Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är den bästa "Ta med ut." enligt er.

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanLM

Aktiv medlem
Eller vilka?
Dvs. den eller de kameran som man lätt kan tänka sig att ta med sig ut på krogen, kompisfesten/middagen/grillningen eller liknande.
Ett bra alternativ så man slipper bära med sig sin systemkamera. ;)

Min gamla trotjänare Sony DSC-P7 gav upp till slut efter många festivaler, grillpartaj och krogrundor. Inte den mista eller smidigaste om man jämför med dagens, men den var byggd som en tegelsten och hade en bra blixt.
Men nu måste jag hitta en ny (Så jag inte frestas att plocka med mig min D200) och undrar vilka är era favoriter i dagsläget?

Kreterier som borde (vad jag anser) uppfyllas :
- Liten :
Enkel / bekväm / smidig att ha med sig i fickan.

- Snabb :
Allt från uppstart > Hitta fokusering > Bildtagning

- Bra under mörka förhållanden :
Snabb blixtuppladdning, bra blixtplacering på kameran för att motverka red eye, hittar enkelt vad man vill ta på

- Tålig :
Klara ett någorlunda fall, fukt

Jag är ute efter en liknande kamera då autofokusen laggt av på min Ricoh GRD. Vilken är bäst av Ricoh GRD II eller Ricoh GX100?

Är de lika snabba med RAW-format eller är GRD II snabbare? (Den ska klara två RAW i följd och sedan en var 3:e sekund om jag fattat rätt.)

Blir det stor bildkvalitetskillnad p.g.a. objektiven?

Några andra betydande skillnader?

Olympus mju:II.

Positivt:

Kompakt, FF-sensor, fukt och stöttålig, fast 35mm/2,8

Negativt: Inte världens bästa autofokus, men det är charmigt när skärpan hamnar på bakgrunden ibland..
Sen så måste man ändra DX-kodningen till ett stegs lägre iso-tal för att få korrekt exponering, men då får man alltid perfekt exponerade bilder, så det gör inte så mycket.

När man kan få en kompakt med FF sensor, utan zoom för 250-350 spänn beg. på ebay så känns AF:en inte så viktigt :)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto