Annons

Vilka inställningar i Proof setup

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Har försökt att hitta här i forumet men inte fått några konkreta svar.
Om jag har en kalibrerad skärm och skall använda medföljande profil till skrivaren och det papper jag har och går in på Proof Setup i Photoshop så kommer denna dialogruta upp.
Vet att jag ska välja rätt profil för papperet men det övriga då?
Rendering intendent i rullisten t.ex. vad ska jag välja där?
Black point kompression ska den vara förkryssad och vad gör den?
Simulate Paper color och simulate black ink. vad gör dom och ska jag bocka för dom?
 

Bilagor

  • 1 copy.jpg
    1 copy.jpg
    34 KB · Visningar: 453
Det jag inte heller blir riktigt klok på är under colorsettings och working spaces skall jag då välja den färgrymd som jag fotar med i kameran, i dagsläget sRGB eller monitor RGB om jag gjort färgkalibrering (hårdvara).
Verkar vara olika svar på det beroende på vart man läser
 
hej
Här har jag dokumneterat hur jag gör imed min epson r1800 o pappret.
Texten är ursprungligen från Epson den om skrivarna o proofinställningarna från Adobe.

Det jag tydligt ser i proofläget är att semiglosspappret skriver dovare rödfärg som ajg får kompencera för. Dock skriver jag väldigt lite numera, utan sänder iväg det mesgta som skall på papper då det är mycket billigare.

http://roine.eu/ps_cs_quick_ref.pdf

sidan 33 o 82

Roine
 
Hej Roine!
Vet inte om jag får det att gå ihop.
Har suttit och läst både på ekdahls och din sida.
På Ekdahls har jag uppfattat det som att om jag har kalibrerat min skärm med t.ex. spyder så ska jag i colorsettings välja Monitor RGB (spyder) men som jag uppfattade det av din beskrivning så ska jag om jag fotar med kameran inställd i AdobeRGB så ska jag välja Adobe RGB i color settings.

????????????????????????????????????????
 
hej

skall försöka förklara
se:
http://www.ekdahl.org/kurs/ps8colormanage/ps8_4.htm

Rubriken:
RGB - Arbetsrymd/Kulörrymd/Working Space

I bilden där är det en gul markering, i det vi nu pratar om är det enda stället din spyderprofil har ett värde och skall vara vald. dvs screen.

Luras inte av texten rgb i den gråa tramen, klicka ner dropdownen ser du.

Då har du ju rätt skärmprofil.

Vad du sen arbetar i för färgrymd spelar ju ingen roll i detta läget.

JAg råkar alltid arbeta i sRGB i ps, fotar rå, då jag i princip bara gör bilder för web.


I proof sen skapar du en profil som jag eller ekdahl beskriver, de beskrivningarna är ju rätt lika då källan e densamma.

Sen laddar du in en bild o gör gärna en kopia så du kan jämföra hur bilden förändras av ditt pappersval, lite kul se mellan glossy o matt papper tex.

Det finns flera avsnitt hos ekdal som förklarar bättre det där med var varje profil hör hemma.

Men din spyder hör inte hemma här i utskriften, den gör ju att bilden visas rätt på skärmen. Det är ju väsentligt både för originalet i den färgrymd du valt och proofen.

Så skilj på arbetsfärgrymeden som bilden lagras i och den färgprofil som tex spydern skapar som är en form av korrigering av ofullständigheter i din hårdvara.

Roine
 
Bara för att vara övertydlig vill jag bara få sammanfatta för att se att jag verkligen begriper det.
I Color Settings; Workingspaces; RGB så ska jag alltså välja Monitor RGB -sRGB (spyder), för att få den kalibrerade inställningen att visas och inte välja Adobe RGB eller sRGB?

Och i Proof Setup så väljer jag softproof av det papper jag ska skriva ut.?, och detta ska väljas innan jag öppnar bilden??
Är jag rätt ute nu?

Jag har provat ändra i proof setup efter jag har öppnat bilden och det verkar som att färgerna ändras i alla fall.
 
nepp

i edit--->color settings skall du välja den arbetsrymd du vill ha, adobe eller sRGB

Den spyderprofilen VISAS i listan så man ser vad screen är (dvs det ställs i XP om du kör windows under bildskärmsinställningar, och det gör spydern åt dig.

Se det så här.

Den bild är en låda, du väljer att lagra bilden i lådan i sRGB eller adobe osv, dvs en färgrymd.

Den är nu universiell, men du sitter nu för ditt problem, du vill ju göra nått med bilden. DVS göra titthål i lådan.

titthålen har egna sk profiler som kompencerar för just den hårdvarans avvikelser från det perfekta.

Spydern fixar den för skärmen, så då du tittar på skärmen går den genom den profilen.

Skall du sen skriva har ju skrivaren vissa begränsningar och behöver sin korrigering.

Det proof funktionen erbjuder är att på skärm simulera de ändringar som tex skrivarprofilen erbjuder så man får en uppfattning var begränsningarna finns. DVS det påverkar inte utskriften i senare läge alls, utan det ger dig bara en uppfattning genom simulering.

Sen i skrivardialogen kan du då välja in den skrivarprofil du vill använda. Då slår den igenom.


Vet inte om du blev nått klokare.

Roine
 
Tack Roine!
Blev klokare.
En sista fråga dock.
När jag skriver ut fotot under print skall jag då välja dokument eller proof?
Samt under Color handling ska då photoshop eller printern bestämma?

Tack på förhand
 

Bilagor

  • print.jpg
    print.jpg
    42.1 KB · Visningar: 412
hej

vet ej, jag har de inställningar som min pdf visar, har ju i proofbilden, dvs jag har ju ändrat o kompencerat för de avvikelser som finns i den o har valt som jag har i pdf:en under skrivare.

Så har inte funderat på det valet faktiskt.

Roine
 
AnteVante skrev:
När jag skriver ut fotot under print skall jag då välja dokument eller proof?
Samt under Color handling ska då photoshop eller printern bestämma?

Dokument är det du väljer i normala fall. Proof (Korrekturinställningar i svensk version) använder du om du vill simulera hur en tryckt bild kommer att se ut, så det är inte så ofta som du vill använda den inställningen.

Sedan rekommenderar jag att du väljer att låta Photoshop bestämma färgåtergivningen. Sedan väljer du den profil som motsvarar din skrivare och ditt papper. Om du sedan ska välja perceptuell eller relativ kolorimetrisk konvertering beror på din bild. I de flesta fall föredrar jag att använda relativ kolorimetrisk konverting. Men i vissa fall när bilderna innehåller väldigt intensiva och mättade färger, då blir resultatet bättre med perceptuell konvertering. De andra konverteringsmetoderna kan du glömma, de är inte lämpade för fotografi.

Svartpunktskompensation är bra att ha ikryssad. Annars tenderar skuggor att gro igen och förlora nyanserna.

Stefan
 
Tack Stefan!
Och Roine förstås.

Om jag nu låter Photoshop bestämma, eller styra färgerna så antar jag att ja måste "Disabla" ICM-profilen i Canons skrivarprogram?

I canons program kan man ju även gå in och justera "Quality settings" med en regel mellan ett värde av 1 till 5, är det någonting som nu styrs av photoshop eller måste jag ändå in i skrivarens inställningar och justera detta trots att photoshop styr färgåtergivningen?
 
AnteVante skrev:
Tack Stefan!
Och Roine förstås.

Om jag nu låter Photoshop bestämma, eller styra färgerna så antar jag att ja måste "Disabla" ICM-profilen i Canons skrivarprogram?

Ja, det måste du. Det är viktigt att denna dialogruta är inställd exakt som den var när profilen skapades för att det ska ge ett bra resultat. Det borde finnas info från Canon om detta.

I canons program kan man ju även gå in och justera "Quality settings" med en regel mellan ett värde av 1 till 5, är det någonting som nu styrs av photoshop eller måste jag ändå in i skrivarens inställningar och justera detta trots att photoshop styr färgåtergivningen?
Samma sak där, den ska vara inställd på samma sätt som när profilen gjordes.

Stefan
 
Så dom som skapar profilen lägger alltså in utskriftskvalitet även i den?

Om jag då beställer en profil som är anpassad för ett speciellt papper då ligger allt som skrivaren kan ställa in inbakad i den så jag behöver alltså alltid bara bry mig om att ladda in softproof för det pappret och låta photoshop bestämma färgåtergivningen vid utskrift så når man det ultimataste resultatet?

Då kan man ju i såna fall undra varför papperstillverkarna sätter lägre kvalitet än den högsta?

Många frågor blir det :)
 
AnteVante skrev:
Så dom som skapar profilen lägger alltså in utskriftskvalitet även i den?
Snarare så att för att man ska kunna utnyttja profilen korrekt måste alla inställningar vara likadana som när profilen gjordes.

Om jag då beställer en profil som är anpassad för ett speciellt papper då ligger allt som skrivaren kan ställa in inbakad i den.
Tyvärr inte, du måste göra alla inställningar i drivrutinen på exakt samma sätt som när du beställde profilen. Du kan visserligen spara en inställning, men du måste kontrollera att den verkligen stämmer överens med vad du ställde in från början. Inställningarna har en irriterande vana att ändra sig.

så jag behöver alltså alltid bara bry mig om att ladda in softproof för det pappret och låta photoshop bestämma färgåtergivningen vid utskrift så når man det ultimataste resultatet?
Du behöver inte använda softproofen om du inte vill kontrollera på skärmen hur bilden ska se ut efter utskrift.

Stefan
 
Är det i denna dialog jag ställer av skrivarens färgmatchning?
För när jag ställer av denna och låter photoshop styra så upplever jag att färgerna drar åt lilarött.
Om jag istället låter skrivaren styra färgerna och ändå ställer på ingen färgkorrigering upplever jag att det blir mer exakta färger
och slutligen när jag låter skrivaren välja och har färgkorrigering på drivrutinsmatchning så blir färgerna väldigt bleka.
 

Bilagor

  • färgmatchning.jpg
    färgmatchning.jpg
    62.2 KB · Visningar: 104
AnteVante skrev:
Är det i denna dialog jag ställer av skrivarens färgmatchning?
För när jag ställer av denna och låter photoshop styra så upplever jag att färgerna drar åt lilarött.
Ja, det är i denna dialogruta som du avaktiverar färghanteringen. Tyvärr har jag nog sett att Canons profiler är långt från optimala, även om jag nu sitter och testar en Pixma 9500 där Canons medföljande profil var riktigt bra. Det var bara i de mörka partierna som jag kunde se en förbättring av bilderna med den egna profilen som jag gjorde.

Stefan
 
Men är det inte konstigt att färgerna stämmer bättre överens om jag låter Printern bestämma färghanteringen än om jag låter Photoshop bestämma.
Provade att skriva ut ett porträttfotografi med blå bakgrund och när photoshop fick bestämma blev det ljusblåa nästintill mörkblått (trots att jag hade rätt canonprofil), men när jag låter Skrivaren styra färghanteringen och använder Drivrutinsmatchning blir det blåa bra men han får en svag röd nyans i ansiktet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.