Annons

Vilka/vilket objektiv ska jag ta

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan, Jag är på gång att köpa en K10D inom närmaste månaden, men jag har lite svårt när det gäller objektiven.

Jag är ganska känslig när det gäller foton och vill inte ha det sämsta, dock begränsar budgeten några superobjektiv. men när jag sitter och kollar på olika objektiv och det jag läst hittils blir jag lite förvirrad.

kan någon vara vänlig ocj klargöra ett par saker tack. :)

De objektiv jag kollat på är följande:

SMC-DA* 16-50 f/2.8 ED AL (IF) SDM (detta är nog för dyrt för mig men har vad jag gillar mest,vädertätad) det verkar även vara det bästa av dessa tre val. tror jag?
SMC-DA 16-45mm 4 ED AL
SMC-DA 18-55mm 3,5-5,6 AL (verkar följa med som standard vid köp av paket)

Fråga 1. Vad är det som gör 16-45 så mycket bättre att det är värt prisskillnaden?
Fråga 2. vad blir skillnaden prestandamässigt? blir bilderna bättre?
Fråga 3. Vilket av dessa passar bäst till fotografering inomhus människor/hundar (svagt till starkt ljus) samt utomhus för landskap/natur/djur. Dag/kväll/natt-bilder
Jag vet inte varför, men jag är (tyvärr) lite mer sugen på 16-45 (givetvis den dyrare) men förklara gärna __Utförligt__ vad som skiljer och vilket som gör 16-45 bättre. det har väl med bländaren att göra?

Även dessa Objektiv söker jag kunskap och hjälp med:

SMC-DA 50-200mm 4-5,6 ED är detta bra som zoomobjektiv, ungefär hur mycket zoomar man in? någon som vet ungefär. t.ex "utan zoom 100m brett ger maximalt inzoomat 30m" ?

är sugen på denna.
SMC-DA* 200 f/2,8 ED(IF) SDM
men tyvärr är den nog väldigt dyr samt release i "sept -07"

eller borde jag köpa billigare varianter som sigma och liknande?

Detta är min första systemkamera någonsin, och jag vill inte bli besviken. pixmania hade ett bra erbjudande på 18-55 + 50-200 +hus + minneskort o väska. under 13K borde jag slå till eller ska jag köpa enbart hus + 16-45 och vänta på bättre zoomobjektiv?

Hoppas ni orkar läsa hit och även att ni har några bra svar eller förslag på vad jag ska välja
även om det inte är nåt jag föreslagit.

Mvh Roland
 
DA Star 16-50 f/2.8 har ej hunnit ut på marknaden än (kommer i slutet av april) och vi vet inte än hur det optiskt är jämfört med DA 16-45 f/4 och 18-55 f/3.5-5.6.

DA 16-45 är skarpare över hela zoomomfånget, vid alla bländartal, jämfört med 18-55. Det är även ett objektiv som visar ett bredare perspektiv (16 på APS-C motsvarar 24mm vidvinkel på 35mm film, 18 på APS-C motsvarar 28mm vidvinkel på 35mm film).

DA 18-55 är väldigt prisvärt, men det verkar som att exemplaren varierar från bra till väldigt bra.

Jag anser att den högre upplösningen i K10D kommer mer till sin rätt med ett objektiv med en detaljupplösning som DA 16-45 eller mer - dvs att på en K10D är skillnaden mellan 16-45:an och 18-55:an större än skillnaden är på den prisbilligare K100D med lägre upplösning.

Pentax DA 50-200, eller Samsung D-Xenon 50-200 (precis samma objektiv, tillverkad i samma fabrik, samma prestanda) är ett objektiv som av Popular Photography rankades som bäst på marknaden i sin klass (konsumentzoomar).

Nya DA* 200 f/2.8 kommer antagligen vara mycket bättre, men teleobjektiv med stor bländaröppning tillhör världens absolut dyraste objektiv. Jag skulle bli förvånad över om DA* 200 f/2.8 hamnar under 16 000 SEK i pris.

Sigma 55-200 f/4-5.6 ligger mellan Pentax och Samsung 50-200 i pris (Samsung är 1 000 SEK billigare än det som det står Pentax på), men prestandamässigt har det genomgående en sämre skärpa.

Hälsar
R
 
Jag har 16-45 och det enda negativa tycker jag är att det är lite begränsat inomhus. 45mm är lite lite för porträtt, man måste gå väldigt nära. Dessutom är f4 i minsta laget i dålig belysning. Men det är ju väldigt svårt att täcka in allt i ett objektiv, och utomhus funkar 16-45 klockrent!
 
Går i samma funderingar som trådstartaren men står just nu mellan att köpa K10 i kit med 16-45 alternativt köpa huset löst och komplettera med "Sigma 18-50mm F2.8 EX DC MACRO"

länk: http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3320&navigator=6

Fördelen med Pentaxlinsen är ju bättre vidvinkel men det förlorar man mot ljusstyrkan i Sigman. Prismässigt hamnar de båda valen ganska nära varandra.

Är Sigman hyfsat skarp på största bländaröppning så man har nytta av de extra steg man får? För egen del kommer jag fota mycket inomhus vintertid..
 
"nya mål" i sikte

Efter ett tags funderande så har jag kommit fram till följande:

Det blir en Pentax K10D med ett SMC-DA 18-55 F3,5-5,6 kitobjektiv, plus ett SMC-DA 50-200 f4-5,6
sedan funderar jag på att köpa även detta objektiv mest till inomhusfotografering, SMC-DA 70mm 2,4 Limited.

Eller tror ni det blir lite overkill? Skulle jag kunna skippa något av objektiven?
Jag är ju rätt färsk på systemfronten då jag än aldrig ägt en sådan.

Om jag förstått allt rätt så är 50-200 ett objektiv med bättre zoom för tex djur/naturbilder än 18-55.

18-55 skulle kunna bytas ut mot 16-45 men då faller garanterat 70mm fasta objektivet bort pga priset.

vilket vore det smartaste valet?

mvh
 
Re: "nya mål" i sikte

Roland Lantz skrev:
Efter ett tags funderande så har jag kommit fram till följande:

18-55 skulle kunna bytas ut mot 16-45 men då faller garanterat 70mm fasta objektivet bort pga priset.

vilket vore det smartaste valet?

mvh

70 mm är ofta rätt lång brännvidd inne. Jag funderar och så den gluggen men då mer som komplement till 16-50 utomhus. En annan bra och ljusstark glugg för tex porträtt är FA 50/1.4 och den är ju betydligt billigare.

Svåra frågor men jag skulle valt något vassare än DA 18-55 om ekonomin tillåter, hellre färre men bättre linser. Tänkbara kandidater Sigma 17-70, Sigma 18-50/2.8 macro, DA 16-45/4. Alla är bra men skulle tro att Pentaxgluggen är den bästa optisk.

Jag tycker ofta att Sigma 2.8 är tillräckligt bra på full öppning men inte perfekt. Ska man som du Anders plåta mycket inne är det nog det bästa valet.

Telezoomen är ett enklare val då det inte finns något som är bättre i prisklassen.
 
Jag har gått igenom samma funderingar som Roland och tänkte bara delge mina slutsatser.
Om du prioriterar inomhusfotografering ska du definitivt satsa på en ljusstark "glugg". Om du fokuserar på porträtt inomhus så funkar nog 70 mm men ska du fotografera annat innomhus så är min rekommendation att du definitvt måste ha en vidvinkel . Kolla tex Sigma EX 30/1,4 för Pentax, motsvarar ca 45mm i 35mm format, både ljusstark och (något) vidvinklig. Jag är väldigt förtjust i vidvikel och skulle personligen välja "Pentax SMC-DA 14/2,8 ED IF" som en bra kompromiss mellan vidvinklighet inomhus och ljusstyrka.
Själv valde jag följande objektiv:
Pentax SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL
Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED
Pentax SMC-DA 10-17/3,5-4,5 ED IF
och är väldigt nöjd.
 
Sitter och funderar över en sak som bara ni kan hjälpa mig med. :)

Jag fick idag veta av en kamrat att sigmas 70-300 macro zoom nånting :) var väldigt bra.
Jag har tittat lite på det och det ser relativt likt ut på pappret som pentax 50-200

priset ligger ju likt, men sigman har ju bättre zoom, men blir den skarp? är det någon som vet något om detta? Jag kommer beställa kamera och objektiv mm nu i veckan, så ett snabbt svar är önskvärt!

det blir till att börja med en K10D med 18-55 (skall i höst bytas ut mot SMC-DA 16-50)
2x2Gb Sandisk extreme minne. (vill ej ha 1x4Gb)
extra batteri, kameraväska. småplock.. :)

sist men inte minst det frågan gällde.. sigma 70-300 eller pentax 50-200? skärpa är viktigt..

tack på förhand
mvh Roland
 
Sigmat är något skarpare i mitten nedbländat. Pentaxoptiken är skarpare fullt öppet i mitt och kant och i kanten på alla brännvidder och bländare. Sen så kommer ju också den lite dyrare och tätade DA 60-250/4.
 
Sigma 70-300 Macro APO är ett bra objektiv, versionen som heter likadant fast utan APO är sämre. Bäst är Sigma 100-300 f/4 EX APO.

Pentax har ett 50-300 på gång... Fast troligen först till hösten.

Hälsar
R
 
Tack för all hjälp och alla tips.

Idag lägger jag nog beställningen, jag har än inte riktigt bestämt mig för vilket telezoom objektiv men det lär ni få reda på :)

Mvh Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.