Annons

Vilken digitalkamera är absolut bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

flubber

Ny medlem
Vi ska nu köpa oss en ny digitalkamera och vill nu ha lite råd och tips. Vi har nu en IXUS V och jag har precis börjat förstå tjusningen med fotografering.Det blir väl mest kort på familjen men en och annan myra kommer med ibland.Sambon är inne på ännu en Ixus. Det ska vara en kamera som får plats i fickan, men som ändå tar riktigt bra kort;)

Tyvärr är det nog omöjligt att svara på din fråga. Det beror på så många olika saker. Men det finns en hel del trådar som diskuterar samma ämne, så om du läser dem kan du få en del tips!

Som vanligt finns inget bra svar på denna fråga. Vilken bil är absolut bäst? Tja beror ju på pengarna och vem man frågar.

Beror ju också på vad man prioriterar. Älskar man långzoomare så är ju en kortzoomare inte bäst, eller hur?

När folk frågar mig så brukar jag svara att köper man den dyraste/dyrare av Canons kamera i respektive sortiment så har man inte gjort ett dåligt köp, det finns många bra kameror, men Canons kompakter brukar nog ligga i toppen i varje segment.

Har du en budget på 1500:- köp Canons kamera i den klassen. Har du en budget på 2500:- Köp Canons kamera osv.

På detta sätt blir det lättare också att välja, man slipper leta. jämföra, vara orolig. Köp, knäpp bilder och framkalla!

Många skulle nog säga Leica M8 men jag skulle hellre ha en billig liten systemkamera. När man blir mer intresserad av foto spelar det mindre roll om sakerna får plats i fickan eller om man kanske behöver en fotoväska.

Definitivt ingen Ixus, det är säkert! Men sen är det ytterst få som kan köpa den bästa digitalkamera som finns, vilken det nu må vara. Jag tror att man måste börja med att bestämma sig för en strikt max.budget. Om du säger vad er kamerabudget är kanske du får fler relevanta tips. Sen tror jag i o f att det beror helt på användaren vilken kamera som är bra för honom/henne. Ingen kamera är bra för alla. Därför måste man ta andras rekommendationer med en stor nypa salt.

För att fota familj skulle jag välja en kamera med vidvinkelzoom. Då kan man ta bilder på nära håll och ändå få med det man vill på bild och samtidigt vara en del i skeendet själv, dvs man behöver inte backa undan för att få med det man vill på bild. Sitter man tex runt ett bord är det bara att fiska upp kameran "i farten" utan att behöva resa sig för att backa till lagom fotograferingsavstånd för att få med dem man vill se på bilden. Tycker jag är ovärderligt.

Alla kompakter tar bra bilder. Själv är jag mer än nöjd med en Panasonic med vidvinkelzoom. Det gör att jag tycker att den tar mycket bra bilder. Säkert inte bättre bilder än någon annan, men jag tycker den är bra pga dess trevliga optikomfång och flexibilitet.

Man skall i familjesammanhang inte heller underskatta kamerans förmåga att filma, det blir himla trevliga små filmer att se på. Tror också alla kompakter kan fota myror.

För att summera: vidvinkelzoom (motsvarande 25-28 mm i vidvinkelläget) och filmegenskaper. Tycker jag.

Intages med en nypa salt ;)

Håller med Fredrik där!!! Ska du fota mycket inomhus så e de vidvinkel som gäller, ska du fota utomhus ja då e de långzoomarna som gäller sen är det vilken som ligger bäst i handen som åxå e viktigt!MVH Christer
PS åxå en nypa salt DS

Hur långt är ett snöre?
Förstår ärligt talat inte innebörden i din fråga. Vad har du tänkt att spendera i kronor? Och som någon redan påpekat i tråden....en ixus spelar inte i divisionen "bästa kameran". Men går fint ned i fickan gör den ju förståss. Canon G9 skulle jag rekomendera dig om det blir en "kompakt-digital".

Var ute och testade G9an, vilken underbar kamera :) Vi var ute och fotade, jag med en 1Ds mark 3, en kille med en 5d och en tredje med en G9, när man senare importerade alla bilderna i lightroom var det inte så at G9ans bilder så så mycket dårligare utt. Blev mycket chockat över va bra den egentligen var :)

flubber skrev:
tjusningen med fotografering

Japp, digitalkameran är verkligen en bra produkt som man kan ha stor glädje av.

Olika kameror har olika styrkor och svagheter så det finns nog ingen som är bäst på allt.

Har själv haft Canon Ixus, men den gick sönder, så då ville jag ha en snabbare kamera med mindre brus och bättre bildkvalitet.

Såg en test där de berömde Fuji F11 för lågt brus så jag åkte till en fotohandel och testade, den var så pass bra så jag köpte den direkt och jag är fortfarande nöjd med den.

Sen vart det en Fuji F31fd.

Se själv test i länk nedan och jämför bildkvalitet på Fuji F31 och Canon Ixus
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf31fd/page13.asp

Fast jag haft Canon är jag ingen Canon fanatiker, utan det finns andra bra digitalkameror också.

Vill ni ha bra svar underlättar det om ni skriver vad den skall användas till, utomhusbilder eller inomhusbilder med eller utan blixt (röda ögon), bilder på barn som rör sig mycket eller stillsamma bilder på pansionärerna i släkten......

Ju mer detaljerad frågan är ju bättre svar får ni.

MVH
.

Bästa kompakten just nu är väl Sigma DP1, men den kostar 8000 och kan inte fota myror... ;-)

Annars är en intressant kompakt nya Panasonic DMC-FX500 med trevligt 5 gångers zoomomfång som börjar på motsv 25 mm. Då får man med en stor familj på bild! Bildstabilisering naturligtvis, macro för myrorna och så det intressanta - filma i HD 1280x720-upplösning!

För familjebruk har jag mer och mer tyckt att en bra filmfunktion på en kompakt funkar för många tillfällen i stället för att släpa med DV-kameran. Särskilt om man nu får bra bild på en platt-TV.

Panasonicen kostar 4400 på Scandinavian Photo. Funderar på den själv faktiskt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto