Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken blixt till 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingston

Aktiv medlem
Nu har jag köpt en canon 5D och ett vidvinkelobjektiv EF 17-40 mm. Frågan är då vilka bixtar som är lämpliga, ska fota interiörer. Jag funderar på canon speed lite 580 ex II, 430 ex II och eventuellt även 270 ex. Någon med erfarenhet som vet om dessa är bra? Jag har tittat lite här på fotosidan men inte sett någon begagnad blixt, rätt svårt att hitta kanske? Är det bra att köpa begagnad blixt, de blir kanske slitna? Är jättetacksam för tips!
 
Begagnade blixtar ska om de inte har tappats eller av annan anledning har mekaniska defekter inte vara någon risk. Själva blixtfunktionen "ljuset" slits inte (ja ja teoretisk efter några miljoner blixtar dör den nog - men då har du redan hunnit dö...).
Däremot är blixtar lite känsligare för mekaniska skador. Batterluckan och kontakterna kan glappa med påföljd att den inte laddar.
Blixthuvudet kan vridas i olika riktnignar. Där kan det uppstå glapp.
Köp inget begagnat om du inte kan lita på köparen eller testar den "live".

580, 430 i både I och II versionerna passar mycket bra till 5D. 5D har ingen vidare tätning och därför vinner du inte mycket med II-modellerna av dessa blixtar som ffa är förbättrade mekaniskt. Dock - på 580 "I" är batteriluckan något svår att öppnaoch känns som att den ska gå sönder varje gång men den gör faktiskt inte det....

580 är lite starkare än 430 annars är de i princip lika - utom att 580 kan vara "Master" för andra blixtar. 430 kan endaast vara "Slave".

Rekommendation köp 580 IIo m du har råd. Annars 430 I eller II.
Köp ingen "pirat" förr eller senare får du något kompatibilitetsproblem och du kommer att säga ¤#% .. men OK - vill du hålla nere utgiften finns Sigma, Nissin, Dörr m fl. Läs på tex Cyberphotos hemsida.
 
Tillägg: jag är inte så imponerad av Canon systemet för blixtar.. Har själv flera 580, 430 men tycker inte att de på något sätt möter kraven som borde ställas på "proffs" grejor. (om jag jämför med kamerorna, andra produkter tex ljud, ljus osv). De är mekaniska katastrofer, plastiga och batterilösnignar som ien 50-kronors leksak från Toy's R Us.

Menyerna och handhavande kräver instruktionsbok vid varje använding om man inte använder dem varje dag. Eller paniktryck på alla knappar - tryck kort, håll inne osv tills du hittar den funktion du ska ha - och på den andra modellen har de ändrat så det är olika..

Så långt från en iPod du kan komma...

Och ffa - varför i h-e fins ingen batteriindikator??? Det borde kosta ca 2 kronor i utveckling och produktionskostnad att få dit en indikator som visar hur mycket batteri som finns kvar.

Tyvärr är Canon (kanske andra också - har ingen erfarenhet) totalt ointresserade av blixtar och deras utvecklingschef är nog jättebra på elektriska kretsar men har aldrig tagit ett fotografi med en kamera!

Annars är de bra.. ;)
 
jag upplever att gamla blixtar tar längre tid på sig att ladda, kan vara kondensatorn i som slits. bytte min gamla 550EX mote en ny 580EXII och skillnaden var STOOOOOR i uppladdningshastighet.

Sedan upplevar att foten på 430EX II och 580EXII har en mycket bättre fot.

Så om ekeonomin tillåter så 430EX II eller 580 EXII är min rekomendation.
 
... Sedan upplevar att foten på 430EX II och 580EXII har en mycket bättre fot.

.

Både och.. Jag upplever det svårt att trycka på knappen som lossar spärren. Bäst hade varit nya foten men behålla skivan som man snurrar för att spänna fast. MYCKET enklare att hantera med t ex en handske på .. Återigen - inget "proffs" tänk. Det ska fungera inte bara in en varm o go studio utan även i fält.
 
Första gången som jag skulle ta bort en 580 EX II från kameran trodde jag att den hade låst sig fullkomligt. Nu, när jag har lärt mig hur man gör, tycker jag att tryckknappen på den foten är mycket smidigare än den gamla lösningen med mutter.

Blixtar av modell "mark II" har stöd för styrning genom kamerans menysystem. Den funktionen finns från 1D Mark III och 40D. Det är inte snabbare än att trycka på blixten, men det gör att man inte behöver komma ihåg hur man ska aktivera en viss funktion. Nu står det ju i klartext.
5D är dock för gammal för sådana finesser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.