Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är den stora skillnaden gällande MAKRO mellan Tamron 90 SP och Nikon 70-210 AF

Produkter
(logga in för att koppla)

c.hilli

Avslutat medlemskap
HEJ!

Kanske en helidiotisk fråga, men jag har länge letat efter ett Macro objektiv. Jag var på Media Markt och checkade Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1. Den har ju fått enormt bra kritik. Har läst på gällande objektivet, men har ändå varit tveksam. Jag köpte ett Nikon 70-210 AF ganska nyligen och den tar väldigt bra macro bilder.

Nu kommer frågan: Vad är skillnaden gällande makrobilder mellan dessa två, (förutom zoomen och vikten?). Nikon objektivet jag köpte på Tradera kostade 705 kronor och Tamron kostar ung 4100 på Media Markt.
Blir det samma kvalitet på MACRO bilderna, eller?

Har en fråga till gällande Tamrons, vad är det för skillnad mellan Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 och Tamron Tamron AF SP 90/2,8 Macro 1:1? (utan DI). Förstår att DI är speciellt för Digitala kameror, men jag har läst följande ;
"........... den nya (DI) saknar dock manuell bländaring .....),

Kameran jag har är en Nikon D 7000.

Mvh
/chi
som blir förvirrad av alla bokstäver framför de olika objektiven
Det var lättare förr.
 
En äkta makro går till 1:1 vid maxförstoring vid närgränsen och har inget med brännvidd att göra. 1:1 innebär att föremålet du fotar blir lika stort på sensorn som i verkligheten. Benämningen "macro" på vissa zoomar är en diffus benämning på att de har lite bättre närgräns än vanligt och kanske uppnår 1:4 (någon Sigma uppnår 1:2) men så värst skarpt blir det inte då för att objektivet är inte optimerat för det.

Di innebär en extra ytbehandling på bakre linsen för att minska reflexer på Tamron för digitalkameror som nog spelar mindre roll.
 
En äkta makro går till 1:1 vid maxförstoring vid närgränsen och har inget med brännvidd att göra. 1:1 innebär att föremålet du fotar blir lika stort på sensorn som i verkligheten. Benämningen "macro" på vissa zoomar är en diffus benämning på att de har lite bättre närgräns än vanligt och kanske uppnår 1:4 (någon Sigma uppnår 1:2) men så värst skarpt blir det inte då för att objektivet är inte optimerat för det.

Di innebär en extra ytbehandling på bakre linsen för att minska reflexer på Tamron för digitalkameror som nog spelar mindre roll.


Ok. Jo, jag fattar detta med 1:1 Men min fråga gällde nog också vad det blir för skillnad vid makrofotografering om man jämför bilder tagna med Nikons obj och Tamrons.

vad innebär detta som jag markerat:
""........... den nya (DI) saknar dock manuell bländaring .....),"

/chi
 
Manuel bländarring är att du kan ändra bländare på objektivet. Om du inte vet vad det är har du förmodligen ingen användning för det. (jag tror inte det finns någon fördel med det i "dagens" sammanhang om man inte ska bygga ett "eget objektiv" jag kan ha fel dock)
 
Manuel bländarring är att du kan ändra bländare på objektivet. Om du inte vet vad det är har du förmodligen ingen användning för det. (jag tror inte det finns någon fördel med det i "dagens" sammanhang om man inte ska bygga ett "eget objektiv" jag kan ha fel dock)

Jojo, naturligtvis vet jag vad en bländarring är :) MEN är det verkligen borttaget på nya Tamron SP 90 DI? Nu blev jag fundersam...

/chi
 
Jojo, naturligtvis vet jag vad en bländarring är :) MEN är det verkligen borttaget på nya Tamron SP 90 DI? Nu blev jag fundersam...

ja, den ser ut att vara borttagen om man tittar på tamrons egen produktsida.

HÄR finns också ett par bilder som antyder att DI saknar bländarring.

Ok. Jo, jag fattar detta med 1:1 Men min fråga gällde nog också vad det blir för skillnad vid makrofotografering om man jämför bilder tagna med Nikons obj och Tamrons
om du verkligen förstått vad som avses med 1:1 så förstår inte jag vad det är du undrar. skillnaden är förstås i avbildningsskalan - eller hur stort du kan få motivet på din bild.
 
ja, den ser ut att vara borttagen om man tittar på tamrons egen produktsida.

HÄR finns också ett par bilder som antyder att DI saknar bländarring.


om du verkligen förstått vad som avses med 1:1 så förstår inte jag vad det är du undrar. skillnaden är förstås i avbildningsskalan - eller hur stort du kan få motivet på din bild.

Ok.
Tack för svar, nu fattade jag bättre :) Ibland kan de tekniska termerna röra till det litet, iaf för mig.

/chi
 
Det finns även en Di-version som HAR bländarring. Bländarringen togs i själva verket bort när man uppdaterade objektivet med egen AF-motor.

Nu vet jag inte vilket av Nikons 70-210:r du har, men är det 70-210/4-5.6 så kommer motivet att bli 4 ggr större i bild vid närgränsen med ett "riktigt" makro än med 70-210:n.
 
Det finns även en Di-version som HAR bländarring. Bländarringen togs i själva verket bort när man uppdaterade objektivet med egen AF-motor.

Nu vet jag inte vilket av Nikons 70-210:r du har, men är det 70-210/4-5.6 så kommer motivet att bli 4 ggr större i bild vid närgränsen med ett "riktigt" makro än med 70-210:n.

Jag var idag igen och testkörde Tamrons Macro på Media Markt och det var en DI version som faktiskt hade en bländarring. Tyvärr är det ju svårt att testköra ett objektiv i den "miljön" tycker jag, så jag köpte den inte nu heller, men jag funderar fortfarande på att skaffa mig den.
Ser nu också skillnaden i bilderna mellan min Nikon AF 70-210/ 4-.5.6 och Tamronen. Hade ju tidigare inga bilder att jämföra med. Skulle behöva hitta en affär med öppet köp, där man kunde ta hem objektivet och testa i lugn och ro. Finns det någon sådan affär i Sthlm?

Mvh
/chi
 
Jag var idag igen och testkörde Tamrons Macro på Media Markt och det var en DI version som faktiskt hade en bländarring. Tyvärr är det ju svårt att testköra ett objektiv i den "miljön" tycker jag, så jag köpte den inte nu heller, men jag funderar fortfarande på att skaffa mig den.
Ser nu också skillnaden i bilderna mellan min Nikon AF 70-210/ 4-.5.6 och Tamronen. Hade ju tidigare inga bilder att jämföra med. Skulle behöva hitta en affär med öppet köp, där man kunde ta hem objektivet och testa i lugn och ro. Finns det någon sådan affär i Sthlm?

Mvh
/chi

El-Giganten har ju 30 dagars helt öppet köp, har för mig att du inte ens behöver ha med dig kartongen som produkten låg i för att kunna lämna tebax...dock ska naturligtvis produkten vara helt felfri :)

*EDIT*: glöm glöm...har ju inte så mycket glädje av deras öppna köp i det här fallet eftersom det verkar som att de inte har Tamron, ursäkta mig :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.