Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken blixt till Canon 50d/ 5d mark III?

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaLunda

Aktiv medlem
Funderar på att införskaffa en blixt... jag vill ha en med lång sladd till som går att plasera ut.
Vilken blixt skulle ni sattsa på om ni hade en 50 d ... men suktar efter en 5d mark III ???
Hade ju varit bra med en blixt som passar båda vid ev. uppgraderaing?

Mvh Linda

Oavsett vilket hus som jag har så hade jag valt en märkesblixt (Canon). Kanske fånigt men då stämmer allt med färgtemperatur och kommmunikation mellan kamera och blixt. Även om s.k. 3:e parts blixtar i teorin skall fixa detta.

Själv använder jag blixt framför allt *utomhus* och speciellt när solen ligger på. Dvs då behövs det en stark blixt bara för att kunna jämna ut allt för skarpa skuggor som tenderar att bli sotsvarta.

Vidare tycker jag det är skönt att ha möjligheten att vrida och vända på blixthuvudet oavsett hur jag håller kameran (porträtt/landskap)

Tillslut uppskattar jag att alltid ha med en s.k. vidvinkelskiva och en liten liten vit plastbit som fungerar lite som en ljusstudsare. Dessa små tillbehören ligger dolda i blixthuvudet och är väldigt lätt att plocka fram vid behov. Vidvinkelskivan tycker jag fungerar väldigt bra att "dämpa" ljuset lite så att det är inte så uppenbart att blixten är i princip naken.

Allt sammantaget = Canon 580EX II eller möjligen 600:an.

Inköpet gör ett duktigt hål i plånboken men du kommer att bli otroligt nöjd lång tid framöver.

Glömde sladden.....
Strunt i sladd. Köp hellre en radiostyrd utlösare. Finns relativt enkla och "billiga" till ganska dyra lösningar från Pocket Wizard. Sladden tröttnar du på väldigt fort.

Ett alternativ för den lite mindre plånboken är Canon SpeedLite 430EX II. Lillebror till ovan nämnda 580 EX. Inte lika vass, men väldigt omtyckt och har fått bra omdömen/recensioner. Frågan är hur dina behov ser ut?

Jag beställde en av dessa igår. Jag satsade på Canon för att vara garanterat att allt fungerar som det ska (istället för en tredjepartsblixt) men 430EX istället för en värre då jag inte har behov av något mer än så. Prismässigt bättre också.

Länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=314591

Mvh
Pär

Fördelen med 600an, om jag inte missat något nu, är väl att den har fjärrstyrning med radio istället för IR. Vet inte om det är värt pengarna, men du slipper i vart fall köpa sändare/mottagare till blixten.

Fördelen med 600an, om jag inte missat något nu, är väl att den har fjärrstyrning med radio istället för IR. Vet inte om det är värt pengarna, men du slipper i vart fall köpa sändare/mottagare till blixten.

Det finns två modeller både med radio och utan.Den med radio heter RT på slutet.
Funkar jätte bra tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar