Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken färgkod har den gråa färgen på gråkorten

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Hej undrar vad det är för ncs färg kod på den grå som är på grå kort? Tänkte man skulle måla studio golvet med det

Jag lät min färghandlare bryta en grå färg efter ett Kodak gråkort, NCS koden blev S5502-Y. Ser bra ut i mina ögon. Men ett gråkort skall ha egenskapen att den reflekterar ljus av olika våglängd lika bra, vilket inte är självklart att vanlig målarfärg gör.

Jag målade husets sockel med denna kulör, så nu har jag en bra referens när jag fotograferar. :)

tack jo det är sant. Men står inte -y för yellow? Jag har en neutralt grå nyans på huset och den heter 2500 och 3500. men kom inte ihåg vad det stog efter för bokstav

Jo, Y står för Yellow.

Varför det blev så vet jag inte, men det kanske beror på att brytbasen inte är helt neutral?

Neutral mellangrå färg heter NCS 3000. Används exempelvis av fotoskolan i Gamleby som färg på väggarna i lokalen för bildbehandling.

Senast ändrad:
Jo, Y står för Yellow.

Varför det blev så vet jag inte, men det kanske beror på att brytbasen inte är helt neutral?

Beror på att ett Kodak gråkort inte alls är neutral, den är rätt varmgul. Lätt att konstatera med en spektrofotometer. Kortet är ju inte framtaget som ett kort att vitbalansera mot, utan att exponeringsmäta mot.

Neutralgrå kort är t ex QP-Cards vitbalanseringskort eller XRites ColorChecker.

Stefan

Jag har målat mitt studiogolv i NCS-3000. Förut hade jag NCS-2500. Jag tycker det är lagom mörkt för min smak.

NCS S-xxxx N, där xxxx står för hur ljust det är, lågt tal=ljust, högt tal=mörkt, N=neutralt grått

i teorin borde det väl vara NCS S 5000-N?

vilket stämmer hyfsat med den kulör som bröts fram.
men som är mycket mörkare än S 3000-N som ju så bergsäkert lades fram som rätt svar.

skulle också vilja veta vad som gäller - någon som definitivt vet?

NCS S 5000-N ska motsvara 134, 133, 132 i Adobe 1998 RGB - någon som kan verifiera det?

/peter

i teorin borde det väl vara NCS S 5000-N?

vilket stämmer hyfsat med den kulör som bröts fram.
men som är mycket mörkare än S 3000-N som ju så bergsäkert lades fram som rätt svar.

skulle också vilja veta vad som gäller - någon som definitivt vet?

NCS S 5000-N ska motsvara 134, 133, 132 i Adobe 1998 RGB - någon som kan verifiera det?

/peter

Båda två ska vara neutralgrå färger. NCS S 5000-N ska reflektera 50% av det ljus som faller på det. NCS S 3000-N ska reflektera 70% av ljuset, om jag nu har förstått hur Färginstitutet har skapat denna skala rätt.

Stefan

Båda två ska vara neutralgrå färger. NCS S 5000-N ska reflektera 50% av det ljus som faller på det. NCS S 3000-N ska reflektera 70% av ljuset, om jag nu har förstått hur Färginstitutet har skapat denna skala rätt.

Stefan

Tveksam huruvida det stämmer - då skulle alltså S8000-N vara närmast ett gråkorts 18% reflektion?

Men det är ju alldeles för mörkt...

Jag vill minnas att NCS, precis som namnet Natural Color System antyder, bygger på vår perceptiva uppfattning av ljus och färg.

Dvs "neutralgrått" ska vara mitt emellan svart och vitt - ergo S5000-N. Reflektionsgrad korrelerar alltså inte till systemet.

Men hade jag varit säker hade jag ju inte undrat... ;)

Tveksam huruvida det stämmer - då skulle alltså S8000-N vara närmast ett gråkorts 18% reflektion?

Men det är ju alldeles för mörkt...

Jag vill minnas att NCS, precis som namnet Natural Color System antyder, bygger på vår perceptiva uppfattning av ljus och färg.

Dvs "neutralgrått" ska vara mitt emellan svart och vitt - ergo S5000-N. Reflektionsgrad korrelerar alltså inte till systemet.

Men hade jag varit säker hade jag ju inte undrat... ;)

uttryckte mig slarvigt. Skilj mellan vad vi visuellt uppfattar som en medelgrå färg och vad som faktiskt reflekteras. En visuellt upplevd medelgrå ton reflekterar långt mindre vad som faktiskt reflekteras. NCS är ju ett visuellt system.

uttryckte mig slarvigt. Skilj mellan vad vi visuellt uppfattar som en medelgrå färg och vad som faktiskt reflekteras. En visuellt upplevd medelgrå ton reflekterar långt mindre vad som faktiskt reflekteras. NCS är ju ett visuellt system.

Quod erat demonstrandum.

Så¨vad blir den slutgiltiga slutsatsen? Att ett gråkorts luminiscens (dvs inte färgton) motsvaras av NCS S5000-N? Eller S3000-N som någon föreslog? Eller S5500-N??

Plus en följdfråga - vill minnas att ett Kodak gråkort var specat så att det reflekterade jämnt genom hela spektrum. Hur kan det då ha ett gulstick? Man använde ju gråkort som referens inom både repro som print?

/peter

Känns som det är ganska delade meningar om detta. :) Jag tar 3500 till golvet det kommer nog funka. Det vicktiga är ju att det inte blir färg stick och det blir det ju inte med en neutral grå. Men Om man ska ha ett gråkort just för att kolla vitbalansen så måste det ju räcka med att denfgråa är rätt. Ska man exponera efter gråkortet då är det ju en annan sak hur mycket ljus den speglar

Jag har för mig att siffrorna i NCS koden betyder ungefär följande.
NCS aabb-c där betyder aa ungefär hur mörk färgen är mellan vit och svart. Alltså 30 betyder ungefär 30% mellan vitt och svart (mer vit än svart alltså) bb betyder hur stor andel inblandning av färgen som kodas med c har.

Detta blev säker krångligt men ett exempel.

NCS 0502-Y betyder alltså en färg som på skalan från vitt till svart har 2% svart (alltså nästan vit) 02-Y betyder att den har 2% inblandning av gult (alltså nästan vit men med en svag inblandning av gult)

NCS S 5000-N skulle alltså vara mitt emellan vitt och svart utan någon inblandning av någon annan kulör.

NCS S 5502-Y är alltså något mörkare och med en svag inblandning av gult.

www.farginstitutet.se för den som vill fördjupa sig i ämnet. Förstår man ncs kan man "se" kulören utefter receptet.
10 miljoner kulörer indexerade utefter hur ögat uppfattar det, ganska fiffig lösning...svenskt till på köpet.

Plus en följdfråga - vill minnas att ett Kodak gråkort var specat så att det reflekterade jämnt genom hela spektrum. Hur kan det då ha ett gulstick? Man använde ju gråkort som referens inom både repro som print?

/peter

Mäter man det med en spektrofotometer är det absolut inte en jämn reflektion i hela spektrat. Jag har inte kurvan tillgänglig, men den har en klart synlig puckel i den gula delen av spektrat.

Stefan

Mäter man det med en spektrofotometer är det absolut inte en jämn reflektion i hela spektrat. Jag har inte kurvan tillgänglig, men den har en klart synlig puckel i den gula delen av spektrat.

Stefan

Bara för att vara övertydlig. Ljuset måste också vara neutralt och rakt över hela spectrat (och gråkortet inte för gammalt, blir lite gult med tiden).

Adrian

Bara för att vara övertydlig. Ljuset måste också vara neutralt och rakt över hela spectrat (och gråkortet inte för gammalt, blir lite gult med tiden).

Adrian

Spektrofotometern har sin egen ljuskälla, som den kalibreras mot, så det kommer inte att påverka resultatet. Däremot blir ju gråkort med åren lite gulare, tvärtom med oss människor som blir lite gråare :)

Vi kan nog slå fast att Kodaks gråkort inte är grått, utan lite gulaktigt grått och att en visuellt genomsnittlig färgton är NCS5000 ≈ Kodaks 18% grå.

Stefan

Vilket jag kan bekräfta, jag har spektralerna här någonstans. Kodaks gråkort (eller rättare sagt 18%-kort!) är ganska gula - och inte med en jämnt sluttande respons, utan med en "bula" i den röd-gröna delen av spektrat.

NCS S 5502-Y:
Adobe RGB > [123, 120, 113]
Lab > [51, 0, 4]

Gråbalanserar man efter detta kort kommer man alltså med ganska stor säkerhet ha för mycket blått i resultatet (för kalla färger).

NCS S 5500-N:
Adobe RGB > [124, 123, 121]
Lab > [52, 0, 1]

-Vilket ju iofs innebär att en mätning som säger att 5502-Y är närmast kan betyda att färgen är på 5502-Y-sidan av mittpunkten mellan 5500-N och 5502-Y, vilket ger:
Adobe RGB [123, 121, 117]
Lab [52, 0, 2.5]
Dessa värden hade blivit "5502-Y" också, och de är ganska (mer än tillräckligt!) neutrala. Men de är tillräckligt "off" för att man ska se skillnad när man kompenserat för det.

Beroende på hur starkt (mättat) pigmentet de bryter färgen med kommer alltså färgen få en mer eller mindre skarp "bula" runt 560-580nm. Sen ska man dessutom tänka på UV-skyddet som man blandar i färgen för att skydda den mot blekning/gulning. Denna gör (kan göra) lite roliga saker längst ut i spektrat, både mot IR och mot UV. Så en målarfärg är sällan speciellt "bra" att gråbalansera mot, även om den i de allra flesta fall är "tillräcklig". Den är i nästan alla tänkbara fall bättre än INGET iaf...! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar