://creekin.net/films.htm

Jag har sett siteägaren klaga på någon newsgroup över att han får för mycket trafik så ni kan ju vara snälla och ladda hem filen till hårddisken istället för att gå in på den hela tiden...

Vad gäller filmer så rekommenderade någon Fujis Sensia 100. Den är ok men iaf jag tycker att den har lite svaga färger (det är en konsumentversion av Astia = låg färgmättnad). En relativt billig diafilm som jag har fastnat för är Kodak Elite Chrome XC.
AGFA CT Precisa 100 är också rätt bra för naturmotiv.

Jag tror det är lättare att peka ut mindre bra filmer än att avgöra vilka som är bäst.
Några jag har haft dålig erfarenhet av är Konica Centuria 200 och AGFA:s HDC 200 och 400. Kornen blir inte bra.
Jag gillar inte heller kornen på Superia 400 för den delen men det är ändå den 400-film jag tar om jag inte har någon NPH hemma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar