Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillfotarn

Ny medlem
Jag har shoppat loss på fotomässan med bla en ny 7D :)

Har allt utom blixt nu så nu har jag några frågor: Är det något jag kan snåla in på lr MÅSTE det vara Canons värsting, lr nåt?
Det är ju inte så ofta man använder den externa blixten så jag tänkte om jag kan klara mig med nån billig NISSIN lr nåt?

Tacksam för kommentarer o tips!
 
Hej.

Jag hade tidigare en Canon 430EX som jag sålde då jag behövde lite mer kräm och köpte mig en SIGMA EF-530 DG SUPER (ledtal 53).

Den är jag riktigt nöjd med och tycker faktiskt att den ger mer korrekt ljus än min gamla 430EX.

En kraftfull blixt till bra pris om du behöver det.
2675:- på Cyberphoto.

MVH Julle.
 
Senast ändrad:
Hej.

Jag hade tidigare en Canon 430EX som jag sålde då jag behövde lite mer kräm och köpte mig en SIGMA EF-530 DG SUPER (ledtal 53).

Den är jag riktigt nöjd med och tycker faktiskt att den ger mer korrekt ljus än min gamla 430EX.

En kraftfull blixt till bra pris om du behöver det.
2675:- på Cyberphoto.

MVH Julle.

Hej,
Ger Sigma och/eller andra piratblixtar AF-assist via IR som du får via Canon 430 & 580? Personligen tycker jag att det är en mycket användbar externblixtfeature då EOS-husen, till skillnad från Nikon´s, saknar inbyggd AF-assist. Strobo-blixt AF-assist är ingen rolig historia.
 
Det är ju inte så ofta man använder den externa blixten så jag tänkte om jag kan klara mig med nån billig NISSIN lr nåt?

Tacksam för kommentarer o tips!

Börja använda blixten när du plåtar människor utomhus - framför allt när solen skiner. Då kommer du att uppskatta en kraftig blixt. Du har lagt en hel del pengar på ett bra hus. Jag hade inte tvekat utan sparat till en 580. Jag har både 430 och 580 men 580 är klart "outstanding".
 
En av dom roligare sakerna med 7D är att den har trådlös blixtstyrning, så mitt tips är att skaffa något som går att fjärrstyra. Det måste naturligtvis inte vara värsting, fråga dej själv vad du egentligen behöver, finesser eller styrka?
Annars är den inbyggda blixten rätt ok att börja med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.