ANNONS
Annons

Vilken bärbar hårdisk...

Produkter
(logga in för att koppla)

gustavmårtensson

Aktiv medlem
...ska man välja?
Jag vill ha en enkel och säker bärbar hårdisk att tanka bilder från cf-kort. Men vilken ska man välja?
*X-Drive
*iMAGE TANK
*Tripper
*Nixvue Digital Album
*Vista
mm

Är det någon som har erfarenhet från någon av dessa produkter?

Hej!
Jag fick min Tripper igår. Den verkar funka fint. Har dock inte hunnit testa så mkt ännu. Displayen är lite dålig annars ett bra intryck så här långt.

/Jacob

Jag skulle definitivt satsa på en med utbytbar disk i alla fall. Hårddiskpriserna sjunker stadigt så det kan vara värt att byta ut disken om ett år eller två.

Tripper verkar ju helt klart vara det mest prisvärda alternativet om man inte behöver tanka nåt annat än CF-kort, kommer nog själv att satsa på en sån.

Jag använder en Tripper med en 60 GB hårddisk. Den fungerar väldigt bra till det den är tänkt för (tanka över minneskort till), men har inget extra lull som visning av bilderna på skärm eller tv. Men behöver man inte lullet tycker jag att den är klart prisvärd. Den har varit med på några resor och överlevt hanteringen hittills.

Bent C. skrev:
Jag använder en Tripper med en 60 GB hårddisk. Den fungerar väldigt bra till det den är tänkt för (tanka över minneskort till), men har inget extra lull som visning av bilderna på skärm eller tv. Men behöver man inte lullet tycker jag att den är klart prisvärd. Den har varit med på några resor och överlevt hanteringen hittills.

Jag behöver ingen lullul bara den är stabil och säker är jag nöjd. Det finns ju LCD på kameran :)
Hur är batteriet? Hur förvarar du den på dina "resor"?

Lull lull, kan väl kvitta i många fall? Jag skjuter bara i RAW läge och det är inte många av dom bärbara diskarna som klarar av att visa dessa på en tv eller bildskärm, tyvärr.

Den känns säker. Batteriet är ganska hyfsat, räcker till 5-6 överladdningar av ett en gb kort. Jag förvarar den på samma sätt som andra, lite ömtåliga saker som inte får plats i fotoväskan, dvs inrullad i en t-shirt eller dylikt och instoppad mitt i packningen. Det hör ett fodral till som tar en del stötar, men jag tror inte att den tål sådär väldigt mycket brutal hantering. Men det behövs oftast inte heller, jag lämnar oftast Trippern hemma på dagarna (hemma är då ett hotellrum el bil el dyl), och tankar över på kvällen.

Bent C. skrev:
Den känns säker. Batteriet är ganska hyfsat, räcker till 5-6 överladdningar av ett en gb kort. Jag förvarar den på samma sätt som andra, lite ömtåliga saker som inte får plats i fotoväskan, dvs inrullad i en t-shirt eller dylikt och instoppad mitt i packningen. Det hör ett fodral till som tar en del stötar, men jag tror inte att den tål sådär väldigt mycket brutal hantering. Men det behövs oftast inte heller, jag lämnar oftast Trippern hemma på dagarna (hemma är då ett hotellrum el bil el dyl), och tankar över på kvällen.

Okej! Jag jobbar som pressfotograf och kommer nog behöva bära med mig hårddisken på jobb. Förvara den lätt åtkomlig i fotoväskan. Ibland går det ju rätt fort att fylla ett 256mb kort på tex. sport-knäck! Tror du att Trippern håller för sådan behandling?

gustavmårtensson skrev:
Okej! Jag jobbar som pressfotograf och kommer nog behöva bära med mig hårddisken på jobb. Förvara den lätt åtkomlig i fotoväskan. Ibland går det ju rätt fort att fylla ett 256mb kort på tex. sport-knäck! Tror du att Trippern håller för sådan behandling?
Om du jobbar som pressfotograf är det väl smidigare att lägga pengar på fler och större CF-kort än att fippla med en hårddisk?

dapa skrev:
http://zebramedia.biz/product_info.php?cPath=74_29&products_id=71

X-Drive II är billigare än tripper. Båda är USB2.
Vilka är nackdelarna med X-Drive?

Personligen så uppskattar jag möjligheten att kunna kopiera filer även TILL ett CF-kort. Har nämligen en mp3-spelare med CF-kort, då kan jag ha en drös album på Trippern och sen lägga in dom jag vill lyssna på. Bra om man är ute på långresa. Tror inte att X-drive kan göra detta.

Både Tripper och X-drive har inbyggda litiumjonbatterier. Men jag hittar ingenstans lösa batterier som reservdel. Finns det att köpa till dem? Jag har ingen lust att köpa en apparat som jag måste kasta bara för att den enda slitdelen i den tagit slut.

jimh skrev:
Både Tripper och X-drive har inbyggda litiumjonbatterier. Men jag hittar ingenstans lösa batterier som reservdel. Finns det att köpa till dem? Jag har ingen lust att köpa en apparat som jag måste kasta bara för att den enda slitdelen i den tagit slut.

Känns som en viktig fråga. Hört att batterierna inte klarar att fylla en hel hårddisk. Då vill man ju ha flera batterier.

Tobias Lindberg skrev:
...... Tror inte att X-drive kan göra detta.

Jag har inte provat själv att kopiera filer till CF kortet men om man har Windows 2000 eller XP så dyker ju X-Driven upp i Windows Explorer som en löstagbar hårddisk. Själv drar jag då filerna från CF kortet till datorns hårddisk. Det borde väl gå lika bra att dra filer till CF kortet också?

Thomas F

Jo, men poängen för mig är att man kan göra det utan dator med trippern. Om jag tex sitter på en tågresa och vill byta musik i min mp3-spelare.

Det kan ju även vara användbart om man vill kolla på bilder man tagit tidigare, att tjonga in dom i kameran igen och titta med kamerans video-utgång kopplad till hotellrummets tv. Halvjobbigt, men kanske ett alternativ om man inte har tillgång till laptop.

Jag har X-Drive II och den funkar fint med den 40 gigare jag har i den. Man kan kopiera från CF till HD men ej tvärtom i apparaten. Däremot i windows är den som vilket kortläsare som helst och den går ganska fort att kopiera över filerna till datorn eftersom den använder USB 2.

Det som är mindre bra med den är att kopiera från CF till interna HD som går ganska långsamt och för en 128MB CF tar mellan 2-3 minuter. Ibland kan den påbörja kopieringen och plötsligt stanar efter några sekunder men om man startar om kopieringen så brukar det gå bra. Detta hände med alla kort jag prövade hittils, CF, SD, MM.

Annars den gör sitt jobb som den ska och inga extra lullul på den som skulle vara onödig. Den klarade mellan 4-6 tankningar från 128MB CF och det var i mitt fall runt 300 bilder. Den är bra men långsam och därför drar den ut batterierna fort.

Dyra hårddiskar

Ett utmärkt sätt och som jag ser det också prisvärt, skulle vara att köpa en begagnad apple powerbook, de kan man få för en mkt billig peng nu, den vita (med G3) kan man få begagnad för ca 5-6 kg de äldre ännu billigara. Bra batteritid, sen in med en ny hårddisk på 60 Gb så har man en perfekt "intelligent portabel hårddisk) som man dessutom kan pillra med bilderna på. Tycker att de bättre hårddiskarna med skärm är på tok för dyra och för begränsade. Denna lösning väger lite mer, men ger också mkt mer tillbaka i form av batteritid och extrafunktioner som man annars betalar dyrt för på hårddiskarna

/CRS

Jag kör också med en X-Drive II med 40gb disk i, jag kör 2st 512mb kort till kameran och det tar ca 5min att kopiera ett 512 kort till driven.
Det är en billig och smidig lösning samt att man kan skruva isär och stoppa i vilken 2,5" HD som helst i den om något skulle hända eller och man vill uppgradera.
Den är inte så stor så den går lätt att stoppa i jackfickan eller i väskan.
Har inte testat dom andra alternativen men dom funkar säkert bra dom med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar