Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken förberedelse av bild innan "större" utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie81

Aktiv medlem
halloj!

Som rubriken säger..... Har ett par bilder som ska förevigas i 120x80cm ca.... Bilderna är tagna med Nikon d5000 (12mp) i råformat så bilderna måste skalas upp lite... Vilken metod för att dra upp storlek rekommenderas?
Frågan är även.... ska uppskärpningen göras när bilden är uppskalad eller innan?
Jag brukar använda högpassfilter för skärpa.... hur mycket rekommenderas att man skärper? har hört att man ska överskärpa för större utskrifter?!

Gjorde en provutskrift i storlek A2 och då skärpte jag bilden med 2px, dock känns den fortfarande lite grötig och slöjad.

har kollat på http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20114901 tex, och denna är ju skitfin i skärpa och så trots sin storlek (den är större än det jag tänkt) frågan är vad det kan vara för efterbehandling? Jag var I NYC nyss och har på minnesortet nästan exakt denna bild, ofrivilligt, som jag hade tänkt fräsa upp i storlek.

Alla tips är mycket välkomna på hur man förbereder för bästa resultat, tycker kvaliteten på min kamera borde klara det!

Mvh Uffe

halloj!

Som rubriken säger..... Har ett par bilder som ska förevigas i 120x80cm ca.... Bilderna är tagna med Nikon d5000 (12mp) i råformat så bilderna måste skalas upp lite... Vilken metod för att dra upp storlek rekommenderas?
Frågan är även.... ska uppskärpningen göras när bilden är uppskalad eller innan?
Jag brukar använda högpassfilter för skärpa.... hur mycket rekommenderas att man skärper? har hört att man ska överskärpa för större utskrifter?!

Gjorde en provutskrift i storlek A2 och då skärpte jag bilden med 2px, dock känns den fortfarande lite grötig och slöjad.

har kollat på http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20114901 tex, och denna är ju skitfin i skärpa och så trots sin storlek (den är större än det jag tänkt) frågan är vad det kan vara för efterbehandling? Jag var I NYC nyss och har på minnesortet nästan exakt denna bild, ofrivilligt, som jag hade tänkt fräsa upp i storlek.

Alla tips är mycket välkomna på hur man förbereder för bästa resultat, tycker kvaliteten på min kamera borde klara det!

Mvh Uffe

Uppskärpning bör ALLTID göras som sista steg.
Bilden du länkar till är med absolut största sannolikhet tagen med en mellanformatare eller storformatare som ger helt andra förutsättningar än den APS-C-formatare som du har.

Är det canvas du ska skriva ut på så rekommenderar jag att du överdriver färgerna en del också alt att göra svartvitt och öka kontrasten en hel del.

Jag blev väldigt besviken på att färgerna blev mycket mattare när jag skrev ut än på dataskärmen.
Vad gäller skärpan tycker jag oskarp mask är ett ypperligt komplement till högpass.

Oki, jag skicade ju iväg bilderna till ett företag som skrev ut på Canvas så jag vet inte vad de gjorde med bilden, dock blev slutresultatet väldigt tråkigt i färgerna i jämförelse

Oki, jag skicade ju iväg bilderna till ett företag som skrev ut på Canvas så jag vet inte vad de gjorde med bilden, dock blev slutresultatet väldigt tråkigt i färgerna i jämförelse

Ah, Canvas, den biten missade jag.

Det är svårare att få till det än "högblanka" papper, och det är mycket trial and error för att se hur man skall balansera färgerna på rätt sätt.

tack så mycket för svar!

jag har haft problem med färg på canvas med, fast åt andra hållet.... Hade en hyffsad skärm då men canvas utskriften blev helt "screwed up" beställde både på fotopapper vid senare tillfälle... ett från samma som canvasen och ett annat ställe då va färgerna helt ok..

denna ska göras i svart/vitt, hur mycket ska man skärpa bilden?

Det låter som ett färgrymdsproblem. De flesta skrivare kan skriva ut långt fler färger än vad en standardskärm kan visa.

Om det inte hänt något revolutionerande på sistone så är det precis tvärtom. Jag vet faktiskt ingen skrivare alls som kan slå RGB. Jag körde en Konica Minolta c65hc och det var värstingen då (2009) och kostade runt 1,5 miljoner

AGI skrev så här om den: " Mot sRGB bestäms storleken till 77 procent
Utförligare finner du här: (http://www.konicaminolta.se/agitest)

Dagens bläckstråle kanske är kalasbra men har svårt att tro att det slår bakgrundsbelysning i antalet färger/nyanser. Jag är dock inte helt säker på min sak, är du det så ger jag mig utan fight ;)

Dagens bläckstråle kanske är kalasbra men har svårt att tro att det slår bakgrundsbelysning i antalet färger/nyanser. Jag är dock inte helt säker på min sak, är du det så ger jag mig utan fight ;)

En skrivare i stil med Epson 4900 (Cirka 30.000kr) klarar idag av så gott som 100% av hela Pantone-färgrymden Solid-1.

SOm regel skulle jag säga att skrivarna överträffar Adobe RGB åt det röda hållet, medan AdobeRGB har ett visst övertag åt Grön/Gult

Senast ändrad:
Nu är ju visserligen Pantones färgrymd mindre än RGB så jag vill fortfarande tro att jag gjorde rätt som opponerade mig mot påståendet de flesta skrivare har större färgrymd än RGB.

Men skrivaren du hänvisar till är inte mindre intressant för det. Vissa pantonefärger har så länge jag höll på varit riktigt svåra att ens komma nära, även med riktiga prylar.

Jag noterade dessutom nu att bilden i fråga skulle köras ut i gråskala så jag får be om ursäkt för att jag for iväg "off-topic".

Det låter som ett färgrymdsproblem. De flesta skrivare kan skriva ut långt fler färger än vad en standardskärm kan visa.

Det låter inte sannolikt. Oavsett vad man skickar till skrivaren, sRGB eller Adobe RBG, så är det alltid CMYK när det hamnar på papper. Man kan visserligen få ett större färgomfång i en skrivare jämfört med traditionellt offsettryck, men CMYK har en betydligt snävare färgrymd. Det är enkelt att testa, skapa en bild i PS och fyll den med med de renaste färger i RGB. Konvertera till en cmyk-profil, t ex Coated Fogra 39. Det är inte mycket kvar av de intensiva färgerna.

Bilagor

• sRGB.jpg
    sRGB.jpg
    18.7 KB · Visningar: 452
  • CMYK.jpg
    CMYK.jpg
    18.7 KB · Visningar: 441
det ser man ofta på fs kommentaren (oj vilka fina färger) På webben funkar det oftast med överdriven färgmättnad men ska du ha ut det på papper så kan du kolla med gammut warning så ser du om du är inom tryckbarheten.
Jag kör själv med storformatsskrivare epson 7800 o det som avgör hur stor bild du kan skriva ut är bla
- viktigaste är hur skarp optiken är (om du vill ha en stor krispig bild)
- ett stativ kan vara bra när du tar bilden för att garantera så skarpt som möjligt
- upplösning på kameran
- lågt iso
det som avgör sedan själva utskriften är bla mediat du ska trycka bilden på
- canvas är ett förlåtande material som inte kräver lika hög upplösning som ett blankt fotopapper.
- akvarell är inte heller lika krävande som ett blankt fotopapper
- motivet oerhört viktigt är det ett krävande motiv med byggnader,tegelväggar så syns det om det är oskarpt på en gång är det en bild med mjuk bakgrundsbokeh så är det betydligt mer förlåtande.

Jag brukar ta ut en testremsa från motivet jag ska skriva ut o kollar om det kommer se bra ut så har du en bild på 120x80 så kan labbet skriva ut en remsa på 10cm x längd så ser du hur det kommer bli. Alla seriösa labb tar ut en provremsa innan man skriver ut en jättebild.
Jag anser att maxbilden om man har krispig optik o krävande motiv är 80x60 med ff o 16 miljoner pixel om man vill att det ska se bra ut på blankt papper. Nu är jag visserligen kräsen.
så vill du ha skarpa bilder till större format så krävs
- stativ
- lägre iso
- högre upplösnig
- ff
sedan så finns det alltid dom som hävdar att sin D70 med 6 miljoner pixel att förstoringen på 80x120 vart så bra. Jag tyckte oxå att man förstoring på 80x60 med ff o 16 milj pixel var bra sedan när jag lånade hem en hasselblad digital o skrev ut samma motiv i samma storlek så var min bild inte riktigt lika vass längre.
Det finns bra uppsamplingsprogram som tex blow up från alien skin: med det kan man faktiskt förstora bilden 4 gånger med riktigt bra kvalitet men det förutsätter att bilden är skarp från början för det gamla gäller fortfarande
skit in blir skit ut.
programmet kan du testa gratis i 4 veckor. Lycka till

Tack så mycket för svaret!

Mitt mål är inte att det ska vara lika skarpt som proffsens, även om det hade varit väldigt trevligt
Däremot ett acceptabelt resultat, jag är ganska petig iofs :) Jag provade blow up, verkar vara nice. Gjorde en utskrift på ett utsnitt motsvarande a4 på färglasern på jobbet, där ser det riktigt bra ut, frågan är vad som skiljer sig mot utskrift "på riktigt" sen.

Vi gjorde en vepa på jobbet för ett år sedan av 15mp kamera, bilden blev 3m lång och kunde fan granskas med lupp... helt skarp överallt, sen hängdes den upp i taket på en mässhall. Då såg det skitbra ut.

sedan så finns det alltid dom som hävdar att sin D70 med 6 miljoner pixel att förstoringen på 80x120 vart så bra. Jag tyckte oxå att man förstoring på 80x60 med ff o 16 milj pixel var bra sedan när jag lånade hem en hasselblad digital o skrev ut samma motiv i samma storlek så var min bild inte riktigt lika vass längre.
Det finns bra uppsamplingsprogram som tex blow up från alien skin: med det kan man faktiskt förstora bilden 4 gånger med riktigt bra kvalitet men det förutsätter att bilden är skarp från början för det gamla gäller fortfarande
skit in blir skit ut.
programmet kan du testa gratis i 4 veckor. Lycka till

Ja, man läser ofta sådana påståenden. Men det är klart, om bilden ska betraktas på stort avstånd blir det acceptabelt för många. Jag sålde under en tid fototapeter med kundens egna bild och då använde även jag "Alien Skin Blow Up". Testade även Genuine Fractals med fann "Blow Up" snäppet bättre.

Ingenting går dock upp mot äkta upplösning. Att kunna skriva ut en stor bild i full upplösning utan interpolation blir en annan dimension. Man kan gå ända fram till bilden och fortfarande se de minsta detaljerna. Ungefär som att betrakta sin bild i 100% på skärm.

Inga kameror har den upplösningen som krävs för riktigt stora bilder, så därför syr jag ihop en massa delbilder för att de ska klara uppgiften. I länkexemplet nedan har dessutom focusstacking skett. Krångligt och tidsödande. 330 bilder användes i detta fallet: http://www.prepix.se/test/mamiya.html

Jaja, några småfel finns, men inte värre än att det går att fixa om bilden vore beställd :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar