Annons

Vilken Färgrymd skall man välja i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
I Scott Kelbys bok om CS för fotografer står det att man skall genast ställa om photoshops färgrymd från sRGB IEC61966-2.1 till Adobe RGB (1998). Jaha? Ok, det står så.

Så i med minneskortet från min Samsungkamera (SLR) och öppnar en bild. BONG: "Varning, bilden innehåller inbäddad färgprofil sRGB IEC61966-2.1 och avviker från inställd färgprofil. Vill du konvertera, byta eller kasta färgprofilen?"

Åfan? Lite rattande i kameran och jag hittar två färgprofiler att välja mellan, sRGB och AdobeRGB. Det var sRGB från början. Jag byter och tar en testbild. Jo, nu öppnas bilden utan meddelande.

Högerklick på bilden i vindows och titt på exif-data. På alla mina bilder jag tagit utan vetskap om färgprofiler står det att de har färgrepresentation sRGB, medan min nya testbild fick ett understreck i filnamnet och färgrepresentation=okalibrerad. Låter farligt tycker jag.

Hur ligger det till med den här saken?

Metafråga: Varför är alla bilder i 72 dpi? Min gamla familjekompakt var på 300 dpi.
 
Adobe RGB är en större färgrymd, den innehåller alltså fler färgnyanser än sRGB. Behåll dina orginalbilder i Adobe RGB. Men om du t ex ska lägga ut en bild på nätet kan det vara en bra idé att ändra just den kopian till sRGB eftersom det är den standard de flesta (alla?) webbläsare hanterar.
 
Tack för svaret, men jag fattade nog trögt. Skall jag byta till Adobe RGB tycker du? Varför är det inte valt från början?

Det skall bli spännande att se om det gör nån skillnad när jag skall skriva ut...
 
Någon har tidigare svarat på ungefär samma fråga med svaret något i stil med "om du verkligen vet vad du gör, använd AdobeRGB, behåll annars sRGB" vilket känns rätt rimligt.

Kommer du främst framkalla bilderna på fotolabb eller visa dem på skärmen får du mindre problem och extraarbete om du kör sRGB rakt igenom hela processen. Då kommer LCD:n på kameran att visa något som är mer i närheten av det du kommer se på skärmen och på papper.
 
Måste bara fråga en sak, som jag inte är hundra på. Om man ställer in sRGB i kameran påverkas RAW filerna av det? Har sRGB inställt då mina Jpeg bilder sällan hamnar i utskivet format.

För det är väl först i RAW konverteraren som man väljer profil, när man fotar i RAW?

Vet inte riktigt varför dom skriver olika DPI tal, men det spelar mindre roll iallafall, du har samma antal megapixlar att jobba med oavsett...
 
I Scott Kelbys bok om CS för fotografer står det att man skall genast ställa om photoshops färgrymd från sRGB IEC61966-2.1 till Adobe RGB (1998). Jaha? Ok, det står så.

Så i med minneskortet från min Samsungkamera (SLR) och öppnar en bild. BONG: "Varning, bilden innehåller inbäddad färgprofil sRGB IEC61966-2.1 och avviker från inställd färgprofil. Vill du konvertera, byta eller kasta färgprofilen?"

Åfan? Lite rattande i kameran och jag hittar två färgprofiler att välja mellan, sRGB och AdobeRGB. Det var sRGB från början. Jag byter och tar en testbild. Jo, nu öppnas bilden utan meddelande.

Högerklick på bilden i vindows och titt på exif-data. På alla mina bilder jag tagit utan vetskap om färgprofiler står det att de har färgrepresentation sRGB, medan min nya testbild fick ett understreck i filnamnet och färgrepresentation=okalibrerad. Låter farligt tycker jag.

Hur ligger det till med den här saken?

Metafråga: Varför är alla bilder i 72 dpi? Min gamla familjekompakt var på 300 dpi.

raw ;)
■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■
 
Mja, RAW är diskat för jag tycker det är för mycket pyssel för varje bild och jag är inte så bra på det heller. Nästan varje försök till fotografering i RAW slutar med att jag sitter och trimmar var bild i all evighet, och att jag konstaterar att kameran gjorde det bättre på bråkdelar av en sekund, helt automatiskt. Jag bhöver inte RAW för att plåta midsommarstången och barnens fotbollsmatcher.
 
sRGB är en färgrymd som togs fram för att motsvara de färger som en vanlig bildskärm kunde visa då (standarden har ju några år på nacken och saker och ting utvecklas).
AdobeRGB togs fram av Adobe för att motsvara kraven för professionella grafiker och innehåller fler nyanser än vad vanliga skärmar kan visa. Om man vill ha ett professionellt arbetsflöde ska man försöka hålla sig till en så stor färgrymd som möjligt även om inte alla skärmar och skrivare kan återge alla nyanserna. Bär man sen ska publicera bilden till ett media gör man den sista justeringen utifrån vad man ska publicera på t ex skärm, bildkanon eller utskrift.

Om man bara ska ha bilderna till familje album och titta på datorn och TV kan jpeg och sRGB vara ett fullgott alternativ eftersom den färgrymden redan från början bättre passar de här publiceringskanalerna.
Men man ska ha klart för sig att kameran och programmen kunde gjort bilden en aning bättre om man valt den långa vägen med RAW, AdobeRGB/ProphotoRGB och soft proofing separat för varje publicering.
 
Tack Tony. Då drar jag slutsatsen att standardinställningarna duger åt mig i fortsättningen med, men nu vet jag att vid lite mer abitiös fotografering kan jag byta inställningar och färgrymd.
 
Måste bara fråga en sak, som jag inte är hundra på. Om man ställer in sRGB i kameran påverkas RAW filerna av det? Har sRGB inställt då mina Jpeg bilder sällan hamnar i utskivet format.

För det är väl först i RAW konverteraren som man väljer profil, när man fotar i RAW?

Vet inte riktigt varför dom skriver olika DPI tal, men det spelar mindre roll iallafall, du har samma antal megapixlar att jobba med oavsett...

Det spelar, precis som du misstänker, ingen roll vilken profil du valt i kameran om du fotograferar i raw.
 
I
Högerklick på bilden i vindows och titt på exif-data. På alla mina bilder jag tagit utan vetskap om färgprofiler står det att de har färgrepresentation sRGB, medan min nya testbild fick ett understreck i filnamnet och färgrepresentation=okalibrerad. Låter farligt tycker jag.
.


Understreckets vara eller placering i filnamnet är beroende på vald färgrymd....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.