Annons

Vilken bakgrund ska man satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Observera att Kaffebruslänken är en diffuser och inte en bakgrund. De har en något dyrare variant med vit/svart sida (även andra färger) i olika storlekar. Jag har handlat på Kaffebrus och är nöjd med deras produkter ur hobby-synpunkt. Vid porträttsfoto ger en investering i ett nytt proffsobjektiv faktiskt väldigt lite värde för de pengar man spenderar. Men med nån tusenlapp på Kaffebrus får man ju massa kringutrustning som höjer din nivå väsentligt. Prylarna kanske inte är top-notch men vem behöver det om man inte är proffesionell?

När det gäller bakgrunder kan man ju välja mellan:
- Tyg: vilket är transportabelt och billigt men fungerar mindre bra (särskilt med färg) då de blir veck och skrynkel. Vitt tyg som belyses med blixtar fungerar vid high om man inte vill ha någon skugga. Svart kan även fungera vid lowkey så länge man inte belyser det.

- Papper: absolut slätt men otransportabelt i större storlekar.

- Hopfällbara: lite av bästa av båda världar. Enkla att transportera och tyget är finmaskigt och spänns ut så det blir inte så stora problem med veck. Däremot så blir storleken begränsande så dessa lämpar sig bäst för halvkropp eller mindre.
 
Jag har Kaffebrus 150/100cm Svart/Vit och 150/200cm Grå/Blå och är nöjd då kostnaden var ca 600 + 800kr och jag kan nu fixa rätt bra porträtt med 4 olika bakgrunder som tål att belysas även med färgfilter.

Jag har inte provat på Ebay men det ligger ju lite i samma prisklass så jag tror det inte är så stor skillnad. En fördel med Ebay är dock de där överdragen som ger 5 för 1.
 
Skrev och frågade om det gick att använda nån av dom vita som diffuser och fick det här svaret på ebay-paketet

this package include Sliver, Gold, White, Black, and Translucent Reflector.
the translucent reflector one in the middle can work as a diffuser.

Då blir det kanske det paketet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.