Annons

Vilken av dessa studiopaket

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Ja, jag vet. Det finns flera trådar om detta innan och jag har googlat. Men jag vill ändå ställa frågan här.

Jag har ett extrarum som mäter ca 3*4*2,10m som jag tänkte fixa till en liten studio i. Storleken på rummet gör nog att den endast lämpar sig för porträtt/barn mm och inte helkroppsporträtt. Är inne på kaffebrus sida och de har flera olika paket och egentligen skulle jag väl klara mig med detta:
http://www.kaffebrus.nu/studioset-2-x-200ws-1085.html
= 3995:-
Men samtidigt verkar detta vara av bra kvalite:
http://www.kaffebrus.nu/studioset-2-x-300ws-640.html
= 5795:-

Vad jag läst har Visico fått rätt bra omdömen, medan jag inte hittat så mycket om Linkstar.

Utrustningen kommer inte att användas varje dag så jag behöver nog inte det allra dyraste och bästa, men det kanske ändå är värt att lägga några extra slantar på det dyrare alternativet? Sen ska jag ha bakgrundsstativ och bakgrunder plus en extra softbox så allting plockar ju till.

Gjorde en snabb koll av dessa båda alternativ. Anser att Visico Excel 300 Plus-paketet definitivt är värt den tämligen modesta merkostnaden - även detta paket är ju väldigt billigt. Direkt ser man att med Visico får man fläktkylning, mycket kortare uppladdningstider, 0,8-1 sek istället för 2-3 sek (över 1 sekund blir ofta väldigt frustrerande) och noggrann digital reducering av ljusstyrkan i steg om 0,1 EV till 1/32 av full ljusstyrka. I en mindre studio behöver man vanligen inte så mycket ljus, det är faktiskt viktigare att man kan REDUCERA ljusstyrkan! Linkstaren har bara steglös reducering med en enkel potentiometer, dvs regleringen är hur onoggrann som helst. Och den viktigaste egenskapen med studioljus är ju trots allt att man kan få KONTROLL över ljuset. Vilket man inte får med Linkstaren. Med denna kan man inte vid senare tillfällen exakt återupprepa en ljussättning som man funnit ge bra resultat.

Ytterligare en bra sak med Visico-paketet är att man får med en transportväska som rymmer allt (även om man inte skulle behöva släpa omkring grejerna så är det mycket praktiskt att ha en förvaringsplats för dem). Jämför de tekniska specificationerna så hittar du ytterligare fördelar med Visico-blixtarna.

Generellt bör man undvika de allra billigaste paketen. De tillverkare som har pressat priserna i botten tenderar givetvis att också använda sig av de allra billigaste komponenterna (och kvaliteten blir förstås därefter). Förutom att servicekostnaderna snabbt kan äta upp prisskillnaden, så brukar de billigaste blixtarna dessutom inte ha särskilt konstant belysningsstyrka, och färgtemperaturen kan variera avsevärt så fort man ändrar lite grand på ljusstyrkan.

Skall till sist säga att jag inte själv har använt någon av just dessa blixtar, men jag har förstås använt andra - från skräp och till proffsblixtar.

Tack! Blir till att gräva djupare i plånboken och slanta upp till det lite dyrare alternativet :)

Man vill ju alltid komma så billigt undan som möjligt, men det är ju onödigt att vara dumsnål.

Då tycker jag definitivt att du ska kolla Visicos nya serie. De har verkligen allt man önskar sig. Jag hade köpt de om de hade Elinchroms fäste.
En toppen egenskap är att de kan styras trådlöst med ett passande fjärrkontroll. Jag tror att man kan styra samtliga funktioner i blixtarna vilket är väldigt exceptionellt.

Photax.se säljer de! passa på och köp paketet nu då det ingår en fjärrkontroll som normalt kostar 600 kr extra utöver blixtpaketet.

Annars finns det billigare alternativ Visico 200ws med två paraplyer för 4trk. Också hos Photax.

Då tycker jag definitivt att du ska kolla Visicos nya serie. De har verkligen allt man önskar sig. Jag hade köpt de om de hade Elinchroms fäste.
En toppen egenskap är att de kan styras trådlöst med ett passande fjärrkontroll. Jag tror att man kan styra samtliga funktioner i blixtarna vilket är väldigt exceptionellt.

Photax.se säljer de! passa på och köp paketet nu då det ingår en fjärrkontroll som normalt kostar 600 kr extra utöver blixtpaketet.

Annars finns det billigare alternativ Visico 200ws med två paraplyer för 4trk. Också hos Photax.

Tack för tipset. Enda skillnaden (förutom blixtarna) verkar vara att kaffebrus skickar med en radiosändare o mottagare, medan photoax skickar med en fjärrkontroll.

Vad är att föredra? Är de nya blixtarna så mycket bättre? Jag ska ha dem i en liten studio så då kanske jag inte behöver trådlösa lika mycket?

Mottagare och sändare som följer med kaffebruspaketet kan enbart trigga blixtarna. Medan Photaxs fjärrkontroll kan alltså styra blixten. T.ex. ändra effekten och inställningsljuset. Jag tror att man behöver köpa till sändare/mottagare även för dessa om man vill trigga trådlöst.

Fjärrkontrollen är bra när blixtarna är monterade högt eller i trånga utrymmen där man har svårt att komma åt blixthuvudet för att justera styrkan.
Det är inte säkert att du behöver trådlös styrning med tanke på att du inte har högt i tak, men det är en smidig grej =)

Det billiga paketet är också prisvärt. Speciellt om man är nybörjare och vill komma igång med blixtfoto.

Ja, det är ju det, vad man värderar högst. Egentligen behöver man väl inte trådlös triggning, det är bara att det verkar lite smidigare.

Det "lilla" paketet för 4tkr verkar annars lockande. Men då måste jag köpa till en softbox (+700:) och då blir det inte så stor skillnad mellan paketen.

Sen får jag ju ut en högre minsta effekt med de billiga blixtarna då de bara går att ställa till 1/16 av styrkan mot 1/32 på de större. Hur stor roll spelar detta?

Trådlös triggning är underordnat trådlös styrning.

Möjligheten att dela upp blixtar i flera olika grupper och separat styra dem från fjärren när jag kontrollmäter ljuset upplever jag som oerhört smidigt och tidsbesparande.

...
Sen får jag ju ut en högre minsta effekt med de billiga blixtarna då de bara går att ställa till 1/16 av styrkan mot 1/32 på de större. Hur stor roll spelar detta?
Detta är faktiskt MYCKET värt, det är ungefär vad som minst brukar behövas för att man (i en liten studio) ska slippa att krångla med gråfilter. 1/64 skulle ha varit ännu bättre förstås, men då kommer man upp i dyrare blixtar.

Detta är faktiskt MYCKET värt, det är ungefär vad som minst brukar behövas för att man (i en liten studio) ska slippa att krångla med gråfilter. 1/64 skulle ha varit ännu bättre förstås, men då kommer man upp i dyrare blixtar.

Jag kan tänka mig det. Är ju bra om man vill använda stor bländaröppning. Men den billiga varianten har max effekt på 200Ws vilket ger en min effekt på 12,5Ws. Den dyrare har max effekt på 300Ws vilket ger en min effekt på 9,4Ws. Hur stor blir skillnaden mellan 9,4 och 12,5? Spontant känns det inte som en jättestor skillnad men det kanske det är?

Sitter i precis samma funderingar. 200w eller 300w visico? Har du köpt något av paketen än? Själv lutar jag mer åt 300w så att man har lite extra kräm ifall man en dag skulle behöva. Men 200-wattarna lockar också..

Jag har en väldigt liten studio och blixtar på 200Ws. Fungerar väldigt bra. Sätter jag på 90 cm oktaboxen så brukar jag hamna ungefär på dessa värden.

Main: ca 3 av 5
Kamera 1/125 f7,1 ISO 100
Mörkgrå bakgrund

Fotograferade en liten grupp "halvkropp" ute hos kund i ett fikarum.
Main: 4 av 5 med stor oktabox
Fill: (i praktiken nästan som ett huvudljus till) Paraply och 3,8 av 5

Använder 2 - 4 blixtar. 2 st 110 ws för effektljus och 2 st 200 ws för main och fill. Nästan alltid oktabox/softbox. Sällan paraply om jag inte är ute hos kund eller helkropp.

Använder jag vit bakgrund då är det aldrig några problem med ljuset. Då räcker 200 ws mer än väl. Mörk bakgrund och helkropp = börjar närma mig max på mainblixten, så en lite starkare blixt hade varit bra att ha.

Tack för att du delar lite info. Mycket uppskattat och användbart! Har dock inte bestämt mig för vilket paket det blir än.

Tack för att du delar lite info. Mycket uppskattat och användbart! Har dock inte bestämt mig för vilket paket det blir än.

Jag beställde igår paketet med 200W-blixtarna. Var först inne på de med högre effekt, men valet blev lätt när jag ringde till Photax. De hade nämligen inte det dyrare paketet inne och skulle inte få in förrän i jan. Jag tror det kommer funka utmärkt. Märker jag senare att jag vill ha en blixt med mer effekt är det bara att köpa en på 300W och då kan jag ha den klenare som hårljus mm.

Sen beställde jag en bakgrundshållare plus bakgrund o lite annat småkrafs.

Det är beräknat vara hos mig i början av nästa vecka :)

Själv slog jag nyss till på det större paketet eftersom man fick med softboxar, fjärrkontroll och nu även en radiosändare. Men man får som sagt vänta ett tag innan man får grejerna.

Tack för tråden, jag beställde paketet med 3X300WS Visico blixtar pga informationen här.
Slapp ställa frågorna själv.

Tack för tipset. Enda skillnaden (förutom blixtarna) verkar vara att kaffebrus skickar med en radiosändare o mottagare, medan photoax skickar med en fjärrkontroll.

Vad är att föredra? Är de nya blixtarna så mycket bättre? Jag ska ha dem i en liten studio så då kanske jag inte behöver trådlösa lika mycket?
Fjärrkontrollen är absolut att föredra. Det minskar betydligt nödvändigheten av att springa runt och mixtra. Sparar tid för dig själv och gör att modellen/modellernas tålamod inte alls prövas lika mycket. Dessutom ger du ett mycket proffsigare intryck! :)

Om du vill kan du sedan komplettera med en radiosändare också. Kaffebrus har flera olika som kostar under 400 kr. Det set som följer med paketet från Kaffebrus är enkanaligt, men ifall det finns andra i närheten som också har radiosändare är det bättre att du väljer någon med fler kanaler. Annars bränner även dina blixtar av varje gång den andra/de andra knäpper en bild!

Som jag redan skrivit, så brukar vanligen de lite dyrare blixtarna vara något bättre utförda än det allra billigaste paketet. Där tvingas man oftast till att sätta in de billigaste komponenter man kan hitta.

Senast ändrad:
Jag kan tänka mig det. Är ju bra om man vill använda stor bländaröppning. Men den billiga varianten har max effekt på 200Ws vilket ger en min effekt på 12,5Ws. Den dyrare har max effekt på 300Ws vilket ger en min effekt på 9,4Ws. Hur stor blir skillnaden mellan 9,4 och 12,5? Spontant känns det inte som en jättestor skillnad men det kanske det är?
Det är riktigt att skillnaden mellan 9,4 och 12,5 Ws inte är jättestor. Men detta ger inte rätt insikt om betydelsen av dessa data. Den egentliga skillnaden mellan dessa båda blixtar är att man med 200 Ws blixten kan justera ljusstyrkan i 5 steg, och med 300 Ws i 6 steg. Och DETTA är definitivt märkbart i praktiken. Det extra steget är många gånger precis vad man behöver. Som jag redan skrivit - 7 steg skulle vara ännu bättre!

Nu är väl detta av akademisk betydelse för just dig, seb80 (såg precis att du redan hade köpt), men kan ju eventuellt vara av intresse för andra, som i likhet med BugEyes också råkar läsa denna tråd... :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar