Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken av dessa två ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade valt Olympuskameran.

Den har roligare objektiv. Sen står det att den inte har någon större slutarfördröjning (tiden mellan du trycker av och exponeringen). Canon-kameran ska ha en halv sekund på sig vilket är en hel evighet. Canon-kameran saknar fäste för starkare blixt.
 
Jag skulle nog också valt Olympusen.
Dels för att jag själv äger en Camedia C-2040 som jag är hel nöjd med, mycket bra kvalitet & sen har den en mycket bra zoom, 28-380mm inte illa.
Nackdelen är väl xD kortet som är lite dyrare, men smakar det så kostar det! =)
 
Har ingen personlig erfarenhet av de båda kamerorna men jämförelsen du hänvisar till talar för sig själv tycker jag. Olympusen har både större brännviddspann, är ljusstarkare, kortare tid mellan avtryck till bild. osv osv... även möjlighet till tiff. Nackdelen är att man inte kan ställa manuell vitbalans vilket man kan på sonyn, något som är mycket användbart! Skulle jag ta beslutet med de båda tabellerna som grund är valet inte alls svårt! Olympusen vinner!

mvh Erik
 
xdork skrev:
...jämförelsen du hänvisar till talar för sig själv tycker jag. Olympusen har både större brännviddspann, är ljusstarkare, kortare tid mellan avtryck till bild. osv osv...
Nackdelen är att den är betydligt "djupare" pga objektivet.

xdork skrev:
Nackdelen är att man inte kan ställa manuell vitbalans...
Jo det kan man faktiskt (enligt manualen).
C-750 har: Auto, Preset (6st), One-touch (=manuell) samt "white balance adjustment" (finjustering, 7 steg blått eller 7 steg rött.)
 
Har ångrat mej vad de gäller dom två.
Ska köpa en Olympus C-5050 istället..
men tack för alla svar
 
Sampo skrev:
Har ångrat mej vad de gäller dom två.
Ska köpa en Olympus C-5050 istället..
men tack för alla svar

Varför inte C-5060 WZ istället, nyare och större zoom, men bara 100:- dyrare.

Eller Fuji S5000 för 3500:-

/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.