Annons

Vilka batterier kör ni med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonic

Aktiv medlem
Är på väg att köpa MASSA batterier till min Nya Olympus 5050 som slukar batterier.

Så jag undrar vilka ni kör med?
och vilken laddare?


Mvh Anton
 
Jag kör med Kodaks 1850mAh batterier och laddare som är kanon. Fick bäst i test i Ljud&Bild (nr 10 eller 11 2002 tror jag det var).
Kostar 120 kr för 4st batterier och 179 kr för laddaren.
 
kör med GPs 1800 i en olympus 730. Räcker en hell evighet där i. rekommenderas. lite dyrare kanske .
 
Snabba svar :)

Hur länge kan du köra med din 730 ungefär?

jag har sett en lista på internet någonstans där man ser hur länge varje kamera håller på en uppsätning med batterier.


Kodaks verkar ju vara ett mycket trevligt pris.
jag ska i alla fall ha 16st batterier.

Beror på vilken väska jag kommer köpa.

MVH Anton
 
Jag kör också GP 1800 i både blixt och hus, fast jag har köpt 2000 också som numera sitter i min EOS3:a och har 1800 som backup. Varar riktigt länge.

I min hasselblad.... nej just det där finns inga batterier :)
 
Jag kör med Vanson, Clas Ohlson. Laddare som tar 8 batterier inkl batterier, 365:- Verkar funka toppen än så länge. Jag klippte två på en gång och fyra extra batterier (Nikon F100+Mb15+blixt=20batt!!).
 
Dubbel uppsättning till min dimage 7i:
En uppsättning GP 2000mAh NiMH som vara riktigt länge samt en uppsättning SANYO 1850mAh NiMH(följde med kameran) även dessa är helt ok.
 
Jag har en Dimage 7 och den är nog den värsta batterislukaren av dem alla, så jag har provat många olika batterier, samtliga uppladdningsbara Ni-Mh:

Creative 1800mAH : Katastrof, räcker lika länge som alkaliska batterier. Dessa måste ha varit förstörda när jag köpte dem.

Kodak 1850mAH : Jättebra batterier och inte speciellt dyra. Mina favoriter.

GP 1850mAH : Följde med mina laddare GP Powerbank Rapid, som visserligen är dyr (799:) men laddar dessa batterier på c:a 45 minuter vilket är kalas! Mycket bra batterier även dessa.

Varta 1800mAH : Dessa funkade bra med min förra kamera, Olympus Camedia C3020 som inte krävde så mycket men nu är de inte mycket att ha längre. Kanske är de bra i början för att sedan snabbt minska i grad vartefter man laddat upp dem många gånger.

Slutsats: 4 uppsättningaar Kodak batterier + GP Powerbank Rapid (med 12V adapter så man kan ladda i bilen) så står man aldrig utan.

Mvh Stefan

minafoton.com
 
Senast ändrad:
Jag fick ju en laddare med på min Olympus 5050 och batterierna är på 1700mhA

kan jag köpa GP1850mhA och ladda i den eller måste det vara 1700mhA eller under
 
Utan att veta säkert så skulle jag satsa mycket pengar på att du kan köra vilka Ni-Mh batterier som helst i den. Tror alla laddare fungerar på så sätt att den laddar tills batteriet inte får plats med fler elektroner.
 
Det är ju inte så stor skillnad mellan 1700 och 1850 mAh, så det kan nog gå.

En batteriladdare måste vara kraftig nog att ladda batteriarna. En batteriladdare avsedd för 600 mAh duger inte att ladda 1800 mAh-batterier.

Det var det beskedet jag fick i Expert-butiken i alla fall... jag tror inte att de står och blåljuger...
 
Dom flest laddare laddar med ca 100mAh
Det betyder att sätter du i 1000mAh ackar så tar det 10 timmar att ladda dom.
Sätte du i 1800mAh ackar så tar det 18 timmar och så får ni gissa hur lång tid det tar att ladda 2000mAh ackar :)
 
Ja, det var vad jag trodde också.

Jaha, där gick ju mitt förtroende för vissa försäljare ned flera snäpp...
 
Det förtroendet förlorade jag för 10 år sedan när jag skulle köpa mig en ny tv och säljaren försökte övertyga mig om att det inte fanns möjlighet att ställa bas och diskant på en 12 000 kr tv :)

En annan gång frågade jag vad det var för busstyp på en av dom första Pentium maskinerna man sålde, då fanns det två typer som slogs om att bli standard. Det slutade med att jag stod med en skruvmejsel, manual och en telefon med deras "expert" i Stockholm :)

Det är bättre att tro att dom inte vet något och bli glatt överaskad än att lite på dom och bli besviken när du kommer hem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.