Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka minnen ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Funderar på att sätta i mera minne i min stationära dator. Moderkortet är ett MSI P55A-G55 och såvitt jag begriper stöder det kortet max 16 GB. På kortet finns fyra minnesplatser och idag sitter det 4 st minnen á 2 GB. Se bilden!

Om jag vill byta dessa 4 mot 4 st á 4GB, vilka minnen ska jag köpa? Tacksam för en länk direkt tiil nån webbshop!

(Eller är det kanske billigare/bättre att bara ha 2 st á 8 GB?)

DDR3 1333MHz skulle funka lite beroende på vad du kör för processor.

Antalet minnen som blir bäst beror oxå på vilken processor du har

Är första svaret i tråden alltså felaktigt? Där länkas till minnen på 1600 MHz

Din processor som du inte överklockar "behöver" inte snabbare minne än 1333MHz... men du kan använda 1600MHz ändå... men du får ingen direkt prestanda ökning. Dock så kan 1600MHz minnen vara billigare då de är vanligare nu... kolla och jämför :)

Förresten, en fråga till innan jag trycker på köpknappen: Jag utgår från att i synnerhet Lightroom kommer att snurra på lite bättre med dessa än med nuvarande minnen. Kan jag räkna med det?

Vad betyder det att de är matchade med varandra?

Att de är parade från tillverkaren för att matcha varandra på strömförbrukning, frekvens och svarstider.

Det funkar utmärkt att använda olika minnen också då de "snabbare" kommer att anpassa sig efter minnet som är långsammast men... jag brukar iaf alltid köpa matchade kitt :) och de är ju billigare dessutom

Japp, så är det. Datorn blir oftast stabilare om alla minnen kommer från samma batch i tillverkningen - jag tror dock inte det påverkar prestanda nämnvärt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar