** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilken digital? Konica Z5, Canon S2IS eller annan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ria

Avslutat medlemskap
Hej!

Har ni några kommentarer om hur jag hittar en kamera som ska följa med mig överallt i ca 2 år och blir bilderna dåliga ska det helst bara vara "Skit-bakom-spakarna"-relaterat...

Jag läser inte på och utvecklar mig målmedvetet, men jag fotar mycket, har alltid kameran med mig sedan min första digitala kamera -99. Jag tar några foton om dagen, som en dokumentation av mitt liv ungefär... Men givetvis är jag ute efter så bra bilder som möjligt. Nu har det dessutom blivit en hel del fotografering av små modeller i och med studier.

Första digitala kameran var en Kodak DC215, andra en Kodak LS433. Båda fick jag som present och gjorde således inte så mycket research.

Nu ska jag köpa en ny. Jag köpte Allt om digitalfoto, gick igenom listningen av de aktuella kamerorna och tog bort de:

- med mindre än 4.0 Megapixel
- med annat minneskort än SD och MMC
(som jag redan har tillgång till)
- med sämre vidvinkel än 36
- med sämre inzoomning än 110
- utan sökare

Sedan strök jag under alla egenskaper som:
- större display än 1,8"
- vridbar display
- bildstabilicering
- annat extra, som t ex fjärrkonttroll

Efter att ha kollat de med många understrykningar i tester har jag två "vinnare":

Konica Minolta Dimage Z5 eller
Canon PowerShot S2IS

Jag har en känsla att dessa kan bli aningen för stora att dra med överallt, tittar därför också på

Casio Exilim EX-P700

Priser har jag inte tittat på alls ännu, jag har 3750:- i vinstpengar som ska investeras, det som skjuter över blir min faktiska kostnad :)

Behöver råd och tips, känner mig ivrig och vill ha en fotorik sommar!

/Maria

Fundera över hur mycket du kommer att använda långa brännvidder (över 200mm) och den vridbara displayen. Jag kan helt klart rekommmendera Casion (eller P600 om du kan hitta den, den är lite snabbare och jag tycker den har bättre bildkvalitet).

Jag hade en HP850 förut men saknar väldigt sällan långa brännvidder, däremot skulle det vara trevligt med vridbar display ibland.

Casions stora, stora fördel över allt vad Panasonic, Konica Minolta och Canon har att erbjuda är ju att den faktiskt går ned i en vanlig ficka. Vill du veta något mer kan du ju fråga antingen här eller mailledes.

Bilagor

• gras_fs.jpg
    gras_fs.jpg
    58.1 KB · Visningar: 246
INTE Z5an! Du kan i princip inte plåta under ljusförhållanden sämre än optimala med denna... den har inte separat af-lampa och den lilla sensorn gör att bruset blir helt enormt.

s2is lider av samma problem med sensorstorleken men har annars bättre af-egenskaper...

Jag äger själv en Z3 och kan nog beskriva mig själv som väldigt objektiv...

För att komplicera saken ytterligare: har du kollat på Panasonic FZ5 (eller FZ4)? Mindre och lättare än Canon S2 IS. Tror den är mindre än Minolta Z5 också. Ingen vridbar display dock...men massor med zoom och så har den bildstabilisering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar