Annons

Vilken Canonutrustning för feature och press?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Trodde aldrig jag skulle skriva ett inlägg som innehöll Canon i rubriken, men here I go...

Den senaste tiden har jag fått kontakt med några bildbyråer som är intresserade av mina bilder. Frilansar även en del som pressfotograf när tillfälle ges. Har kört med Pentax innan men de hänger tyvärr inte med i racet om man behöver en mer avancerad digital systemkamera. Funderar därför på att byta märke (om inte något osannolikt händer i det närmsta) och tänker främst på Canon. Men här finns ett par hakar, och det är just därför jag skriver detta inlägg. Hoppas att någon/några av alla Canonexperter på fotosidan kan ge mig lite handfast tips.

Eftersom vissa av bildbyråerna kräver minst 8 Megapixel borde jag rimligtvis satsa på en 20D kan man tycka. Men alla bildbyråer ställer inte dessa krav utan nöjer sig med 6 Megapixel. Och när det gäller pressbilder så klarar man sig ju lätt med en 6 Megapixelkamera. Här i ligger lite av dilemmat.

Det jag undrar är därför följande; om jag skulle nöja mig med en begagnad 10D och byta upp mig när pengarna (förhoppningsvis) börjar trilla in, vilka gluggar skulle jag behöva köpa för att få så god kvalité som möjlig? Så god att den uppfyller de flesta bildbyråers krav helt enkelt.

Är till exempel bildkvalitén med en 10D och en Sigma 18-50mm/2,8 så bra att den klarar ett A4-tryck i en finare tidning? Och klarar bilderna att interpoleras utan att de förlorar för mycket i kvalité? Eller bör jag satsa på en 20D i alla fall eftersom den trots allt uppfyller de lite högre kraven.

Tänkte börja med två allroundlinser typ 18-50mm/2,8 och 70-200mm/2,8 eller något liknande.

Självklart handlar det även om pengar. Som student har jag knappast något kassavalv att ösa ur, mitt förnamn till trots. Min budget ligger någonstans mellan 15 - 20 papp. Så vad tror ni, vilket är smartast i det långa loppet egentligen?

/Joakim

Senast ändrad:
Hej!

Om du ska köpa en 10D eller 20D är lite svårt att avgöra. Det beror på din budget. Många prutar för mycket på objektivbudgeten när man tagit i så det spricker för att ha råd med DET huset. Men har du råd med båda så absolut - då är en 20D bättre än 10D på ALLA punkter (förutom att den är lite mindre, men det spelar ingen roll om du skaffar batterigreppet).

Har du en firma? Om inte så ska du naturligtvis starta en på en gång, för du ska inte betala moms på grejerna om du ska använda dem professionellt. Moms är en konsumentskatt och inget som företag betalar. Men du behöver ett momsregistreringsnummer. Det framgick ju inte riktigt om du redan har firma eller inte, du skrev bara student.

Själv beställde jag från TechnikDirekt i Tyskland och fick följande utrustning för ca 16.500 kr (utan moms): 20D, Sigmas 18-50 EX, Sandisc Ultra II 1 gb, batterigreppet och ett B&W UV-filter. (En del är dock köpt i Sverige på det inte fullt så billiga YFO, men vad gör man om grejerna ligger på hyllan och pengarna bränner i fickan...) Du kan ju strunta i batterigreppet (även om du VILL ha det när du provat en enda gång) och då kommer du ner i 15.500 exkl moms. Men det räcker ju inte riktigt för det andra objektivvet du vill ha, det kostar 6000-7000 om jag inte missminner mig.

Om du köper från utlandet (inom EU är det väldigt smidigt (ingen tull) och full garanti) går det oftast bra att ange momsnummret direkt vid beställning så levererar de med momsen bortdragen direkt - så behöver du inte ligga ute med de pengarna.

/Jens

Såg att du frilansat en del. Då har du nog en firma redan... Men kanske någon annan som inte tänkt på det.

Själv köpte jag min Power Mac G5 privat för 25 lapp trots att jag använder den yrkesmässigt minst halva tiden... Jaja..

/Jens

Tack för dina svar Jens. Ja 20D lockar ju utan tvekan, egentligen är det väl den jag borde köpa. Den enda lilla haken är som vanligt ekonomin. Som jag skrev kan jag väl sträcka mig till 20 000 SEK i nuläget. Vill naturligtvis få ut så mycket kvalité som möjligt ur dessa slantar. Har tack och lov så jag kan köpa genom en firma, vilket du listade ut, så det är ju i alla fall en fördel.

Tankarna går då om det kanske är smartast att nöja sig med en 10D och lägga pengarna på ett par shyssta gluggar för att sedan byta kamera när ekonomin tillåter. Frågan är bara om 10D presterar så pass bra bilder att de håller för de krav jag själv och vissa av mina kunder ställer. Krav som jag beskrev ovan (A4-tryck i finare tidning, 300ppi). Så det jag undrar är väl egentligen om man kan få ihop en utrustning med en 10D som håller måtten för den fotografering jag sysslar med, eller om jag blir tvungen att köpa en 20D. Kanske lurar jag mig själv genom att tänka i banorna om 10D.

Nåväl, kanske inte så lätt för andra att sätta sig in i mina tankebanor! :)

/Joakim

Jag tror att efterträdaren till Eos 300D kan vara lösningen på dina problem. Den borde rimligvis bygga på 20D och leverera samma fina bildkvalitet.

Den 17/2 har Canon pressvisning på nya modeller. Då dyker säkert nya 300D upp och cirka en månad senare är kameran i butik. Kan också hända att Canon släpper kameran först på OMA mässan i slutet av februari.

Sigmas 18-50/2,8 är ett utmärkt allroundobjektiv, särskilt som du ska göra lite pressjobb,

10D tycker jag har för dålig detaljupplösning för att bli riktigt bra A4-tryck.

Okej Magnus, då vet jag att 10D går bort. Jag trodde faktiskt att den skulle palla med ett schysst tryck i A4-format, men där ser man. Återstår då alltså att eventuellt sikta på 20D eller vänta och se vad Canon kommer med för nyheter i vår.

Har du något bra tips på en lins som täcker in området 50(70)-200mm, gärna f:2,8?

/Joakim

Jag skulle säga att 6MP bara funkar i nödfall. I mina ögon är bristen på detaljer i bilderna uppenbar om man jämför med en mer högupplöst bild.

Jag tyckte faktiskt att steget från 6MP till 8MP var rätt dramatiskt i det avseendet.

En begagnad Canon 70-200/2,8 eller en ny Sigma 70-200/2,8 är väl några av de få alternativ som finns.

Du kan ju också satsa på en Canon 85/1,8 eller 100/2 och ett 200/2,8. Begagnade såklart.

froderberg skrev:
Jag skulle säga att 6MP bara funkar i nödfall. I mina ögon är bristen på detaljer i bilderna uppenbar om man jämför med en mer högupplöst bild.

Jag tyckte faktiskt att steget från 6MP till 8MP var rätt dramatiskt i det avseendet.

Där ser man. Jag trodde faktiskt (efter det jag läst i alla forum) att skillnaden inte var så stor mellan en 6 och en 8 Megapixelkamera. Bara man hade en riktigt bra glugg. Men så är det alltså inte. Då är en 6 Megapixelkamera helt klart utesluten för min del.

/Joakim

Liax skrev:
Där ser man. Jag trodde faktiskt (efter det jag läst i alla forum) att skillnaden inte var så stor mellan en 6 och en 8 Megapixelkamera. Bara man hade en riktigt bra glugg. Men så är det alltså inte. Då är en 6 Megapixelkamera helt klart utesluten för min del.

/Joakim

Det skiljer 25 procent i antalet pixlar, men jag tycker att det är stor skillnad i detaljåtergivning. Jämför man sedan med kameror som D60 finns det fler skillnader som att bruset är rått och ger osnygga bilder. Dynamiken skiljer ju också.

Jag har levererat ca 200 bilder från min 10D till min bildbyrå. Jag har interpolerat upp dem till 20x30 (från 17x26, som 10D ger). Inga problem med kvalitén enl. bildbyrån.

Jag gör själv 20x30 förstoringar av mina bästa ilder och ser inget fel i detaljupplösningen, även om min mkII ger bättre kvalité.

Även en 20D, eller annan 8MP-kamera måste interpoleras upp en aning, eftersom A4 (20x30) egentligen kräver 8.4MP om man ska ha ut i 300DPI.

Är det ingen panik, så tycker jag du ska göra som Magnus säger och vänta tills efter PMA i slutet av februari.

Tja
Skillnaden mellan 6 och 8 megapixel är märkbar om man tar tex gruppbilder eller landskap med små hus i horizonten. Men för porträtt och lite mer fartfyllda bilder så kommer inte upplösningen vara gränssättande. Bara du har tillräckligt bra objektiv.

Nu är 20D en rejält bättre kamera än 10D, med högre hasighet etc. Om man skall vara ekonomiskt så kanske du skall handla allt på en gång men det kostar. Man kan tänka sig en flerstegsraket.

Steg 1 (ger utrymme för en blixt typ beg 550EX)
Beg 10D/300D + Ny 18-50/2,8 + Beg 70-200/2,8
Beg 300D + Ny 18-50/2,8 + Beg 70-200/2,8

Steg 2 (när pengarna börjar flyta in)
Sälj 300D/10D
Ny 20D/1D MkII

Tack för era svar Magnus, Jesper och Jonas, nu har jag fått information och lite nytt att fundera över! :)

En tvåstegsraket är kanske ingen dum idé.

/Joakim

Jag håller med Magnus om att mer upplösning än sex miljoner pixlar är önskvärt för helt optimala 20x30-/21x29-kopior från detaljrika motiv. Kanske är åtta miljoner pixlar det där sista som krävs för att jämna ut skillnaden i detaljeringsgrad mot småbildsfilm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar