Annons

Viktigt ang. Adaptall vs Adaptall 2

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej,
fick tag på ett par fina Tamron adaptall-gluggar för någon vecka sedan, båda till löjliga fyndpriser (några hundralappar styck),
den ena är Tamron SP 500 F8 och den andra är en mästerligt fint 70-350 F/4.5, tror båda har Adaptall 2-gänga.

Min fråga är dock:
Går det att använda Adaptall-objektiv med samma adapter för Adaptall 2?
Alltså, räcker det med att jag har en Adaptall 2-adapter för att kunna använda objektiv från Tamrons adaptall- och adaptall 2-serier?

förresten,
för alla Adaptall-vänner där ute:
http://www.adaptall-2.com/

(hittar dock ingen info där)

//tillägg:
(har adaptall 2-adapter för Minolta/Sony AF, samt en annan för Minoltas manuella system. Och en för Pentax också, fick den på köpet.)

Jag har visserligen haft objektiv för både Adaptall och Adaptall 2, men det var länge sedan och jag minns inte om jag hade dom samtidigt. Jag kan därför inte svara på din fråga om Adaptallobjektiv går att använda med Adaptall 2-adapter.

Om dina nuvaranda objektiv passar för Adaptall 2 har du ju inget problem idag. Om du i framtiden vill skaffa dig fler manuella Tamronobjektiv tycker jag du skall hålla dig till SP-objektiv. De är så vitt jag vet alla avsedda för Adaptall 2 och var Tamrons bästa objektiv. SP = Super Performance. De gamla Adaptallobjektiven tror jag inte var av någon högre kvalitet. I varje fall var inte mitt det.

Olle

japp, håller mig till SP,
nu är förvisso inte 70-350 F/4.5
ett SP-objektiv, men enligt de flesta
Adaptall 2-experter så höll det objektivet
mycket hög klass och det var innan Tamron
kom med sin SP-linje, 1979 (om jag ej minns fel).

Tamron 500 F/8 är dock ett SP, liksom den 2x-converter jag har.

Nu har jag fått dom här objektiven i princip gratis och jag tänker behålla dom. Tänker ej köpa några äldre adaptall-objektiv, däremot är Tamron 300 SP F/2.8 och/eller Tamron SP 400 F/4 av intresse, den senare gjordes dock bara under ett år om jag ej minns fel och är mycket svår att att få tag på.

(förresten, Tamron SP 180 F/2.5 sägs också vara en höjdare, också detta ganska svårt att få tag på)

Jag har testat 400an och den är fin den (men tung...) ;-) däremot varnade personen som kör med 400an (en arbetskollega) för 300/2.8an som han testat när den var ny. Den är inte alls lika bra som orginal 300/2.8or medan 400an är i samma klass som orginalen.Mvh, Oskar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar