Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken 800-film för pressning? Hur svårt är det att framkalla färgfilm hemma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej :)

Jag tänkte jag skulle försöka att pressa en 800-film till 1600. Vilken 800-film rekommenderar ni? Är alltså ute efter Mycket korn och Färgexplosion! :D

Har också tänkt börja framkalla färgfilm hemma.. hur svårt är det att hålla rätt temperatur på vätskorna och hur stor skillnad är det mot svartvit-framkallning?

/D

Vad jag vet är det bara Fuji och Kodak som har 800-film och av någon anledning verkar de vanligare i mellanformat än småbild. De har grövre korn än motsvarande filmer med lägre känslighet men också lägre färgmättnad, så det där med färgexplosion kan bli svårt.

Vad gäller framkallningen är ett tempererat vattenbad närmast ett måste, du bör ligga runt 37'C ganska precis. Annars är det ganska likt sv/v; framkallare, stopp och blekfix.

Photax säljer Patersons C41-kemi som även fungerar vid lägre temperaturer, men skall du pressa bör du nog hålla dig runt 37'C.

Fuji Press/Superia 800 är fin att pressa så länge den är färsk.

Jag upplever tvärtom att det är vanligare i småbild än mellanformat.

Danlo skrev:

Har också tänkt börja framkalla färgfilm hemma.. hur svårt är det att hålla rätt temperatur på vätskorna och hur stor skillnad är det mot svartvit-framkallning?

/D

Gör en testframkallning med vatten som du värmer och kolla hur mycket det avviker från 38C när du är klar. Tiden är 3min 15s med C-41. Med Tetenals E-6 kit är felmarginalen 38 +/- 0,15C.

En inomhus/utomhus digital termometer med sladd är bra när man ska värma upp vätskan (jag kör Petflaska i en kanna med hett vatten, som jag byter till nytt ganska ofta). Tänk på att tempen skiljer på olika djup i flaskan om du värmer upp mycket vätska. Under framkallningen har jag vätskorna i ett mantelbad med ca 40-gradigt vatten.

Stoppet och blekfixet kan ligga mellan 32-38. Tiden för framkallningen med Paterson C-41 kit är 3min 15s. Börja med Paterson C-41 om du ska framkalla med vanlig dosa.

Jag har bara crossframkallat just för att det inte är så noga med temp och färgerna ska ju bli lite annorlunda. Så svårt är det inte om man nu inte ska crossa Provia :) Tiden med C-41 är underbart kort också jämfört med sv/v.

att hålla rätt temperatur på nyblandade vätskor är inte så svårt om man blandar med varmt vatten. att hålla rätt temperatur på uppvärmda vätskor... där är det väl själva uppvärmningen som kan vara seg. om man förvarar kemin i glasflaskor ska det tydligen gå snabbare att värma upp, jag har själv inga glasflaskor. allting står i ett vattenbad under tiden, och när man inte agiterar ska dosan sänkas ner i vattenbadet också för att vätskan ska hålla värmen. se upp bara så att du inte får in vatten i dosan... sen brukar jag inte vara så våldsamt noggrann med temperaturen, nånstans mellan 38 och 39 brukar den ligga.

jag har också mest framkallat dia i c-41, men de negativfilmer jag har framkallat (och pressat) har blivit bra trots att jag inte alltid ligger på decimalen rätt i temperatur och tid. ska man framkalla diafilm för att få diapositiv däremot, då får man vara noggrann. jag rekommenderar också patersons c-41-kit som photax säljer. om du inte vill beställa själv från photax kan de på fotokompaniet (kungsgatan i gbg) säkert hjälpa dig.

kul att du ska börja med färg daniel! men räkna med MYCKET korn på pressad färgfilm (du som klagade på t-max 100...). ska du scanna eller kopiera själv?

En sak att tänka på är att ha god ventilation, färgkemikalier är inte det nyttigaste man kan sniffa på.
Har själv varit inne på att framkalla färg vid ett flertal tillfällen men det har aldrig blivit av. Ska man framkalla dia har jag fått tipset att ha en jobo framkallningsstation som håller temperaturen exakt och agiterar osv, väldigt svårt annars, en kvarts grad fel och man får färgskiftningar.

Paterson är luktfri, men sen om det luktfria är hälsosamt vet jag inte :)

Med Tetenal E-6 så räcker det också att ånga från ena framkallaren hamnat i den andra, så får man fel färger.

MattiasL skrev:
Fuji Press/Superia 800 är fin att pressa så länge den är färsk.
Jag håller med. En del pressar hellre denna än köper 1600. Men räkna inte med särskilt stort korn. För stort korn och färg skulle jag satsa på en konsumentfilm med hög kontrast = mycket färg och pressa den hårt. Minns inte exakta filmer längre.

/Pontus

paco skrev:
Paterson är luktfri, men sen om det luktfria är hälsosamt vet jag inte :)

Med Tetenal E-6 så räcker det också att ånga från ena framkallaren hamnat i den andra, så får man fel färger.

nu kanske du menar c41-framkallaren, men patersons ra4-framkallare har starka ångor... printmaster eller vad den nu heter. jag kopierade färgbilder i tre-fyra timmar när ventilationen var trasig, och fick jätteont i huvudet efteråt. så ventilation rekommenderas :)

Ja, C-41'an. Har inte provat färgkopiering och med min lilla mörkrumsgarderob så blir det nog inget heller.

Vill du ha grovt korn så testa utgången Fuji Press 800. Jag har pressat två år för gammal sådan ett steg. Det blir Kornigt så det heter duga!
Färgerna...tja, klart underskott på blått, så man får härligt brusiga scanningar också när man försöker kompensera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar