Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Höstmörkret närmar sig och jag behöver en blixt till min E-620. Vilken rekommenderar ni? Jag behöver blixten för att ta vanliga inomhusfoton med schysstare ljus. Tacksam för tips.

Olympus FL-36R är smidig och bra, fungerar även trådlöst.

Tack för svar! Ja, den har jag förstått är förstahandsvalet om man har råd. Jag är dock inte speciellt intresserad av trådlösheten, och tror mig ha sett att denna blixt förr fanns billigare och utan denna funktion? Men går inte att hitta? I alla fall har jag inte lyckats. Är det stor skillnad mellan olympusblixtar och andra märken, Metz och vilka mer det är?

Metz lär funka bra men är inte så mycket billigare men något kraftigare.

FL-36 (ej trådlös) fanns tidigare men kostade också 2000kr förutom när Dustin sålde ut dem för 800kr. Då var vi många härifrån som köpte...

Metz 48 AF-1 kostar runt 2500kr och är starkare än Olympus FL-36R men betydligt mer skrymmande. Om det finns nån klenare Metz som funkar på Olympus vet jag ej.
Valet är ditt.

Visst kan man köpa den billigaste blixten....som inte är trådlös.

Men efter ett tag kanske du tycker det är kul att använda blixt för porträtt m.m. och då är det smidigt med "trådlöst" där blixt kan ge ljus från sidan som lyfter fram konturer mer, det blir inte så platt.

Men som sagt, valet är ditt, mitt tips är att fundera igenom alternativ...

Visst kan man köpa den billigaste blixten....som inte är trådlös.

Men efter ett tag kanske du tycker det är kul att använda blixt för porträtt m.m. och då är det smidigt med "trådlöst" där blixt kan ge ljus från sidan som lyfter fram konturer mer, det blir inte så platt.

Men som sagt, valet är ditt, mitt tips är att fundera igenom alternativ...

Jo, naturligtvis vet man inte vad man kommer att få lust med. Men jag har redan haft en trådlös extern blixt till min förra kamera, (som inte var Olympus), och jag intresserade mig inte för den funktionen en enda gång. Men nu tycks det som om det blir trådlöst igen i alla fall, pga urvalet!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar