Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv är bra att ha i utrustning (interiörbilder)?

Produkter
(logga in för att koppla)

kristinf

Avslutat medlemskap
Vilka objektiv är lämpliga i utrustningen?
Hej, jag är alldeles pinfärsk och ny på den här sidan, hittar massor med nyttig info, men har ändå några frågor som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med... har fotat i ca 15 år med systemkamera och är väl en glad amatör, först frilansade jag och sålde hästbilder, nu är mitt intresse mer inriktat på interiör- och barnfotografering. Frågorna här gäller interiörbilder, jag funderar på om jag skulle kunna försöka ge mig på att göra inredningsreportage (*en väldigt ödmjuk fråga*).

1. Vad är det mest lämpligt att ha i sin fotoutrustning när man vill fotografera interiörer? Jag har i dagsläget en Canon EOS 400D med rätt kassa, standardzoomobjektiv. Fasta objektiv med bättre bländare utgår jag ifrån är mer värdefullt? Jag kommer inte ha en obegränsad kassa att ta ifrån, så jag behöver objektiv som är prisvärda men kanske inte "värstingar".

2. Vad ska man satsa på för blixt/bouncer? "Måste" man ha paraplyer eller liknande?

Jag lär nog återkomma med en massa andra frågor, tills dess tackar jag på förhand... :)

Just blixt skulle jag sattsa på först.. Det kan då hända du får bilder av den kvalitet du vill ha så du slipper köpa objektiv...

Du skriver att ekonomiska inte har stort utrymme som sagt.. Så med det som utgångspunkt så vore det lyckligaste om blixt räcker...

Vilket jag faktiskt tror det kan göra vid många tillfällen...

Jag ser ingne vits att fota interiör på stor bländare då man väl vill ha det mesta i fokus?
Du behöver väl rejäl vidvinkel?
En Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM kan ju inte vara helt fel för dig om du vill ha kvalitet också.
Blixtljus, behövs det? Kan man inte plåta interiör med stativ?
Kanske fastljus annars är ett bra alternativ...
Med blixt är det lätt att få med en massa fula onaturliga skuggor.
Jag plåtar inte interiör, så ta mina råd med en nypa..

Jag ser ingne vits att fota interiör på stor bländare då man väl vill ha det mesta i fokus?
Du behöver väl rejäl vidvinkel?
En Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM kan ju inte vara helt fel för dig om du vill ha kvalitet också.
Blixtljus, behövs det? Kan man inte plåta interiör med stativ?
Kanske fastljus annars är ett bra alternativ...
Med blixt är det lätt att få med en massa fula onaturliga skuggor.
Jag plåtar inte interiör, så ta mina råd med en nypa..

Hejsan coh stort tack för så snabbt svar! Själv föredrar jag att fota utan blixt, men det är min amatörmässiga åsikt och jag vet inte vad man "ska" egentligen. Jag gillar att jobba i befintligt ljus egentligen, men ibland måste man väl lätta upp det.

Och förlåt, jag menade alltså att jag behövde ett objektiv med bättre (lägre) bländare, ja, man vill ju ha fokus över hela ytan då. :)

Stort tack för objektivtipset!

Just blixt skulle jag sattsa på först.. Det kan då hända du får bilder av den kvalitet du vill ha så du slipper köpa objektiv...

Du skriver att ekonomiska inte har stort utrymme som sagt.. Så med det som utgångspunkt så vore det lyckligaste om blixt räcker...

Vilket jag faktiskt tror det kan göra vid många tillfällen...

Hej hej, och jättestort tack för ditt snabba svar! Om jag skulle köpa en blixt, vad satsar jag på då? Jag är inte alls van vid externa blixtar så ge mig gärna ett råd... tusen tack!

Där har jag för dåligt på fötterna för att kunna svara dig tyvärr.. Men det finns mycket erfaret folk här som säkert hoppar in med svar..Kan inte Canonsortimentet så bra tyvärr..

Mvh
Tobbe

jag vet inte vad man "ska" egentligen. Jag gillar att jobba i befintligt ljus egentligen, men ibland måste man väl lätta upp det.

Och förlåt, jag menade alltså att jag behövde ett objektiv med bättre (lägre) bländare, ja, man vill ju ha fokus över hela ytan då. :)

Stort tack för objektivtipset!
Du behöver ett bra stativ.
Alla objektiv går att blända ner till 8-22 så att du får skärpa överallt.
Använder du dessutom HDR så behöver du inte blixt heller.

Det som styr är mer att allt kommer med, brännvidden och hur raktecknande objektivet är.

Hej !
Ett ordentligt vidvinkel typ Sigma 10 - 20 (ca. 3500 kr), men det går bra med kittet för du kan ju använda bl. 8 och då är även de skarpa. En ordentlig blixt är också att rekommendera ex.vis Metz 58 af-1, se :
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14555
Om du använder kraftig vidvinkel, under 20 mm, så se till att hålla kameran i våg, både sidledes och framåt bakåt.

/ Erik

Köper du blixt (tex Canon 430EX a 2000:) så är det bra att veta att du kan få en omnibouncer för några dollar på e-bay inkl. frakt. 2.99 tror jag jag betalade för den plastbiten som Canon tar ett par hundra för. Jag gillar den softa, lite skugglösa effekten den ger på månniskor/interiörer, mkt trevligare toner än kalla väggstudsar eller blixt rakt på.

Har också Sigmas vv-zoom 10-20. Blixt och VV är lite speciellt, någon form av "diffuser" - nåt som sprider ljuset - behövs då nästan jämnt. Det finns en pytteliten inbyggd spridare i 430EX, men den räcker inte. Man får mörka områden i varje bild dit blixten inte nådde i stort sett... så några dollar omnibouncer är lättmotiverade i det läget :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto