Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv bör jag satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr. pink

Ny medlem
Om en månad åker jag till Singapore. Väl där har jag planer på att inhandla objektiv till min nyinförskaffade Nikon D80. Frågan är dock bara vilka objektiv.

I dagsläget har jag ett kasst "standardobjektiv" som åkte med köpet av kameran. Nikkor 18-55/3,5-5,5 tror jag att det är. Så vad bör jag slå till på för att få en hyfsat komplett kameraväska? Har tänkt mig 3-4 objektiv - varav ett "allround", ett tele, ett med stor bländare och så ett makro av något slag.

Hur lyder era tips? Det enda objektivet jag tidigare kollat in är ett Sigma 30/1,4... Så jag är rätt färsk med allt detta. Till exempel: Är anti-skak värt pengarna?

Tack på förhand!
 
Antiskak kan vara trevligt på teleobjektiv fast allt beror ju iof på vad och hur man fotar. Jag har bara haft användning av det på mitt tele medan andra här ser det som det största som hänt sedan färgfilmen och anser att folk som inte köper antiskak måste vara efterblivna.

Vidare till objektiven då.
Som allround finns det lite att välja mellan. Antingen byter du upp dig till Nikons 18-70 eller så satsar du på ett objektiv med fast bländare som Sigma 18-50/2,8 eller Tamron 17-50/2,8. Prismässigt ligger nog alla ungefär lika om jag inte minns helt fel.
När det kommer till tele så beror det ju helt på hur mycket pengar du vill lägga och vilken brännvidd du vill ha. Jag kör med Nikons 70-300VR som är rätt trevligt. För dubbelt så mycket pengar kan man få ett 80-400VR som tydligen ska vara bra säger dom som testat. Sigma gör ett par som ofta rekomenderas också nämligen ett 100-300/4 och det omtalade "Bigma" 50-500. De gör även ett 70-200/2,8 som inte är lika bra som Nikons variant med betydligt mycket billigare.
Fast bländare var nästa. Det mest klassiska är ju Nikons 50/1,8 för att det är nästan gratis (strax över 1000kr). En av Nikons skarpaste gluggar men samtidigt den näst billigaste (bara obetydligt dyrare än din nuvarande kitglugg). Dock blir det en lite halvknepig brännvidd på din kamera. Jag använder rätt ofta mitt trots att jag ofta vill ha lite mer vidvinkel. Har själv funderat på den där Sigman efter att ha lekt en del med en gammal manuell 28/2,8. Så innan du väljer ett ljusstarkt objektiv bör du nog bestämma dig för brännvidd.
Slutligen har vi då makrot. Tamrons 90/2,8 är en klassiker som är riktigt bra. Har man mer pengar köper man ett Nikon 105VR för att det har AF-S som betyder blixtsnabb fokus vilket är trevligt när man fotar andra saker än makro och sen för att det har intern fokusering så man slipper snabeleffekten. Sen gör Sigma ett par längre (150mm och 180mm) makron som brukar dyka upp i diskussioner också. Har själv inte testat dem men det verkar som om många insektsfotografer är förälskade i de längre brännvidderna.

Oj nu har jag nog slagit mitt personliga rekord i löpande text på det här forumet. Hoppas det går att få ut något vettigt ur allt svammel.
 
Hur ser din budget ut, Petter? Det påverkar ju en del ;-)

Mycket bra idéer från Gustaf, här mina reflektioner därtill:

Själv har jag funderat och köpt kring en inte för billigt, inte så dyrt-budget, och har bl a en Sigma 18-50/2,8 HSM - helt OK för pengarna. En Nikkor 70-300 VR - utmärkt glugg, VR är kanon och hjälper mycket! en 50/1,8, som kostar nästan ingenting och ger ljusstyrka och skärpa. Men lite lång brännvidd. En Sigma 10-20, vidvinkelzoom för den som uppskattar ultravinklar. Samt den skarpaste av dem alla, Tamron 90/2,8 Macro, lite plastig och ålderdomlig men ack så knivskarp!

Sigam 30/1,4 verkar vara ytterst ojämn i kvalitet mellan olika ex vilka tester man än kollar, så den har jag själv valt bort fast jag var sugen på den som "normal" till min D300.

Om jag har en normalbudget skulle jag kanske valt åt dig:
- Sigma 18-50/2,8 HSM/Tamron 17-50/2,8
- Nikkor 70-300 VR
- Tamron 90/2,8 Macro
- Nikkor 35/2,0 (hyfsat ljusstark, skarp, ultrasmidig normal)

Skuklle jag sakna budgetramar skulle jag valt
- Nikkor 14-24/2,8
- Nikkor 24-70/2,8
- Nikkor 70-200/2,8 VR
- Nikkor 35/2,0

och så en telekonverter till telezoomen. Men då pratar vi mycket pengar t o m i Singapore... och kilon...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.