Annons

Vilka ND filter till a7s S-Log2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
ISO 3200 fungerar inte i fullt solsken. Vill en filma med f2.8 så måste gråfilter på.
Vilka skulle bi välja?
Ett ND 100 plockar bort 6 2/3 steg. Känns rätt är det något ytterligare som kan gör tillvaron enkel?
Hoya HMC PRO skall enligt tester inte ge så mycket grönt stick.

OK, i så fall verkar det som at de har satsat allt på att maxa lågljusegenskaperna...

Ett ND100 räcker inte. Skulle säga att du kommer att behöva minst ett ND1000 (-10 EV-steg).

Jag gjorde ett överslag på vad som skulle behövas i solljus med 1:2,8 och 1/50 sek exponeringstid, och fick fram att det skulle behövas en dämpning på 11 EV-steg.

Bor du i närheten av Göteborg? Jag har ett B&W ND1000, så då skulle vi kunna träffas och du kan testa ifall det räcker. Det är tänkbart att du kan komma att behöva blända ner till 1:4,0 (ifall min överslagsberäkning ovan prickar rätt).

Du har inte hittat någon annan på nätet som redan testat ut vad som behövs? Eller kanske ingen använder A7s i solljus... :)

... under videofilmning, menar jag förstås ovan.

Sedan läste jag nånstans - Inte för att det gäller din A7S f.n. (såvida det inte möjligen kan komma någon FW-uppdatering) men som bakgrundsuppgift - att minimum ISO med S-log2 är sänkt till 800 för A7R II. Sony förefaller att lyssna i alla fall, så om det skulle komma någon A7S II kan minimum ISO med S-log2 i så fall kanske sänkas där också.

F.ö. är jag förvånad över hur stora steg Sony lyckas ta vid varje ny modell de lanserar. Ifall vi håller oss inom A7-världen - först A7/A7R, och sedan A7S. I det senare fallet handlade det inte om kanske 20 % bättre hög-ISO-prestanda än någon annan kamera på marknaden, utan typ 200 %. Sedan kom A7 II. Väldigt mycket av det som vissa hade klagat på var åtgärdat. Och nu A7R II. Inte bara en ny sensorteknologi, där man lyckats med att öka upplöningen utöver A7R utan också SAMTIDIGT minska brus, förbättra hög-ISO-prestanda och DR samt även lyckats med att förbättra videoprestanda avsevärt. Vilket vid dessa nivåer ansetts vara "omöjligt". Canons 5Ds och 5Ds R demonstrerar vad man traditionellt förväntar sig - när man ökar upplösningen så försämras ISO och DR, och videokvaliteten dyker brant ner till nivån "användbar enbart vid nödsituationer". Medan Sony med sin A7R II lyckas leverera 4K video från en större sensor än någon annan existerande pro 4K-videokamera på marknaden klarar ens, oavsett pris.

Utöver detta har A7R II förbättrats även i en hel del andra avseenden, även jämfört med den första IBIS-generationen (A7 II). Man börjar fråga sig hur sjutton dom bär sig åt - sover dom där Sony-gubbsen aldrig? :)

OK, i så fall verkar det som at de har satsat allt på att maxa lågljusegenskaperna...

Ett ND100 räcker inte. Skulle säga att du kommer att behöva minst ett ND1000 (-10 EV-steg).

Jag gjorde ett överslag på vad som skulle behövas i solljus med 1:2,8 och 1/50 sek exponeringstid, och fick fram att det skulle behövas en dämpning på 11 EV-steg.

Bor du i närheten av Göteborg? Jag har ett B&W ND1000, så då skulle vi kunna träffas och du kan testa ifall det räcker. Det är tänkbart att du kan komma att behöva blända ner till 1:4,0 (ifall min överslagsberäkning ovan prickar rätt).

Du har inte hittat någon annan på nätet som redan testat ut vad som behövs? Eller kanske ingen använder A7s i solljus... :)

Jag köpte ett HOYA ND1000 på Amazon.de rätt pris jämfört med Sverige. Fungerar perfekt i solsken. Nu går det att köra med 24-70 på f.2.8

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar