Annons

Viken 35 mm för canon

Produkter
(logga in för att koppla)

erlend96

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar efter en 35mm glugg för canon. Kan betala upp till 5000kr om jag får något bra. Köper gärna begagnat. Har kollat på 35/2.0 men är tydligen inte så skarp o bra. Kan också tänka mig att köra manuellt med adapter.

Vad skall man välja? Kommer främst användas till gatufoto.

Är i samma sits, och retar mig på att det inte finns någon motsvarighet till Canon's 28/1.8, 50/1.4 och 85/1.8 USM som 35mm:are. Har istället sneglat lite mot gammalt manuellt glas, t.ex Contax Yashica 35/1.4. Men Canon EF 28mm f/1.8 USM är ju ett alternativ. Om du kör med ett APS-C-hus är ju Sigma's 30mm f/1.4 ett alternativ också.

Jag har Canons 35/2.0. Ska du använda den på småbildsformatet?
I så fall kan du vänta dig extrem oskärpa längst ut i hörnen från 2.0 till 8.0.

För mig spelar det sällan någon roll, objektivet fungerar utmärkt och är skarpt så det räcker och blir över i mitten av bilden från 2.0. Åtminstone för den pixeltäthet min 5D ger. Det vinjetterar en del på stora öppningar men det är inte heller något problem för mig. Distorsionen är ganska låg.

Byggkvaliten ligger ganska precis mitt emellan EF 50/1.8II och EF 50/1.4.

För pengarna, ca 2000kr nytt, är det ett alldeles utmärkt köp så länge skärpan längst ute i hörnen inte är av stor vikt och möjligheten att blända ned till f11 inte finns.

Det enda alternativet är nog Canon 35/1.4L tyvärr, och det är både tungt, klumpigt och dyrt. Vill du spela i samma liga men inte betala priset och kan tänka dig att skippa autofokus så ser Samyang 35/1.4 ut att vara ett utmärkt alternativ.

Kör du på APS-C så tycker jag att Sigma 30/1.4 är en trevlig glugg.

Tack för alla svar. Verkar finnas en del roligt att välja på. Är det någon här som har erfarenhet av sigma 30/1.4 eller Samyang 35/1.4? Har Samyangen samma kvalitet som samyang 85? Har även kollat på http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=161212 verkar vara en schysst liten glugg, någon som testat? Skall nog in och känna på canon 35/2.0 om det kan vara ett alternativ. Har APS-C

Jag har en ef 35/2 som jag använder mycket. Tidigare använde jag den på en aps-c kamera. Riktigt vass då.
Sen ett par år så har jag den på en 5D2 och använder den ännu mer. Den är riktigt lätt och rätt så liten. Därför använder jag den till gatufoto mm. Jag tycker den gör ett gott jobb. Men har lite speciella egenskaper. Autofokusen är gammaldags surrig men rätt snabb. Ljuspunkter utanför fokus blir lätt störande. Den har bara fem lameller i bländaren. Viss vinjettering finns. Vid foto av plana föremål kan oskärpa upplevas i kanten. Men vid normala bilder syns det inte så mycket. Tror det beror på bildfältskrökning. Riktigt trevlig närgräns på ca. 25 centimeter. Hyggliga motljusegenskaper. Byggkvaliten tror jag är som på gamla ef 50/1,8 version 1. Med avståndsskala och metallbajonett.

Senast ändrad:
Jag har en ef 35/2 som jag använder mycket. Tidigare använde jag den på en aps-c kamera. Riktigt vass då.
Sen ett par år så har jag den på en 5D2 och använder den ännu mer. Den är riktigt lätt och rätt så liten. Därför använder jag den till gatufoto mm. Jag tycker den gör ett gott jobb. Men har lite speciella egenskaper. Autofokusen är gammaldags surrig men rätt snabb. Ljuspunkter utanför fokus blir lätt störande. Den har bara fem lameller i bländaren. Viss vinjettering finns. Vid foto av plana föremål kan oskärpa upplevas i kanten. Men vid normala bilder syns det inte så mycket. Tror det beror på bildfältskrökning. Riktigt trevlig närgräns på ca. 25 centimeter. Hyggliga motljusegenskaper. Byggkvaliten tror jag är som på gamla ef 50/1,8 version 1. Med avståndsskala och metallbajonett.

Det låter bra. Skall absolut kolla närmare på den! Är vinjetteringen illa på APS-C?

Det låter bra. Skall absolut kolla närmare på den! Är vinjetteringen illa på APS-C?

Jag har inte testat den nämnvärt på APS-C, men svagheter som vinjettering och hörnoskärpa kommer vara väldigt mycket mindre.

När jag enbart körde APS-C så använde jag sigma 30/1.4 och var mycket nöjd med det. Det är ganska vanligt att folk har fokusproblem med det, men det fungerade bra för mig.. och killen jag sålde det till klagade aldrig heller, så jag antar att det fungerade bra för honom med.

Om jag gick tillbaka till att enbart köra APS-C skulle jag antagligen överväga att ersätta canons 35/2 med sigma 30/1.4 igen. Främst för att 35 skulle kännas snävt. Men det är ju en smaksak.

Jag tycker inte att vinjetteringen är störande på en APS-C kamera med ef 35/2.
Det finns även ett ef 28/1,8 USM, inom det prisspannet du nämner. Jag har dock ingen erfarenhet av det objektivet, men USM är trevligt.
Har du kört in dig helt på fasta, annars så finns det några trevliga zoomar också som t.ex. Sigma 17-70/2,8-4,0 med OS för under 4000 spänn.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto