Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken digitalare?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarhill

Aktiv medlem
Har efter många om å men bestämmt mig för att införskaffa en digitalkamera. Då jag tycker att systemkamera-marknaden är i ett så pass tidigt skede, dvs. priserna är fortfarande höga, har jag bestämmt mig för att INTE köpa en systemkamera. (jag fotar med en analog systemkamera vanligtvis.)
Men jag vill fortfarande ha möjligtheten till manuella inställningar. Har tittat på en fuji finepix s5500, dessa ligger runt 3500 och det är i denna prisklass jag vill ligga.

Är det någon som har någon erfarenhet av denna kamera eller någon annan kamera i samma prisklass? Undrar även hur länge ett 512 mb-minneskort räcker om man använder filminspelningsmöjligheten på kameran?

Väldigt tacksam för svar!

I S5500 har de svjv gjort sig av med sin Super-CCD så då kanske de har fått bukt med den största buggen i S5000 och S7000, nämligen det att RAW-filerna är enorma. Även om sensorn bara var på 3Mpix i S5000 så var RAW-filerna 6Mpix stora (någon knepig interpolering som inte går att komma ifrån) till ingen egentlig nytta. Därtill komprimerade de skiten ur bilderna om man sköt JPEG (som dessutom hade en del brus), vilket gjorde att det inte såg så jättebra ut.

Av de bilder jag sett från S5500 att döma ser det betydligt bättre ut. De verkar även fått bort det mesta av den kromatiska aberrationen.
Jag har inte sett mycket tester på den och jag får inte riktigt ur Fujis datablad om den är lika snabb och så som S5000.
Men jag tror nog att det kan vara ett bra köp om man vill ha lite "systemkamerakänsla".

Du kanske även skulle titta på Canon A95.
En aning högre i pris finns åxå Konica Minolta Z3 som har bildstabilisering som är en snabb rackare som dock har lite mer brus.

Fuji har väl inte lyckats riktigt bra med sin super-CCD i någon kompaktmodell.

Den tekniken verkar inte göra sig med små sensorer, på S2-Pro med stor sensor verkar den komma mer till sin rätt.

Det är nog en bra idé av fuji att använda vanlig CCD i kameror med liten sensor.

tackar!

Tack för alla intressanta svar...hade bestämt mig igår för att köpa Fujin, men då var den slut hos leverantören, så ännu finns det en chans/möjlighet att jag ändrar mig...ska kika på canonen...
Minoltas Z3 är helt klart intressant, men tyvärr är den väldigt ful, och tyvärr handlar man mycket med ögonen...fast så ska man ju egentligen inte tänka....men....

ANNONS