Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken av dagens D-SLR:er är tystast?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr.b

Aktiv medlem
Jag undrar om någon vet vilken av dagens digitala systemkameror som är tystast, i sitt standardläge.

D.v.s. inget "silent mode" eller liknande, bara den tystaste kameran direkt ur kartongen.

Mätsökarkameror ingår inte i min frågeställning...

Olympus E-1 upplever jag tystare än E-3. De har bra tämpning och mindre spegel än Canon, Nikon etc.
Väldigt behagligt slutarljud.

Av de kameror(1dsmkII, 1dmkII(n), 1dMkIII, 300D, 350D, 20D, 30D, 40D, D2hs, D2xs) jag testat/lyssnat på har jag upplevt 40D som den tystaste, men det är bara subjektivt..

Tror att dpreview brukar mäta ljudet när de testar kameror, har iaf för mig att de gjort det tidigare...

Har för mig att jag upplevde D300 som tystare än 40D men i båda fallen är det ju närmast löjligt att använda ord som tyst, det låter väldigt mycket om båda dessa kameror. Jag tror helt klart att Olympus är klassledande eftersom de har mindre storlek på grejorna.

för mig var slutar/spegelljudet viktigt så jag gick till affären och lyssnade...
dB vet jag inte men D80 hade ett MYCKET (givetvis enligt mig och bara mig) behagligare slutarljud... så det blev en sådan...
40D tyckte jag hade ett riktigt elakt slutarljud...
De olympus kameror jag har hört smälla av i min närhet verkar också väldigt tysta...

var förresten och klämde på en d300 i förrgår och tyckte slutarljudet "bakåt" mot fotografen var mycket värre än framåt mot motivet...

Olympus kameror är väldigt tysta, om du inte har alldeles för långt till en MIediamarkt affär så brukar de ha nästan alla modeller framme för att klämma på (och lyssna)

Tänk på att det beror en hel del på vilket objektiv man har monterat. Ett tungt objektiv dämpar slamret en del, samtidigt som stor bländaröppning kan göra att nedbländningen faktiskt låter rätt mycket. Jag upplever att min D200 låter väldigt olika beroende på vad som sitter frampå. Lite märkligt. Minst låter den med vidvinkelzoomen som är tung men har liten största bländare och sällan bländas ner alls.

mr.b skrev:
Jag undrar om någon vet vilken av dagens digitala systemkameror som är tystast, i sitt standardläge.

D.v.s. inget "silent mode" eller liknande, bara den tystaste kameran direkt ur kartongen.

Vill du att den ska vara tyst för din egen skull, eller för att inte störa andra (människor och djur)?

Per.

Jag upplever min gamla Kodak Pro SLR/n som en väldigt tyst kamera i jämförelse med snabbare kameror. Den har den svindlande serietagningshastigheten på 1,5 bilder per sekund.

mr.b skrev:

Hej!

Generellt finns två saker du kan gå på
- ju snabbare en kamera är (bilder per sekund), ju mer kommer den att låta
- ju större spegel den har, ju mer kommer den att låta

Kort sagt, bygger Hasselblad en MF-kamera som klarar 11 bilder/sekund lär man behöva hörselskydd :)

De systemkameror som låter minst är alltså överlag de med mindre sensor (=mindre spegel) och som inte är byggda för hög framerate.

Jag mätte nyligen ljudet på Canon 450D, Nikon D60, Olympus E-510, Pentax K200 och Sony A200. Skillnaden inbördes var minimal, alla låg på mellan 55 och 57 decibel (det låter som höga värden, men jag mätte mycket nära). Alla de här kamerorna kan betraktas som tysta.

Kuriosa:

För ett par år sedan var jag med på ett dop, tog med mig både min D2H och min D70. Generellt tycker jag det är enklare att hålla kameran stilla på långa exponeringstider med ett stort kamerahus så jag började med D2H. Hade ställt den i singelbildsläge (ville inte dra av en serie av misstag) men tog bara en bild med den i kyrkan. Jag överdriver inte, en tredjedel av de närvaranda vände sig förskräckt om när jag tog bilden ... Det fick bli D70 resten av dopceremonin.

Re: Re: Vilken av dagens D-SLR:er är tystast?

perstromgren skrev:
Vill du att den ska vara tyst för din egen skull, eller för att inte störa andra (människor och djur)?

Per.

Både och.

Det finns något tilltalande i en kamera där ljudnivån på spegeln och slutaren (och i viss mån bländaren) är något man tittat på när man designat den. Olympus bör som sagt ligga bra till.

Men det verkar som att de flesta kameror är hyfsat likvärdiga, enligt Grevture. Åtminstonde de som befinner sig i en för konsumenter rimlig prisklass.

Jag har hört att Canon EOS 40D ska ha ett tyst och "snabbt" ljud.

Re: Re: Re: Vilken av dagens D-SLR:er är tystast?

mr.b skrev:
Men det verkar som att de flesta kameror är hyfsat likvärdiga, enligt Grevture. Åtminstonde de som befinner sig i en för konsumenter rimlig prisklass.

De flesta kameror av samma typ låter ungefär lika mycket, oberoende av märke.

Var inte just ljudnivån en av de saker Canon sa att de hade förbättrat mellan 30D och 40D?

Men generellt låter kameror som 40D mer än de fem jag nämnde i ett tidigare inlägg -- skall den klara drygt 6 bilder/sekund måste den ha en mer stryktålig och därmed mer högljudd spegel. Men bland kameror i sin klass (sådana som klarar 5-8 bilder/sekund) är den väl tämligen tyst.

Re: Re: Re: Vilken av dagens D-SLR:er är tystast?

mr.b skrev:
Både och.

Det finns något tilltalande i en kamera där ljudnivån på spegeln och slutaren (och i viss mån bländaren) är något man tittat på när man designat den.
Instämmer. Hade en 20D och den lät för j-ligt.

mr.b skrev:

Betydligt bättre än 20D men fortfarande ett ganska otrevligt slutarljud.
Nikon D300 har i mitt tycke ett härligt ljud om än några decibel för mycket. Att kolla skärpedjupet låter dock illa men det gör man ju inte överdrivet ofta...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar