Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken fågel/ tub kikare??

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas32

Aktiv medlem
Hej, tänkte lägga upp tråden under utrustning, men jag antar att de flesta naturfotografer, fågelentusiaster tittar mest här.

Nu till frågan, nån som känner igen den här kikarn? allt jag vet är att det är en kowa med ett 20x okulär. Tåankte ha en enkel billig sak som komplement till foto utrustningen, den här skulle jag få tag billigt, men hittar ingen info om den på nätet!

Bilagor

• kowa2.jpg
    kowa2.jpg
    43.8 KB · Visningar: 849
Anledningen att det är svårt att hitta info på nätet är antagligen att just den modellen är utgången sedan många år och faktiskt inte varit speciellt vanligt förekommande i handeln, i vart fall inte i Sverige. Här dominerade Kowa under 70 - 80-talet med sin tubkikarmodell TS-1 (allmänt känd som "Kowa bly" eller "Gråsuggan"). Dessutom har raka tuber aldrig slagit igenom här i Norden lika mycket som i UK och på kontinenten. Vad jag kan se på bilden verkar ditt ex vara i fint skick och jag tycker du ska vara rädd om den, då det inte tillverkas några reservdelar till dessa kikare längre. Om nu olyckan skulle vara framme så finns det ett företag i Göteborg som heter Instrumenttesto som möjligtvis kan fixa problemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar