Annons

Vilken FF glugg till A7 för porträtt/all round på en budget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Antracith

Ny medlem
Har precis uppgraderat från NEX5 till A7 (MK1). Främsta syftet med fotografering närmaste tiden är bilder på en snart nyfödd, men också lite allround.

Samtliga objektiv till NEX kameran är APS-C så det känns rätt aktuellt att skaffa nytt till A7, MEN vi är på en budget, letar främst begagnat kring 4000:- för ett "nytt" objektiv.

Favorit objektivet till NEX har varit Sonys 50/1,8. Jag önskar nog något mer vidvinkel på det jag ska skaffa nu, om men jag förstår det hela rätt är 50mm till APS-C inte samma vinkel som till FF, utan snarare jämförbart med 75mm. Så om jag köper 50mm till A7 så kommer jag få vidare vinkel än vad 50mm var på NEX5?

Kikat en del på "Sony Vario-Tessar T* FE 24-70mm F4,0 ZA OSS", men F4,0 känns lite väl klent för inomhusbruk.
Jag misstänker att det "bästa" för mina behov kanske är ett fast 50mm eller 55mm på f1.8 eller bättre?

Vill mest ha bekräftelse på att jag tänker rätt...

Du tänker helt rätt, du får mer med i bilden med 50mm brännvid på en FF sensor. Om 4000:- är din budget och storleken inte har betydelse skulle jag nog kikat på en Sigma 50/1,4 Art. Har själv ett Sony FE 55/1,8 ZA som är ett bra men aningen överprisat objektiv.

Har precis uppgraderat från NEX5 till A7 (MK1). Främsta syftet med fotografering närmaste tiden är bilder på en snart nyfödd, men också lite allround.

Samtliga objektiv till NEX kameran är APS-C så det känns rätt aktuellt att skaffa nytt till A7, MEN vi är på en budget, letar främst begagnat kring 4000:- för ett "nytt" objektiv.

Favorit objektivet till NEX har varit Sonys 50/1,8. Jag önskar nog något mer vidvinkel på det jag ska skaffa nu, om men jag förstår det hela rätt är 50mm till APS-C inte samma vinkel som till FF, utan snarare jämförbart med 75mm. Så om jag köper 50mm till A7 så kommer jag få vidare vinkel än vad 50mm var på NEX5?

Kikat en del på "Sony Vario-Tessar T* FE 24-70mm F4,0 ZA OSS", men F4,0 känns lite väl klent för inomhusbruk.
Jag misstänker att det "bästa" för mina behov kanske är ett fast 50mm eller 55mm på f1.8 eller bättre?

Vill mest ha bekräftelse på att jag tänker rätt...

Om 50mm 1,8 varit ditt tidigare favoritobjektiv till din Nex, så skulle jag satsat på det verkligen prisvärda Sony 85mm/1,8. Överhuvudtaget är alla objektiv i Sonys 1,8-serie bra. Undvik Zeiss-zoomarna de är i allmänhet både dyra och mindre bra.

Stort tack för svar och tips!

Du tänker helt rätt, du får mer med i bilden med 50mm brännvid på en FF sensor. Om 4000:- är din budget och storleken inte har betydelse skulle jag nog kikat på en Sigma 50/1,4 Art. Har själv ett Sony FE 55/1,8 ZA som är ett bra men aningen överprisat objektiv.
Lite tvekis till sigma-objektivet eftersom både det och kamerahuset saknar stabilisering. Nu är det i och för sig ett snabbt objektiv så det kanske inte blir ett så stort problem.

Om 50mm 1,8 varit ditt tidigare favoritobjektiv till din Nex, så skulle jag satsat på det verkligen prisvärda Sony 85mm/1,8. Överhuvudtaget är alla objektiv i Sonys 1,8-serie bra. Undvik Zeiss-zoomarna de är i allmänhet både dyra och mindre bra.

Hm, jo eller sonys 50/1,8 eftersom jag gärna tar lite vidare vinkel.

Tack för trevliga svar!

Stort tack för svar och tips!

Lite tvekis till sigma-objektivet eftersom både det och kamerahuset saknar stabilisering. Nu är det i och för sig ett snabbt objektiv så det kanske inte blir ett så stort problem.

Hm, jo eller sonys 50/1,8 eftersom jag gärna tar lite vidare vinkel.

Tack för trevliga svar!

Även jag har ju en gammal A7r (ettan) också och med den (som också saknar stabilisering) så är mitt absoluta favoritobjektiv Sony Zeiss 35mm/2,8. Med den brännvidden saknar i alla fall inte jag stabiliseringen som jag ju har i min A7 III.

Väldigt trevlig kombo, särskilt som de första A7:eek:rna var en aning mindre än de nuvarande - samt lite lättare också.

Kolla gärna på www.dyxum.com och deras lista med objektiv till Sony, både a- och E-mount. Här kommer en länk till alla objektiv mellan 45mm och 75mm med AF: https://www.dyxum.com/lenses/results.asp.

edit:
Den länkningen gick inte så bra, det går inte att länka till ett visst urval men du kan lätt sätta upp en egen sökning och därefter läsa omdömen om de olika objektiven.

Genom det där hittade jag Samyang 45/1,8. Det har ju fått väldigt bra betyg av många, men det kanske har mycket med priset att göra. Jag kan tycka det verkar rätt trevlig att det är så lätt (på grund av avsaknaden av metall i kroppen vilket i sig inte är så premium...). Sen är det ju lite segt att behöva köpa deras dockningsstation för att hålla det upp to date, men det är ju inte så stora pengar.
Vad tror ni om detta? Är det värt 3900:- nytt (4500:- med docka) istället för att lägga motsvarande på ett beggat sony 50/1,8?

Jag antar att du menar Sony 55/1,8? Om inte kantskärpa och byggkvalitet är de viktigaste parametrarna för dig så blir du nog nöjd med Samyangen. Därmed inte sagt att du ska unvika Sonyn, hittar du den för 4500:- så är den definitivt ett bra köp. Sett till pris/prestanda med tight budget så kanske Sonys FE 50/1,8 inte heller ska räknas bort.

Hittar du ett SonyZeiss FE 1,8/55mm för 4500:- skall du slå till direkt. Lägsta pris på ett sådant som jag sett hittills har varit 6249:- köp nu eller bud från 5999:- på Tradera.

Sony FE 1,8/50mm däremot kan du få nytt för 2700:-.

Senast ändrad:
Sony FE 1,5/50mm däremot kan du få nytt för 2700:-.

Håller man lite koll på de olika europeiska amazon-sidorna kan man hitta det ner mot 139 euro lite då och då. Tyvärr verkar dock ingen ha bra pris på det precis just nu.

55:an är fantastisk, men det nuvarande nypriset på 10k är, i mitt tycke, inte rimligt.

Jag antar att du menar Sony 55/1,8? Om inte kantskärpa och byggkvalitet är de viktigaste parametrarna för dig så blir du nog nöjd med Samyangen. Därmed inte sagt att du ska unvika Sonyn, hittar du den för 4500:- så är den definitivt ett bra köp. Sett till pris/prestanda med tight budget så kanske Sonys FE 50/1,8 inte heller ska räknas bort.

Va nog inte så tydlig... har inte sett ett 55/1,8 i närheten av 5000:- eller lägre, utan tänkte nog snarare på 50/1,8 som ju är rätt billigt, men då är det på nått sätt mer lockande med samyang 45/1,8, men det kanske är lite fel. Sonys 50/1,8 är ju riktigt billigt, känns nästan för billigt :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar