Annons

Vidvinkligaste kompaktkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag skulle behöva en kompaktkamera som komplement till min 30 D. Det jag prioriterar mest är att kompaktkameran ska vara så vidvinklig som det bara är möjligt, gärna motsvarande under 20 mm i småbildsformatet.

Jag har förstått att vidvinkliga kompaktkameror är sällsynta - varför är det så egentligen?

Tacksam för alla tips!

Mvh
 
Att få till en rejäl vidvinkel med liten sensor kräver en väldigt kort brännvidd som bara är några få mm. Objektivet kan ju inte göras så kort så det blir lite avancerade konstruktioner som d u blir stora och inte så kompakt. Vid vanliga bländartal innebär detta d u diffraktionsförluster i skärpa direkt. Utan speciella vidvinkeladapters är det vidvinkligaste jag kan erinra mig ha sett 24mm.
 
Att få till en rejäl vidvinkel med liten sensor kräver en väldigt kort brännvidd som bara är några få mm. Objektivet kan ju inte göras så kort så det blir lite avancerade konstruktioner som d u blir stora och inte så kompakt. Vid vanliga bländartal innebär detta d u diffraktionsförluster i skärpa direkt. Utan speciella vidvinkeladapters är det vidvinkligaste jag kan erinra mig ha sett 24mm.
Låter rimligt. Tror också att 24 mm är det vidvinkligaste jag har sett gällande kompaktkameror. Har för mig att Samsung annonserade att de skulle släppa en supervidvinklig kompaktkamera för något år sedan, men jag kan inte hitta någon info om detta nu.

Det där med vidvinkeldapters - finns det några vettiga sådana egentligen?

Tack så mycket för ditt svar!

Mvh
 
Kodak hade en kamera som gick ner till 23mm förr, men valfri liten m43 med Olympus 9-18 skulle kanske vara ett alternativ?
 
Ja vidvinkligare än 24mm finns nog ej och det har exempelvis Samsung EX1 som är mycket bra.

Föreslår Sony NEX 5 med adapter för Canon. Då kan du skaffa ett Samyang 14mm och det passar dessutom på din EOS 30 och motsvarar 21mm på en fullformatare. Jag har den kombon och det funkar fint. Allt detta har jag köpt begagnat.
 
Kodak hade en kamera som gick ner till 23mm förr, men valfri liten m43 med Olympus 9-18 skulle kanske vara ett alternativ?
Ursäkta en okunnig, vad är m43 respektive Olympus 9-18? Kamera respektive objektiv, eller?

Ja vidvinkligare än 24mm finns nog ej och det har exempelvis Samsung EX1 som är mycket bra.

Föreslår Sony NEX 5 med adapter för Canon. Då kan du skaffa ett Samyang 14mm och det passar dessutom på din EOS 30 och motsvarar 21mm på en fullformatare. Jag har den kombon och det funkar fint. Allt detta har jag köpt begagnat.
Kollade upp och det låter som ett vettigt alternativ, så tack för tipset! Skulle dock vilja ha något vidvinkligare än så om det är möjligt.

Tack så mycket för era svar!
 
Man kan köpa en beg Sony NEX +16/2,8 och en dedicerad fisheye adapter till 16mm objektivet. En beg NEX 3 eller 5 plus 16mm bör inte kosta mer än 3000:- och t o m 2500:- då de sista exen av NEX 5+18-55 gick loss för 3000:- och 16/2,8 är billigare än zoomen. Har dålig koll på vad adaptern kostar.

Ett annat billigt alternativ är en beg m43 kamerahus för kanske 1500:- och en Samyang 7,5mm fisheye för m43 för 2600:- ny.
 
Aha! Njae, jag tänker mig att om jag nu ska köpa mig en kompaktkamera ska den vara liten, annars kan jag lika gärna fortsätta "bygga ut" min systemkamerautrustning. Tack ändå!

Här är ett annat bra alternativ:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS100sv

En anledning till att det är ont om kompaktkameror med rejäl vidvinkel är att det ställer krav på att fotografen har koll på horisontlinjer och vertikala linjer i bilden annars kan det lätt bli oroligt. Distorsionen kan bli besvärande redan på objektiv motsvarande 28 mm och blir lätt störande på kortare brännvidder.
Omkring 2005 när jag letade efter en kompaktkamera med något bättre än motsvarande 35 mm så fanns det inte så mycket att välja på. Men den jag köpte, en Olympus 7070Wide hade motsvarande 27 mm och den har gett mej många bra bilder.

Jag har både 24 och 20 mm i mitt gamla Canon FD-system och de brännvidderna passar definitivt inte till vardags, men är fantastiska i vissa situationer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.