Annons

Vilka komponenter behövs uppgraderas

Produkter
(logga in för att koppla)

Zvalle

Medlem
Har funderingar på att snabba upp min gamla dator lite.
Det jag stör mig på mest med min dator är när jag filtrerar sökord i Bridge i större mappar.(Vet att jag ej behöver skriva i filen men helst vill ja det).
Även konverteringen från raw(nef) till dng tycker jag tar för lång tid.
Ramminnet har jag nyligen ökat från 1-2 gb.
Mina misstankar i filtreringen är att det är en snabbare hårddisk som behövs och i konverteringen så behövs en snabbare processor. Är jag på rätt spår eller?
Datorn har några år på nacken men fungerar utmärkt till allt annat jag använder den till så vill helst slita på den ett tag till.
Processorn är en amd xp2600.
Tips och förslag på "trimmning" tages tacksamt emot. (helst inte intresserad av överklockning)

//Anders
 
Kör du Windows XP?

Kolla i Windows Task Manager (tror den heter processhanteraren eller nått på svenska). Tryck Ctrl+Shift+Esc så poppar den fram.

Om CPU-användningen är 100% så är det det som är flaskhalsen. Högst sannolikt är den flaskhalsen vid RAW-konverteringen.

Om disken är samtida med processorn så är det sannolikt inte världens snabbaste längre :) Du kan tjäna på att stoppa i en disk till och t ex lägga bildarkivet där istället. Om det är länge sedan operativsystemet installerades så kan det vara dags för ominstallation - brukar göra underverk, speciellt om man har möjligthet att göra det ordentligt och formatera disken. Min erfarenhet är att Windows-burkar som används dagligen brukar vara lagom att ominstallera en gång per år.

En gratisfix är ju att se till att disken är defragmenterad. Antingen använder man Windows inbyggda defragmenteringsprogram eller t ex Defraggler. Döda också alla program som ligger och är igång samtidigt, t ex webbläsare, sidor med t ex Flashanimationer (läs: reklambanners mm) kan dra mera kraft än man tror.
 
har du en så gammal dator som en xp2600 så behövs i stort sett hela datorn bytas ut så det bästa är att kika på en helt ny
tex något liknade den här http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10184
din gamla går inte att uppgradera utom möjligen byta av hårddisk
för en snabbare cpu måste moderkort bytas och då passar inte grafik kortet längre och även minnena passar inte och då är det nästan en helt ny dator om även hdd ska uppgraderas.
 
Tack för förtydligandet Christer, glömde halva frågeställningen :)

Jag skulle hellre satsa på den här t ex (inte säker på att länken kommer funka, Dell Inspiron 530DT (D035006)). Mera disk, snabbare propp, mera RAM och BluRay-läsare:

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&cs=sedhs1&kc=DRS53002&l=sv&m_30=111787&oc=D035006&rbc=D035006&s=dhs

Eller denna med Quad Core, lite mindre disk och utan BluRay-läsare.

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&cs=sedhs1&kc=DRS53004&l=sv&m_30=111787&oc=D035004&rbc=D035004&s=dhs
 
om du vill ha max prestanda så är den med 3Ghz dual core klart snabbare
för att verkligen utnyttja en quad så ska man använda tunga 3D program,
för foto och vanlig hem användning så är dual core och högre klock frekvens bättre sedan finns det hur många olika datorer som helst själv så föredrar jag datorer som man får plocka ihop själv framför dell och liknade . Blueray behöver du knappast om du nu inte vill köpa blueray skivor och titta på, en vanlig dvd brännare räcker
 
Edit: Jag tar tillbaka. Kollade Tom's Hardware's CPU charts och antalet kärnor verkade inte spela någon roll för CS3 t ex. Förvånande att en applikation som CS3 inte trådar bättre... Högre klockfrekvens är alltså att föredra precis som du säger.

Själv föredrar jag också custombyggen men jag aktar mig noga för komponenter från MSI som Komplett använder i den modellen pga dåliga erfarenheter, både av grejer som sålts i deras eget namn och som OEM-tillverkats åt andra, t ex Fujitsu Siemens. Med tanke på nivån på frågan skulle jag nog hellre rekommendera t ex Dell än custom, speciellt eftersom det var mera "pang för pengarna" i detta fall. Dell är väl den av dom stora tillverkarna som jag personligen har bäst erfarenheter av.
 
Senast ändrad:
Tackar för svaren.
Var ungefär vad jag trodde, ska kolla processoranvändningen nästa gång, hade glömt att den funktionen fanns :)
Får väl ta farväl av en gammal trotjänare tjänns det som(erkännes motvilligt) ;)

//Anders
 
Givetvis ska man satsa på en Quad-core. Anledningen är enkel: du får mer processorprestanda över till Photoshop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.