Konstverk som t ex målningar, skulpturer har 70 års skyddstid efter upphovsmannens död. Därefter försvinner det ekonomiska skyddet.
Detta gäller även fotografier som uppnår verkshöjd. Vad som är verkshöjd tvistar de lärde, så jag ger mig inte in på det. Foton som inte uppnår verkshöjd är skyddade femtio år från fotograferingstillfället.
Det går bra att avbilda och publicera bilder av byggnader och offentligt finansierad kosnt som t ex en skulputur på allmän plats.
Du får alltid publicera en bild av ett konstverk i en katalog, som ska användas för att pressentera ett objekt inför en försäljning.
För enskildt bruk kan du framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk (musik, teveprogram, inspelningar, bilder, målningar, skulpturer etc), som t ex bilderna här på Internet. En inskriven inskränkning i upphovsmannens rättigheter i upphovsrättslagstifningen. Du kan låta någon annan hjälpa dig med detta om du så önskar. Du kan t o m ge bort enstaka exemplar som du framställt av annnans verk till släkt och vänner. (Sedan må de amerikanska mediebolagen säga vad de vill och tuta i oss sin åsikt bäst de vill). Den s k kassettskatten används till att ersätta upphovsmännen för denna legala kopiering. (Tyvärr drabbar denna skatt t ex mig som sparar mina egna verk på inspelningsbar media som CD och DVD, kanske kan jag söka dispens, eller få del av skattepengarna som upphovsman)
När du publicerar ett avbildat verk finns alltid den ideella upphovsrätten att ta hänsyn till. Att verkets upphovsman ska nämnas i samband med publceringen.