Annons

Vilka objektiv bör ingå i en entusiasts fotorygga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Har en Nikon D300 som jag tycker väldigt mycket om, Till den har jag ett Nikon 70-300 ett 18-105 och ett fast 50mm 1,8. Jag är ju ganska mångsidig och är "periodare" Ena stunden flänger jag runt i Naturen andra stunden på stranden men nu har det blivit mycket fotograferande i stadsmiljö där allt från människor,byggnader och detaljer ingår och nu har det blivit en del porträtt och bebis foto oxå. Har jag ett bra omfång eller är det något som saknas? Det känns som jag saknar något men vet inte riktigt vad i såfall
/Simon

Har en Nikon D300 som jag tycker väldigt mycket om, Till den har jag ett Nikon 70-300 ett 18-105 och ett fast 50mm 1,8. Jag är ju ganska mångsidig och är "periodare" Ena stunden flänger jag runt i Naturen andra stunden på stranden men nu har det blivit mycket fotograferande i stadsmiljö där allt från människor,byggnader och detaljer ingår och nu har det blivit en del porträtt och bebis foto oxå. Har jag ett bra omfång eller är det något som saknas? Det känns som jag saknar något men vet inte riktigt vad i såfall
/Simon

Kanske ett macro så är det ju klappat och klart, då har du ju allt du kan tänka dig behöva :)
Eller varför inte en blixt?

Det känns som jag saknar något men vet inte riktigt vad i såfall
/Simon

Om du inte VET vad du saknar, då kan du vara säker på att du har det du behöver just nu.

Själv upplever jag ibland att; -"Rackarns, tänk om jag haft ett aaa eller ett bbb, då hade jag kunnat ta bilden som jag vill istället :("

När du kommer i såna situationer då VET du, vad som skall upp på önskelistan ;)

Det finns bara ett svar, alla objektiv som finns :)

ska man vara tråkig och begränsa sig till dem man kan bära finns det minst ett svar för varje fotograf.

Jag skulle trots allt säga att du har ett bra kit utan nämnvärda hål, tycker du inte att du saknar något klarar du dig bra.

En extrem vidvinkelzoom skulle vara det första jag saknade i den väskan, t ex sigma 10-20. Om man får välja annars sorters utrustning skulle jag skaffa en blixt och ett stativ.

Tror du är way over geared. sälj alla linser du har och köp en bra 35a med stålarna. du fixar allt det du nämnde med den, hur det blir handlar om dej som fotograf.

Tror du är way over geared. sälj alla linser du har och köp en bra 35a med stålarna. du fixar allt det du nämnde med den, hur det blir handlar om dej som fotograf.

Det håller jag verkligen inte med om. Det är väl inte särskilt mycket av det han nämner som funkar särskilt bra med en 35 mm? Porträtt är det i vidaste laget för, inkluderar man fåglar och djur i natur är det fullständigt oanvändbart, det är inte heller mycket till vida landskapsbilder. Visst går det att ta bilder med 35 mm, men varför missa alla bilder man kunde ta med andra brännvidder?

Även om man kan fotzooma så man får med allt man vill ha med 35 mm kan man ju inte göra något åt perspektivet som inte alltid passar.

Jag hade nog satsat på att sälja alla och istället sikta på lite bättre ljusstarkare objektiv. Om du ska köra zoomobjektiv så köp först ett där du känner att du täcker in den brännvidden du använder mest. Ett 24-70 (Sigmas om du vill vara budgetsmart) är ju inte helt fel. Då är det sen ett teleobjektiv du behöver. Jag hade då valt kanske ett 150 eller 200mm makro, så täcker du in tele samt makro. Makro är kul! Fortsättningsvis om du vill åt 300mm så kan du köpa en telekonverter och sätta på makrolinsen.

Men som sagt, så länge du inte känner dig begränsad med det du har så behöver du inte köpa nåt.

/Hampus

Utifrån det du beskriver att du fotar så tycker jag att du har vad du behöver. Nästa steg är väl isf att gå över till FX, såväl på hus och gluggar:)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto