Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken belysning används här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirou

Ny medlem
Jag hade tänkt mig att fotografera lite produktbilder och funderar på hur man får en vit bakgrund med så lite utgifter som möjligt eftersom jag gör det amatörmässigt.

Jag hade tänkt mig att ta bilder liknande de här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=167888

Har ni några tips på hur man skulle bygga upp studion med en minimal ekonomi. Kan bygglampor som alla pratar vara nått att använda? Har en gammal stark fotolampa (3.400 kelvin och 31500 lumen) med ett jodkvartsrör på 220 volt/1000 watt, och en blixt såklart.

Är nybörjare och vill ha alla bra tips och förslag

Vit bakgrund kan man få genom att slätstryka ett lakan och spänna det över en träskiva (spånskiva, mdf, masonit, vad du vill) alternativt en frigolitskiva (svårare att få bra antar jag). Häfta med häftpistol eller motsvarande på baksidan.

Lakan kan man få för under 50:- om man letar lite, och en spånskiva lär nog inte kosta mer om du köper den osågad.

hocke skrev:
Vit bakgrund kan man få genom att slätstryka ett lakan och spänna det över en träskiva (spånskiva, mdf, masonit, vad du vill) alternativt en frigolitskiva (svårare att få bra antar jag). Häfta med häftpistol eller motsvarande på baksidan.

Lakan kan man få för under 50:- om man letar lite, och en spånskiva lär nog inte kosta mer om du köper den osågad.

Eller så köper man ett stort pappers ark i bokhandeln och belyser det så får man vit bakgrund.

geronimo13 skrev:
Eller så köper man ett stort pappers ark i bokhandeln och belyser det så får man vit bakgrund.

Men om man belyser bakgrunden kommer också motivet bli belyst eller har jag fattat helt fel?
Vad ska man belysa med och vart ska man göra ljusmätningen? Ska man överexponera?

Kartong

Du kan få ett A1 i 20mm vit kartong för 30kr i en pappershandel. Gör ljusmätningen på själva objektet och slå blixten bakom så att bara skivan blir belyst. Funkar antagligen ännu bättre om du kör fast belysning. Det ska inte mycket till för att överexponera bort en vit kartongskiva.

Är det en liten pryl du ska fota kan du böja kartongen (ta då en så tunn kartong som möjligt så att den inte veckar sig) så att den utgör bakgrund och underlag.

Senast ändrad:
Jag har två bilder på liknande tema liggande här:
Shit Happens
Tuggummi

Bifogar en liten illustration på hur jag gjorde "Shit Happens". "Lådan" är en IKEA-tvättkorg, den hopfällbara varianten med vitaktig plast. Den lades på sidan på mitt soffbord. I den placerades ett vitt papper (A3 tror jag). Det vita pappret använde jag för manuell vitbalansering. Tvättkorgen fungerade som en diffusor som mjukade upp dagsljuset som kom från en fönster.

Tuggummibilden togs med en liknande metod: jag tog några vanliga skrivarpapper (standard 80g-papper), tejpade ihop till en låda med den ena sidan öppen, satte den på bordet och så in med tuggummipaketet.

Exponeringen har jag gjort genom att mäta mot en enbart vit yta, ratta in den exponeringen manuellt och lagt till ca 1.5 stegs överexponering från det.

Bilagor

• fakestudio.gif
    fakestudio.gif
    5.9 KB · Visningar: 687
alcedo [E.F.S] skrev:
Jag har två bilder på liknande tema liggande här:
Shit Happens
Tuggummi

Bifogar en liten illustration på hur jag gjorde "Shit Happens". "Lådan" är en IKEA-tvättkorg, den hopfällbara varianten med vitaktig plast. Den lades på sidan på mitt soffbord. I den placerades ett vitt papper (A3 tror jag). Det vita pappret använde jag för manuell vitbalansering. Tvättkorgen fungerade som en diffusor som mjukade upp dagsljuset som kom från en fönster.

Tuggummibilden togs med en liknande metod: jag tog några vanliga skrivarpapper (standard 80g-papper), tejpade ihop till en låda med den ena sidan öppen, satte den på bordet och så in med tuggummipaketet.

Exponeringen har jag gjort genom att mäta mot en enbart vit yta, ratta in den exponeringen manuellt och lagt till ca 1.5 stegs överexponering från det.

Vilken belysning/blixt har du använt, hur många och från vilket håll?

Spirou skrev:
Vilken belysning/blixt har du använt, hur många och från vilket håll?
Jag kom på att jag faktiskt fotograferade uppställningen för solglasögonen. Ljuset är dagsljus från ett fönster till höger. Ett extra papper står till vänster för extra upplättning. Det är inte så mycket ljus som kommer in, så exponeringsdatat för bilden vara 30 sekunder på bländare 10, ISO 100.

Bilagor

• fakestudio-2.jpg
    fakestudio-2.jpg
    18.5 KB · Visningar: 551
Jag har överexponerat bakgrunden, tycker inte det förstörde bilden
OBS bilden är helt obehandlad

Bilagor

• mikrofon.jpg
    mikrofon.jpg
    7 KB · Visningar: 505
Spirou skrev:
Riktigt lyckat! Vad har du använt för belysning, från vilket håll och hur många lampor? har du överexponerat eller gjort nått annat trix?

Jag spände upp en vit plastpåse och böjde vitt papper i den, sen ställde jag upp kortet och asken i den på papperet. I brist på blixt eller bra lampor tände jag en vanlig golvlampa och tryckte upp den så nära påsen jag vågade.

Men visst har jag jobbat en del i PH med den sen. Städat upp lite.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar