Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv till Italien? (åker i morgon)

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej!

En liten fråga såhär i sista minuten.
Vad ska man plocka med sig för objektiv, eller snarare, vilka lär jag få störst användning av när jag reser en vecka till Italien (med familj må tilläggas) ?

Jag har att välja på: (till en Canon 5d mk2)
17-40/4L
70-200/4L IS
Sigma 150/2.8 macro
50/1.8
+ 1.4x extender

Lär ju rymma allt i min väska (flipside 400) som blir handbagage, men kanske är onödigt ta med något av objektiven om man kan lämna dem hemma och inte lär använda dem så ofta.

Tack på förhand!
Snabba svar uppskattas. kl 19.00 åker jag (om 17 timmar) :D

Mvh Fredrik

Känns som att 150mm Sigman är överflödig här, då du har en 70-200 som du nog får mer nytta av.

1. 17-40 - Fina landskapsbilder.
2. 70-200 - exotiska fåglar, porträtt, street?
3. 50 1.8 - gå-runt-i-byn-gluggen.

Känns som att 150mm Sigman är överflödig här, då du har en 70-200 som du nog får mer nytta av.

1. 17-40 - Fina landskapsbilder.
2. 70-200 - exotiska fåglar, porträtt, street?
3. 50 1.8 - gå-runt-i-byn-gluggen.

Jag körde nästan enbart vidvinkel i Italien, var mest inne i stan. Det var trånga gator :)

De stunder jag var "ute på landet" så blev det även där vida objektiv.

Vill du vara vågad så ta bara 17-40 & 50mm

[edit]
Kollade lite metadata, inte ett kort över 70mm tog jag i Italien. Säkert 80% var 18-35mm

Senast ändrad:
Jag körde nästan enbart vidvinkel i Italien, var mest inne i stan. Det var trånga gator :)

De stunder jag var "ute på landet" så blev det även där vida objektiv.

Vill du vara vågad så ta bara 17-40 & 50mm

[edit]
Kollade lite metadata, inte ett kort över 70mm tog jag i Italien. Säkert 80% var 18-35mm

Det låter som att jag bör lämna hemma macrot och extendern iaf :)
Kanske inte finns så mycket fina smådjur och annat man vill tänkas fota i Italien, utan att det är mer arkitektur och fina vyer som står för de flesta korten.

Funderar på om jag ska ta med mig min 430ex II - blixt, eller om man ska lämna den hemma med?

Mvh Fredrik

Det låter som att jag bör lämna hemma macrot och extendern iaf :)
Kanske inte finns så mycket fina smådjur och annat man vill tänkas fota i Italien, utan att det är mer arkitektur och fina vyer som står för de flesta korten.

Funderar på om jag ska ta med mig min 430ex II - blixt, eller om man ska lämna den hemma med?

Mvh Fredrik

Upplättningsblixt använde jag en del, skulle ta med blixten om jag var du. Bra att ha vid skarpt hårt dagsljus ibland.

Jag turist-fotade enbart, min fru skulle fått spader om jag börjat krypa omkring och fota macro på en femdagars-resa :)

Upplättningsblixt använde jag en del, skulle ta med blixten om jag var du. Bra att ha vid skarpt hårt dagsljus ibland.

Jag turist-fotade enbart, min fru skulle fått spader om jag börjat krypa omkring och fota macro på en femdagars-resa :)

Då får blixten följa med :)

Så sant.. macrot får stanna hemma med andra ord!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar