Bruno B
Medlem
Det bildbehandlingsprogram jag mest använt mest, ända sedan min första digitala Nikonkamera som var en D3100, har varit det gamla Nikon View NX. Och ja, jag vet att alla ska använda Photoshop, men nämnda Nikon-program har mer än väl räckt till för mig, t.o.m. då jag bytte upp mig för en massa herrans år sedan till en D7000. Men så nyligen bytte jag upp mig lite till, nu till en D7200, och helt plötsligt klarar inte View NX de NEF-filer som kommer ur den kameran. Det är inga problem med NEF-filerna från vare sig den jättegamla D3100 eller den lite mindre gamla D7000, Men filerna från D7200 klarar programmet inte, till de filerna måste jag använda det lite nyare programmet View NX-i. Och det är väl inget fel på det programmet, förutom att jag tycker det är klumpigare att jobba med. Jag har jämfört kamerornas bildinställningar, men ser ingen skillnad så här direkt, så nu vänder jag mig till den svenska Nikon-eliten och frågar - någon som har en aning om varför bildfilerna från min Nikon D7200 inte funkar med programmet View NX?