Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka alfa-objektiv passar till 35mm kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

erik_sylvan

Medlem
Jag har köpt en Alfa-100, har tidigare en alanog Dynax 5. Mina gamla AF objektiv fungerer ju på alfan (som har mindre bildyta), men hur vet jag att motsatsen gäller?

Dvs, hur vet jag om ett alfa-objetiv från Sony passar till min analoga 35mm Dynax 5 och eventuella kommande 35mm-sensorkameror. Finns det någon beteckning som avslöjar om objektivet är anpassat för 35mm.

Anledningen till min undran är objektivet som följde med alfa-100 (18-70mm) ger svarta kanter från 24mm och nedåt när man sätter det på Dynax 5'an.

Jag vill ju inte investera i objektiv som jag inte kan använda när Sony i framtiden släpper en fullsensor...

Som en liten komplettering kan nämnas att detsamma gäller för Tamron resp. Sigma där du isådana fall bör undvika

DiII (Tamron)
DC (Sigma)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar