Annons

ViewNX och skärpa / skärpereglaget

Produkter
(logga in för att koppla)

E_G

Aktiv medlem
Jag har frågor om skärpereglaget vid snabbjustering i ViewNX. Tidigare har jag använt Canons DPP och där visade skärpereglaget den skärpning som fanns vald i kameran.

Men när jag öppnar mina råfiler i ViewNX så står skärpereglaget på 0 (av 10).

Innebär detta att den i kameran valda skärpningen följer med om jag exporterar jpg-filer med skärpereglaget på 0?
Eller försvinner den i kameran valda skärpningen om reglaget står på 0?

Om någon har tid och möjlighet att svara så är jag mycket tacksam.
 
Hej,
ja den ska ju följa med. Jag använder visserligen bara View NX för att snabbkolla bilder och Capture NX2 för redigeringen, men prövade att öppna en bild nu i View. Helt riktigt så står skärpereglaget på 0 men på raden ovanför under Picture control står det rimligen "Inspelat värde" och den profil i kameran du valt: neutral, DX2, vivid etc. Och i så fall ska det ju komma med. Under metadatafliken i marginalen till vänster kan du dessutom se värdet på skärpningen i kameran.

Hälsningar
Joakim
 
Jag har frågor om skärpereglaget vid snabbjustering i ViewNX. Tidigare har jag använt Canons DPP och där visade skärpereglaget den skärpning som fanns vald i kameran.

Men när jag öppnar mina råfiler i ViewNX så står skärpereglaget på 0 (av 10).

Innebär detta att den i kameran valda skärpningen följer med om jag exporterar jpg-filer med skärpereglaget på 0?
Eller försvinner den i kameran valda skärpningen om reglaget står på 0?

Om någon har tid och möjlighet att svara så är jag mycket tacksam.

Bildkontrollens värden och snabbjusteringspanelens inställningar för skärpa, kontrast, ljushet, högdager och skugga är två skilda saker oberoende av varandra.

De värden du har i bildkontrollen (Picture Control Utility) dvs Neutral, Standard, Porträtt, Landskap, Livfull, Monokrom och de inställningar dessa innefattar: skärpa, kontrast, ljusstyrka, färgmättnad och nyans följer med till View NX. Du kan öppna Picture Control Utility och ändra inställningarna i efterhand. I View NX går det dock aldrig att ändra kamerans inställnigar för brusreduktion eller Active D-Lighting.

Det går således att kombinera värden i bildkontrollen med justeringar i snabbjusteringspanelen på ett närmast oändligt antal sätt.
 
Skärperesultat

Det kan vara värt att fundera över om skärpning skall göras eller inte i rawkonverteraren. Vad ger bäst resultat:

1) Enbart hård skärpning i kameran/rawkonvertaren,

2) Ingen skärpning i View NX utan enbart i Photoshop,

3) En kombination av skärpning i View NX och Photoshop?

Här är ett utsnitt med fem olika sätt att förhålla sig till skärpning. Först helt utan skärpning, sedan skärpa 4 respektive 9 i snabbjusteringen i View NX, därefter enbart skärpning i Photoshop samt slutligen skärpning 4 i snabbjusteringen i View NX i kombination med skärpning i Photoshop.

Slutsatsen är att det kan vara värt med en viss grundskärpning i View NX om motivet så tillåter med tanke på brus och oskärpeområden. Förslagsvis bör skärpningen vara på 2-4 i snabbjusteringen i View NX för senare vidareskärpning.
 

Bilagor

  • Oskärpt-09_11_17_65.crop.jpg
    Oskärpt-09_11_17_65.crop.jpg
    28.2 KB · Visningar: 317
  • -09_11_17_63.crop.jpg
    -09_11_17_63.crop.jpg
    31.1 KB · Visningar: 314
  • Skärpa 9-09_11_17_66.crop.jpg
    Skärpa 9-09_11_17_66.crop.jpg
    37.1 KB · Visningar: 319
  • Oskärpt-09_11_17_65.crop.3.jpg
    Oskärpt-09_11_17_65.crop.3.jpg
    50.6 KB · Visningar: 313
  • -09_11_17_63.crop.2.jpg
    -09_11_17_63.crop.2.jpg
    49.6 KB · Visningar: 316
Håller med, men kom ihåg att man även bör ge sig själv en chans att redan i kameran och dess bildskärm upptäcka små missar i skärpa. Av den anledningen har jag faktiskt ställt in min bildkontroll i kameran på 9. När jag nu kollar med 100 % upptäcker jag lätt om skärpan verkligen ligger på nässtippen eller ögonbrynet för att ta ett exempel.
Mvh
 
Håller med, men kom ihåg att man även bör ge sig själv en chans att redan i kameran och dess bildskärm upptäcka små missar i skärpa. Av den anledningen har jag faktiskt ställt in min bildkontroll i kameran på 9. När jag nu kollar med 100 % upptäcker jag lätt om skärpan verkligen ligger på nässtippen eller ögonbrynet för att ta ett exempel.
Mvh

Det där är en vanesak. Oavsett vilken skärpeinställning du använder i kameran kommer du att lära dig hur korrekt fokus ser ut 100% inzoomat på LCD-skärmen. Jag kör alltid helt utan skärpa.
 
Ett stort tack för hjälpen och förklaringarna!

Nu har jag börjat förstå tillräckligt av ViewNX för att kunna fortsätta. Så än en gång: Tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.