Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är den vettigaste kompaktkameran just nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse-Olle

Aktiv medlem
Blir ju helt knäpp av alla modeller.

Önskemål:
*Compact
*Gärna Zoom. 5-6ggr eller mer..
*Bra närbilder
*10 Mpeg eller mer
*Nån typ av filmning



Svara om du kan, hjälp behövs.

Fyller år vilken dag som helst, och ska få den kamera jag önskar.

Bläddrat fram och tillbaka på nätet, men blir bara snurrig.

Priset har mindre betydelse, kan kosta upp till 7000:-

Vill bara ha en kanonbra compaktkamera.

Kommer nog köpa en Nikon D90 eller likanade systemare framöver.


MVH L-O
 
Senast ändrad:
Den mest kompetenta kompakten idag, som verkligen är kompakt, är Ricoh GR Digital III.Jag var en av de första i Sverige som fick nöjet att sätta tänderna i ett exemplar och jag är verkligen förbluffad över bildresultatet.
GRDIII har fast optik motsvarande 28mm, men å andra sidan högkvalitativ optik. Kameran har hög inlärningströskel och påminner mycket om en systemkamera i handhavandet.
Som yrkesfotograf följer denna kamera alltid med mig, både i och utom tjänst. Den går att personifiera, så man inte behöver rota i menyer titt som tätt. Jag är också förvånad att autolägena är så träffsäkra. Macrofunktionen är dessutom superb.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GRD3
 
Glöm inte bort Olympus EP-1. Den fungerar som en kompakt men har en betydligt större sensor. Panasonics FC-1 (tror jag att den heter är helt ny och lär fokusera snabbare, men osäker om man verkligen kan få tag i den nu i dagarna). Enl tidigare tipsare, Ricohs GRIII och Jag tror det är GX200 lär vara bra. Ytterligare prisade kompakter är Panasonic LX3 och Canon G11 (som kan vara svår att få tag i) men även den utgående G10 kan vara värd en titt och det kan gå att hitta billiga ex nu innan den ersätts. Givetvis är en stor sensor bäst om man prioriterar bildkvalitet och då blir ju Sannolikt Olympus EP-1 (Pixmania strax över 8000:- med 14-42), Panasonics nya 4/3rds och Leicas nya DX format kompakt bäst (räkna dock med 17000:- för Leican och ingen zoom).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.