Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bränvidd, med mera, använder ni mest?

Produkter
(logga in för att koppla)

JaQoB

Aktiv medlem
Är lite i tagen att köpa ny kamera/nya objektiv, och blev lite nyfiken på hur jag fotograferar.
Har tidigare haft ett eget litet skript för att hålla lite koll på statistik, men tog och letade upp ett färdigt program för det, gratisprogrammet ExposurePlot (http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html)

Lägger med en bild där jag gått igenom de senaste 8000 bilderna jag tagit, främst på resor, men även en del annat.

Kameran är en Pentax *ist DL, objektiven Sigma 17-70/2,8-4 och Pentax DA 50-200mm f/4-5.6.
Spontant kan jag ju dra slutsatsen jag borde satsa på mer bränvidd neråt.

Länkar till bilden, då 400 pixlar i bredd inte riktigt räcker.
http://img835.imageshack.us/img835/4846/kamerastatistik.jpg

Så, hur fotograferar ni?

Är inte helt hundra på om tråden ligger rätt, men hittade inget ställe jag tyckte passade bättre.

Fotograferar FF.
Använder mest Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM med Canon Extender EF 2x III.
Tvåa är Canon EF 24-105mm f/4L IS USM.
Trea är Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM.
Fyra är Canon EF 24mm f/1.4L II USM.
Övriga objektiv är sporadiskt använda.

Sen jag skaffade 35;an så har den blivit min standardobjektiv.
De andra gluggarna använder jag beroende på aktivitet ;)

/Stefan

Nu sen jag skaffade ef 40/2,8 stm. Så är det den som används mest. Tidigare var det ef24-70/2,8 L som fick gå mest. Jag trivs väldigt bra med lilla 40/2,8 stm och kameran 5D2.
Förr när jag körde aps-c kamera så var det 17-40/4 L som gick mest.

Jag är kanske lite udda, men jag har inget egentligt favoritobjektiv/brännvidd, utan anpassar brännvidden helt efter motivet, väljer det som behövs för att få den bild jag visualiserat. Jag har som regel en idé om vad för motiv jag vill fotografera och de bilder jag vill ta innan jag går ut och plockar därför med mig några lämpliga objektiv för den miljö jag uppsöker. Sedan använder jag dessa och saknar inte de som ligger hemma. 3-4 objektiv brukar det bli, 2-3 i väskan och ett på kameran. Detta tycker jag man bekvämt bär med sig i axelväskan utan att det bli betungande. Har ganska nätta och lätta objektiv.

Har en canon 1d III använder till 90% canon TS-E 24 f3.5 samt ett ombyggt canon fd 55 f1:1:2 ssc,
resterande 10% canon 200 f 2.8.

Det är nog rätt mycket 50 mm för min del. Bra för porträtt samtidigt som den ger möjlighet att fånga upp miljöer på att snyggt sätt.

Jag håller mig till "extremerna":
17 mm och det som i LR rapporteras som 300mm (vilket är blandat 300 och 300x2).

Andra toppar var 40mm och 180mm (40 = andra änden av 17-40 och 180 = 180 makro)

Jag är kanske lite udda, men jag har inget egentligt favoritobjektiv/brännvidd, utan anpassar brännvidden helt efter motivet, väljer det som behövs för att få den bild jag visualiserat.

Inte helt oväntat trodde jag precis samma sak, att jag valde vad som behövdes och kanske därför spridde ganska jämt över spektrat. Just därför det var lite intressant att få statistik på hur det verkligen såg ut, nämligen att inte alls spred så mycket som jag trodde,

Varför krångla med program när man kna få det sorterat på en sekund i lightroom? förutsatt att man använder detta vill säga :(

Jag använder mitt 70-200 mest och brännvidderna är nog spridda rätt friskt över spannet.. Kommer snart att köpa ett fast 50 och jag misstänker att det lär användas ordentligt., Har kommit att favorisera sådana porträtt.

35mm, eftersom jag köpte Nikons 35mm f/1,8 och det är litet och lätt. På reportageresa tar jag dock oftast med mig 18-70mm-kitobjektivet och en blixt istället. Duger utmärkt till porträtt av intervjupersoner och liknande.

Edit: Med Nikons DX-sensor, så 35:an blir ett normalobjektiv, och zoomen från vidvinkel till kort tele.

Senast ändrad:
Många räknar upp sina brännvidder utan att nämna vilken typ av sensor som använts. Missvisande!

/Stefan R. Nilsson

Jag har en del olika kameror med mängder av objektiv, men i den mån det går så strävar jag mot motsvarigheten till 40 mm på småbildsformatet. Alltså 90 mm på 6x7, 80 mm på 6x6, 28 mm på APS-C och 20 mm på MFT. Detta gäller även när jag använder zoomar och det var bland annat därför jag en gång i världen kom på att jag kunde byta mitt klumpiga 24-70 mot ett skitlitet 40/2 på småbildsformatet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar