ANNONS
Annons

Vilka Obejktiv passar på min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Evomaccan

Aktiv medlem
Hej jag är ganska ny på det här med foto.
Jag har en Pentax K100d Super och tänkte att man kanske kunde fynda lite objektiv på blocket och på annonssidan härinne.

Jag undrar helt enkelt vad som passar till min kamera, är det bara pentax grejer eller är det alla objektiv med "bajonett"? funkar objektiven från analoga pentax kameror osv.
Ni får ursäkta om detta är självklarheter för er lärda, men ni kan väl vara snälla mot mig när ni svarar på detta.
Och svara gärna alla som har en liten aning.
Hoppas på svar Mvh Marcus

Evomaccan skrev:
Jag undrar helt enkelt vad som passar till min kamera, är det bara pentax grejer eller är det alla objektiv med "bajonett"?
Olika kameratillverkare har olika objektivfattningar. Till din kamera passar alltså alla Pentaxobjektiv och alla "piratobjektiv" (Sigma, Tamron, Tokina osv) med Pentaxfattning, så kallad K-bajonett.

Jag kan tillägga att fattningen heter K, men senare har det kommit tillägg i namnen på Pentax enligt:
1976-77 kom "M" objektiven dom är lite kompaktare, men det är fortfarande samma K-fattning.
I början på 80-talet kom "A" objektiven, där bländaren kan styras elektriskt från kameran. Det innebär att du kan ställa in programautomatik och bländarauto, tidigare objektiv medger bara manuellt med bländarringen på objektivet och slutarauto. Den fattningen passar oxå naturligtvis även dagens kameror och kallas oxå "K" men heter egentligen "KA", du får även en mer exakt exponering med dom på en digitalkamera.
I slutet på 80-talet kom autofokus objektiven "F", fattningen kallas "KAF".
I början på 90-talet kom "FA" objektiven som var en uppdatering av "F", och fattningen kallas "KAF2".
Nu är vi på 0-talet och har "DA" objektiv...

På 50-60-talet fanns "M42" gängan som fattning och den kan du använda som "K" med en adapter, men du måste ställa om i menyn i kameran så du kan använda bländarring med "M42", "K" och "M" objektiv.

Hej Marcus!

Kameratillverkare Chinon (finns numera under Kodaks paraply.) använder K-bajonetten sedan slutet sen slutet av -70 talet.

Gamla Chinongluggar skänks nästan bort på blocket ibland.
Har ingen erfarehet själv av dem, men har sett att en del anser dem skarpa.

Micke.

Nemesis´ länk är kalas, Dimitrov´s K-mountsida är grym. En annan sida värd att kolla in är ;

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/

Det är framförallt Pentax K-mount Lenses du skall kika på. Där har du revievs (i de flesta fall) på varje lins ur respektive serie. Recensionerna byger på användarnas erfarenheter/åsikter, precis som här på FS.

Personligen har jag gluggar ur alla serier utom A, FA-J och DA-F serien och är mkt nöjd. Favoriten är en gammal vidvinkel pentax SMC 24/2.8. Antagligen äldre än mig och sjukt välbyggd och skarp. Köpte den för femhundra spänn.

Grattis till ett bra val av hus då det ger kompabilitet låååångt bakåt och välkommen till forumet.

tack så mycket för gästvänligheten och huset är jag sktnöjd med rent ut sagt.

jag tänkte ju nu då att dra på mig en samling objektiv men hittar tyvärr inget när jag söker varken på blocket eller här inne.

Objektiv som passar...
Pentax K-fattning: Pentax K och M-objektiv, M är något kompaktare än K-objektiven. Manuellt fokuserade helt mekaniska objektiv, fungerar i läge Manuellt. K-objektiven heter Pentax SMC 50, Pentax SMC 100 och så vidare. Det står alltså inte 'K' i namnet, så om det inte står någon bokstav så är det K. :) (SMC = Pentax antireflexbehandling, Super Multi Coating).

Pentax KA-fattning: Pentax A-objektiv. Manuellt fokuserade, elektriska kontakter. Fungerar även med programautomatik, bländar- och tidsautomatik.

Pentax KAF-fattning och KAF2-fattning: Pentax F, FA, FA J, DA och D FA objektiv, alla autofokus med stöd för alla kamerans funktioner. DA och D FA är de nyaste objektiven speciellt framtagna för digitala sensorer.

Från tredjepartstillverkarna passar objektiv som är "för Pentax K". Sigma, Tamron, Tokina, Chinon, Cosina, Zenith, Zeiss, Sears m fl tillverkare. Objektiv från Ricoh bör man undvika, några av dem har en kontakt där Pentax har sin autofokus och de objektiven kan fastna om man monterar dem på ett Pentax AF-hus.

Evomaccan skrev:
ok, men den jag postade vad gör den egentligen?
alltså en telekonverter..

En teleförlängare förlänger brännvidden, den förstorar i praktiken bilden. Förlängningsfaktorn står på förlängaren och det står även för ljusförlusten som uppstår på grund av förlängningen.

Exempel:
1.4x = 1,4 gångers förlängning av brännvidden (brännvidd x 1,4) och ljusförslust 1,4 EV-steg.
2.0x = dubbel förlängning av brännvidden (brännvidd x 2) och ljusförlust 2 EV-steg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar